حفظ منابع‌آبی پشت سدها و سال خوب برای کشاورزی مازندران


حفظ منابع‌آبی پشت سدها و سال خوب برای کشاورزی مازندران

ساری- ایرنا- بارش‌های مناسب پاییزی و نیز باقی ماندن بخشی از ذخایر آبی سال‌گذشته پشت سدها و آببندان‌ها در مازندران سبب شد تا سالی خوب برای کشاورزی پاییزه استان نوید داده شود.

شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی مازندران وضعیت ذخیره آب پشت سدها ، آببندان ها و حاصلخیزی خاک برای کشت محصولات پائیزه را مناسب توصیف کرده و اعلام کرده اند: بارش‌های مطلوب باعث ترغیب کشاورزان به کشت محصولات پاییزه شده‌است .

بر اساس برنامه سازمان جهاد کشاورزی مازندران، کشت ۴۰ هزار هکتار کلزا ،۵۱ هزار هکتار گندم و حدود ۱۰۰هزار هکتار نیز انواع علوفه از جمله جو ، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات در استان آغاز شده است .

طبق آمار هواشناسی مازندران در مهرماه امسال ۷۰ میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است که در واقع بارندگی‌های به‌هنگام برای کشت پائیزه محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ذخیره آب پشت ۲ سد بزرگ شهید رجایی ساری و البرز سوادکوه را تا پایان روز دهم آبان ماه ۲۱۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد که نسبت به همین موقع در سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش نشان می دهد.

ابراهیم یخکشی ظرفیت سدهای مازندران را حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب اعلام و گفت: البته بخشی از ذخیره آب پشت سدها و آببندان ها باقی مانده از سال آبی گذشته است.

استان مازندران دارای ۲سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک است.
وی مقدار آب ذخیره شده در سد شهید رجایی و سد البرز را به ترتیب ۱۱۵ و ۹۲میلیون مترمکعب اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به بارندگی های ملایم پائیزی روند رو به رشد دبی آب، روزانه شاهد افزایش ذخیره آب پشت سدها هستیم.
یخکشی از آب بندانها به عنوان ظرفیت های مهم مازندران در ذخیره آب اشاره کرد و گفت: ۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت حدود ۳۷۰ میلیون مترمکعب در استان وجود دارد که در این مدت ۴۰ درصد از ظرفیت آب بندان ها آبگیری شده که در مقایسه با سال گذشته ۱۰درصد بیشتر نشان می دهد.
وی بر لزوم مشارکت کشاورزان در امر آبگیری آب بندانها،آماده سازی سردهنه ها و لایروبی انهار تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا آبگیری کامل سدها و آب بندان ها انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران در عین حال به اهمیت رعایت ذخیره آب با هدف جلوگیری از سیلاب احتمالی پائیزی نیز اشاره کرد و گفت :به نظر می رسد با توجه به پیش بینی هواشناسی سال آبی مناسبی برای ذخیره و فعالیت های کشاورزی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت و گو با ایرنا گفت که بارندگی های به موقع پائیزی علاوه بر افزایش ذخیره آب پشت سدها ، سبب شد تا شرایط بسیا عالی برای بذرپاشی ۲محصول استراتژیک دانه روغنی کلزا و گندم بوجود اید.

عزیزالله شهیدی فر با اعلام اینکه بذرپاشی به موقع همراه با بارندگی مهمترین مقوله در کشت این ۲ محصول است، افزود: وضعیت مناسب جوی و بسته های حمایتی دولت سبب شده است تا رغبت کشاورزان به کشت محصولات پائیزه دوچندان شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه امسال باید سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا تا ۴۰ هزار هکتار برسد که نسبت به سال گذشته ۲ برابر است.

وی تصریح کرد: دانه روغنی کلزا و گندم ۲محصول استراتژیک کشت پائیزه مازندران هستند که با بارندگی های به موقع منجر به خوشحالی کشاورزان شده است.
کشت پائیزه کلزا در زمین های خشکه زاری از اواخر شهریور آغاز شد و این محصول استراتژیک در زمین های شالیزاری نیز از دهه اول آبان زیر کشت رفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال ۵۱هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت گندم می رود، ادامه داد: همه شرایط برای کشت گندم که از ۱۵آبان تا ۱۰ آذر انجام می شود، مهیا است.

طبق پیش بینی هواشناسی مازندران از امشب نیز شاهد بارش قابل توجه در استان مازندران خواهیم بود که به طور یقین سبب افزایش ذخیره آب و زمین را آماده بذر پاشی محصول مهم گندم می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی