35 موقوفه در مناطق روستایی شرق گلستان شناسایی شد


35 موقوفه در مناطق روستایی شرق گلستان شناسایی شد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره اوقاف و امور خیریه چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در شرق استان گلستان اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد 35 موقوفه در مناطق روستایی این منطقه که پیش از این در اختیار اشخاص حقیقی بود، شناسایی شده و کار ثبت آنها در سامانه جامع موقوفات کشور در حال انجام است.

جعفر ذوبی‌سرابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که علاوه بر شناسایی این تعداد موقوفه درمناطق روستایی شرق استان گلستان، از ابتدای امسال تاکنون تعداد پنج وقف جدید شامل سه قطعه زمین زراعی و دو قطعه زمین برای احداث مسجد نیز از سوی افراد نیکوکار منطقه در این اداره ثبت شد.

وی اضافه کرد: هم اینک در چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجموع تعداد ۸۴۴ موقوفه وجود دارد که از این تعداد فقط ۶۲ وقف آن منفعتی و بقیه انتفاعی بوده و بیشتر مسجد و حسینیه‌ هستند.

ذوبی سرابی همچنین از تبدیل برخی اراضی موقوفه منطقه شرق گلستان در مناطق شیبدار آن به اراضی تحت کشت گیاهان دارویی مانند زعفران و یا تبدیل آن به باغ گردو خبر داد و گفت: این اقدامات با موافقت بانی موقوفه یا خانواده آنها و در راستای افزایش بهره‌وری و ایجاد اشتغال انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: براین اساس، طرح آزمایشی کشت گیاهان دارویی در سطح سه هزار مترمربع در روستای چمانی مینودشت درحال انجام است و علاوه بر آن امسال مقدار هفت هکتار از اراضی موقوفی در مناطق شیبدار روستاهای چمانی، ترسه و صفیآباد این شهرستان با همکاری جهادکشاورزی به باغ گردو تبدیل می‌شود که از سال پنجم به بار نشسته و هر هکتار حدود هشت تن گردو خواهد داد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه با گرامیداشت دهه وقف (چهارم تا ۱۳ آبان) گفت: در این دهه برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی پیش بینی شده که درحال اجرا است.

ذوبی سرابی افزود: دیدار با امامان جمعه و فرمانداران منطقه شرق گلستان، نواخته شدن زنگ وقف در مدارس این منطقه، دیدار و عیادت از بیماران بستری در مراکز درمانی، برگزاری زیارت از راه دور پیامبر(ص)، مراسم سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا(ع)، غبارروبی امامزادگان و بقاع متبرکه و عطرافشانی گلزار شهدا و نیز همایش تجلیل از خادمان و یاوران وقف از دیگر برنامه‌های دهه وقف در شرق گلستان است که درحال انجام می‌باشد.

چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوتپه درمجموع حدود ۳۴۰ هزار نفر جمعیت دارند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تخریب بخش هایی از رستوران سید مسعود گرگان با مجوز دادستانی