در اقتصاد گیگ، دنیای کار عادلانه است؟


در اقتصاد گیگ، دنیای کار عادلانه است؟

بر اساس آمار منتشر شده در سال 2019، تقریبا از هر 10 کارگر در انگلستان یک نفردر اقتصاد گیگ فعالیت دارد. این آمار در ایالات متحده، 8 درصد و در افریقا 1.3درصد است و با گذشت زمان این ارقام در حال افزایش هستند.

به گزارش ایسنا، اقتصاد گیگ (Gig Economy) محیط کاری است که به طور معمول موقعیت و جایگاه افراد در آن موقتی است و شرکت‌ها و سازمان‌ها قراردادهای کوتاه‌مدت با این افراد یا در واقع آزادکاران منعقد می‌کنند. در این اقتصاد افراد شغل‌های تمام‌وقت و بلندمدت ندارند و با تمام شدن یک فعالیت به سراغ فعالیت دیگری خواهند رفت.

در حال حاضر بسیاری از افراد به‌صورت انفرادی و برخی دیگر با یک گروه دو تا پنج نفرِه کار می‌کنند. در این کسب‌وکار، افراد از اینترنت برای یافتن قراردادها یا مشاغل کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند. شرکت‌های تاکسیرانی آنلاین، مثل اوبر(Uber) از این سیستم استفاده می‌کند، به همین دلیل برای آنان استخدام و اخراج راننده کار سختی نیست و به‌طور مداوم راننده‌های خود را تعویض می‌کنند.

انعطاف‌پذیری کار در اقتصاد گیگ، بسیاری از افراد را جذب خودکرده، اما محیط کاری آن برخلاف قوانین سنتی محیط کار است.

مزایای اقتصاد گیگ:

استقلال کاری

با کار آنلاین، دیگر نیازی به رفت‌وآمد به محل کار نیست و به‌طور مستقیم با یک رئیس سروکار ندارید.

انعطاف‌پذیری

بهترین بخش کاری در اقتصاد گیگ، انعطاف‌پذیری کاری است.دیگر نیازی نیست که در زمان مقرر از خواب بیدار شوید و به محل کار بروید. کار کردن شما زمان خاصی ندارد و خود می‌توانید ساعت کاری را تغییر دهید.

تنوع شغلی

مشاغل زیادی از طریق سیستم‌عامل‌هایی مانند فریلنس و یا آپ ورک وجود دارد و شما هرگز برای یافتن قرارداد تلاش نخواهید کرد و به‌راحتی وارد وب سایت‌های مختلف شده و قراردادهای خود را تنظیم می‌کنید.

حق‌الزحمه

همیشه کمترین پیشنهاددهنده برنده قرارداد نیست. برخی از افراد به دنبال کیفیت بالاتر هستند و هزینه بیشتری برای کیفیت بهتر پرداخت می‌کنند.

درآمد تکمیلی

اگر شاغل و به دنبال راه‌های کسب درآمد بیشتر هستید، سرمایه‌گذاری در اقتصاد گیگ فرصتی عالی برای تقویت حساب بانکی شما خواهد بود.

معایب اقتصاد گیگ:

مشاغلی که به این روش انتخاب می‌شوند لزوما از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. به دلیل شیوه‌های ساماندهی این مشاغل، نتایج نامطلوبی برای کارگران ازجمله دستمزد کم، سرقت دستمزد، عدم اطمینان شغلی، شرایط کاری خطرناک و تبعیض به همراه خواهد داشت. این سیستم اقتصادی مسؤولیت چنین مشکلاتی را بر عهده نمی‌گیرد و خود را به‌عنوان یک واسطه ساده و نه یک‌نهاد باقابلیت شرایط کاری معمول نشان می‌دهد.

چالش شروع کار

ایستادگی در رقابت آنلاین ، چالش‌برانگیزتر از کار سنتی است. بیشتر این افراد برای ارائه اثبات اجتماعی از توانایی‌های خود برای مشتریان صحبت می‌کنند. هرچه امتیاز شما بهتر باشد، شغل بیشتری نیز خواهید داشت.زمانی که شما تجربه‌ای ندارید، مجبور هستید کارهای خود را با تخفیف بیشتری ارائه کنید.

مزایای بازنشستگی

هنگامی‌که برای خودکار می‌کنید، مسؤولیت آینده مالی خود را نیز بر عهده‌دارید.

مالیات

شما به‌عنوان یک فرد خود اشتغال، مسؤولیت تامین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی را بر عهده‌دارید. بیشتر کارفرمایان نیمی از این هزینه‌ها را برای کارمندان خود می‌پردازند، اما شما باید کل مبلغ را پرداخت کنید.

انزوا

یکی از مشکلات کار در خانه، انزوائی کاری است. فریلنسرها دارای انعطاف‌پذیری در برنامه‌ها و زمان خود هستند، اما طی روز هم با کسی صحبت نمی‌کنند، به همین دلیل برخی افراد به افسردگی مبتلا می‌شوند.

در ذیل به چهار راهبرد مختلف در عادلانه کار کردن در اقتصاد گیگ اشاره‌شده است:

شفافیت کاری

کاربران، سرمایه‌گذاران، کارگران و ناظران باید همگی درباره ماهیت مشاغل ایجادشده و احتمال افت استانداردهای کاری در این زمینه اطلاعات زیادی داشته باشند.

پاسخگویی

در حال حاضر، بسیاری از این سیستم‌عامل‌ها مشکل نظارتی دارند و اغلب ادعا می‌کنند که مقررات موجود برای آنان اعمال نمی‌شود. آنان ادعا می‌کنند "ما یک شرکت فناوری هستیم" و هرگز قبول نمی‌کنند به‌عنوان‌مثال یک شرکت تحویل مواد غذایی یا یک شرکت نظافت و یا یک تاکسیرانی آنلاین هستند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که کار و کارگران توسط مقررات موجود محافظت می‌شوند.

کارگروهی

با کارگران در اقتصاد گیک، مانند مشاغل فردی رفتار می‌شود، اما کار گروهی این افراد می‌تواند دستمزد و شرایط کاری بهتری ایجاد کنند.

مالکیت

هر فردی می‌تواند کارفرمای خود باشد و پلتفرم اقتصادی خود را طراحی کند.

با راهبردهای بالا می‌توان به سمت یک اقتصاد پلتفرم عادلانه‌تر حرکت کنیم.

منابع:

moneycheck.com

weforum.org

technologyreview.com

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ رونماییِ چین از اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی