800 واحد فعال نساجی نیاز به تصفیه پساب دارند


800 واحد فعال نساجی نیاز به تصفیه پساب دارند

تهران - ایرنا - مدیر یک شرکت دانش بنیان تصفیه پساب صنعتی گفت: 800 واحد فعال نساجی در کشور نیاز به تصفیه پساب دارند که تاکنون در 10 واحد پروژه تصفیه انجام شده است.

منصور بیدکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: سازمان محیط زیست در تشویق صنایع به انجام پروژه تصفیه پساب نقش حیاتی دارد زیرا می‌تواند به شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی تصفیه پساب و مزایای آن اطلاع رسانی کند.

وی ادامه داد: صنایع کشور اعم از نساجی، معدنی و کاغذ سازی بسیار نیاز به آب دارند که در نهایت آب را به پساب تبدیل می‌کنند. پساب بدون حذف آلاینده‌ها وارد زمین می‌شود و اگر سیستم‌های تصفیه خاصی روی آن‌ها قرار بگیرد، معمولا آلاینده‌ها جذب می‌شوند و به فرم لجن تبدیل شده که در این روش رایج مشکل انباشت لجن‌ها وجود دارد. در نتیجه این چرخه استفاده آب، تولید پساب و لجن ادامه دارد که باعث آسیب به اکوسیستم و محیط زیست می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده نساجی دانشگاه یزد تصریح کرد: محققین و شرکت‌های دانش بنیان به چرخه تصفیه آب ورود کرده‌اند تا پساب را دوباره به آب تبدیل کرده و این مشکل را رفع کنند و تولید کننده می‌تواند تنها به تولید محصول توجه کند.

بیدکی عنوان کرد: در سطح دنیا راهکارهای بیشتری برای تصفیه پساب وجود دارد. در کشور ما حدود ۴ سال است که به این دانش پی برده‌اند.

وی ادامه داد: شرکت دانش بنیان ما با اطلاعات و علمی که در زمینه صنعت نساجی داشته است، توانسته سیستم های اتوماتیک با نیاز کم به کارگر را با بازده اقتصادی در حجم بسیار کم پساب کارخانجات رنگرزی که معمولا مواد رنگین و سرطانزا در آن‌ها وجود دارد، تبدلیل به آب مصرفی در آن صنعت کند.

مدیر این شرکت دانش بنیان گفت: این آب قابل مصرف به محیط زیست وارد نمی‌شود و فقط در چرخه تولید صنعت استفاده می‌شود. پساب دوباره به آب تبدیل می‌شود و ارتباط آب کثیف با چرخه محیط زیست قطع می‌ شود. باید طوری این کار انجام شود که کیفیت آب برگشتی قابل استفاده همان صنعت باشد و مشکلاتی برای صنعت به وجود نیاید.

بیدکی با بیان اینکه در این زمینه موفقیت‌هایی داشته‌ایم، گفت: پروژه‌هایی اعم از شرکت لیلیان بافت با ۱۰۰ متر مکعب پساب در روز، پایدار بافت تهران با ۴۰۰ متر مکعب پساب در روز، پوشاک تکس تهران ۱۵۰ متر مکعب، کیان جامعه یزد ۱۰۰ متر مکعب و اخیرا شرکت شیمی پژوهش فردوسی گرگان با ۲۵۰۰ متر مکعب و شرکت پاندا بافت تهران با ۱۰۰ متر مکعب کار می‌شود که بسیار موفق بوده و ارزش افزوده بسیاری در خصوص تصفیه آب در این صنایع داشته است.

صنایع به دلیل مشکلات به سمت تصفیه پساب نمی‌روند

وی با بیان اینکه تصفیه پساب باید به اندازه‌ای آسان و اقتصادی شود که صنایع جذب شوند، ادامه داد: مشکل امروز کشور ما این است که مواد شیمیایی و دستگاه‌ها گران و به قیمت دلار محاسبه می‌شود اما آب به ریال است و دولت امکان افزایش نرخ آن را ندارد. از طرف دیگر خشکسالی در کشور نرخ رشد دارد و صنایع به دلیل ارزان بودن آب در آن صرفه جویی نمی‌کنند.

عضو هیات علمی دانشکده نساجی دانشگاه یزد اظهار داشت: کارخانه‌هایی که مشکل محیط زیستی پیدا می‌کنند و سازمان محیط زیست جلو فعالیت آن‌ها را می‌گیرد و یا کارخانه‌هایی که با کم آبی سر و کار دارند، می‌توانند از این روش تصفیه پساب استفاده کنند. درغیر این صورت اکثر صنایع به دلیل مشکلات فراوانی که دارند به سمت تصفیه پساب نمی‌روند زیرا وقت، هزینه و امکانات را ندارند.

بیدکی اظهار داشت: فرآیندهای ما کم هزینه‌تر از برداشت آب از طریق چاه و تانکر آب است و در آینده نیز شرکت‌ها به این سمت می روند که از سیستم‌های تصفیه پساب استفاده کنند. این سیستم به روز است و می‌توان تمامی فعالیت‌های آن را از طریق اپلیکیشن بررسی کرد.

وی افزود: در زمینه تصفیه پساب سازمان محیط زیست می‌تواند بسیار به معرفی این موضوع کمک کند. همچنین باید کارخانه‌ها را مجبور کنند تا از تکنولوژی خاص برای کاهش مصرف آب و تصفیه آن استفاده کنند و در نهایت راه حل به کارخانه‌ها راه حل ارائه دهند.

اساتید باید پروژه خود را به صنعت معرفی کنند

عضو هیات علمی دانشگاه یزد با بیان اینکه اساتیدی که در دانشگاه هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند، ادامه داد: دسته اول اساتیدی که کار پژوهشی انجام می‌دهند و می‌خواهند سایرین کار آن‌ها را به صنایع ارائه دهند و دسته دیگر اساتیدی که پروژه‌های پژوهشی را خود به صنعت می‌برند که متاسفانه تعداد دسته دوم محدود است.

وی افزود: دسته اول اساتید ترجیح می‌دهند در آزمایشگاه‌ها کار پژوهشی خود را انجام دهند و در نهایت مقاله خوب چاپ کنند اما فعالیتی برای معرفی و اجرای تکنولوژی در صنایع انجام نمی‌دهند. اساتید این بخش به دلیل ریسک ورود برای موفقیت استقبال نمی‌کنند اما باید کارخانجات را تحت تاثیر قرار دهند و به صنعت ثابت کنند که می‌توانیم مشکل شما را رفع کنیم، بنابراین در این صورت به معنای واقعی کلمه تحقیق و پروژه‌ی علمی انجام شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟