فرانسه دروازه ورود مهاجران را کوچک‌تر می‌کند


فرانسه دروازه ورود مهاجران را کوچک‌تر می‌کند

تهران- ایرنا- ورود فزاینده مهاجران بویژه خارج از اتحادیه اروپا به این قاره سبب شد تا وزیر کار فرانسه از تصمیم جدید دولت برای تعیین سهمیه ورود نیروی کار و مهاجرت‌ها بر اساس حرفه آنها خبر دهد.

«موریه پِنیکو» ( Muriel Pénicaud) وزیر کار فرانسه امروز(سه‌شنبه) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ب.اف.ام» و رادیو «آر.ام.سی» اعلام کرد که «مهاجران حرفه‌ای» دارای ویزای کاری برای مدت معین و یک کار خاص خواهند بود.


فرانسه دروازه ورود مهاجران را کوچک‌تر می‌کند


این برای نخستین بار است که فرانسه سهمیه‌ای برای کارگران مهاجر خارج از اتحادیه اروپا تعیین می‌کند؛ اقدامی که مدتهاست از سوی احزاب راست‌گرای این کشور درخواست شده است.

به گفته پِنیکو، این سهمیه‌ها تابستان سال آینده تعیین می‌شود و دولت، فهرستی از حرفه‌های مربوطه را تهیه می‌کند که زیر پوشش این سهمیه‌ها باشد.

«ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه ماه گذشته گفت بود که مخالف معرفی سهمیه برای مهاجران نیست. بخشی از تلاش دولت فرانسه در توجه به نگرانی‌های رای‌دهندگان نسبت به پدیده مهاجرت، از سوی رقبای سیاسی افراطی دولت مورد نقد قرار گرفته است.

فرانسه دروازه ورود مهاجران را کوچک‌تر می‌کند


هفتم اکتبر(15 مهرماه) نمایندگان پارلمان فرانسه در جلسه‌ای با حضور نخست‌وزیر این کشور، مساله مهاجرت را که به موضوعی جنجالی در محافل سیاسی و انجمن‌های حمایت از حقوق مهاجران این کشور تبدیل شده است، مورد بحث و بررسی قرار دادند.
فیلیپ در این جلسه گفت که از هدف قرار دادن استعدادها در پذیرش مهاجران استقبال و حمایت می‌کند.

رئیس جمهوری فرانسه نیز یکم اکتبر (۹ مهرماه) در هفتادمین سالگرد تاسیس شورای اروپا با بیان اینکه «فرانسه نمی‌تواند همه (مهاجران) را بپذیرد»، تاکید کرد: اگر اقدام‌های لازم برای مبارزه با دور زدن این فرآیند در پیش گرفته نشود، احتمال آن وجود دارد که «حق پناهندگی» دیگر به رسمیت شناخته نشود.»
«امانوئل مکرون» تاکید کرد، اگر با انحراف‌های حق پناهندگی مقابله نشود، این حق از بین می‌رود؛ به باور او باید پناهجویانی را پذیرفت که شرایط دریافت پناهندگی دارند و مهاجران اقتصادی را هرچه سریعتر اخراج کرد.

بنا به اعلام دولت، اصلاح قوانین مهاجرت در ۶ بخش شامل «بازنگری در مزایای اجتماعی که به پناهجویان تعلق می‌گیرد، طراحی اصولی برای جذب استعدادها در میان مهاجران، کاهش مزایای سبد مراقبتی و کمک‌های درمانی برای پناهجویان بدون مدرک، انجام اصلاحات در ارائه خدمات درمانی عمومی در چهارچوب «CMU» برای متقاضیان پناهندگی و بازنگری در قوانین مهاجرت خانوادگی و تجمیع اعضای خانواده مهاجر» انجام می‌شود.

در این چارچوب، نخست‌وزیر فرانسه تمایل خود را برای برقراری «سهمیه» و هدف قرار دادن «استعدادها» در چارچوب بحث «سیاست مهاجرت فرانسه و اروپا» اعلام کرد.

فرانسه در سال گذشته رکورد ۱۲۳ هزار درخواست پناهندگی را به ثبت رساند که نسبت به سال 2017 با افزایش ۲۲ درصدی همراه بود.

به گفته نخست‌وزیر فرانسه، میزان پذیرش شمارش شده در سال ۲۰۱۸ ، ۲۵۶ هزار مورد بوده که ۹۰ هزار آن از طریق مهاجرت خانوادگی، ۸۳ هزار به صورت دانشجو و ۳۳ هزار نیز از طریق مهاجرت اقتصادی بوده است.

براساس اعلام رسانه‌های فرانسوی، وزیر کار این کشور امروز تاکید کرده، اولویت پاریس پیش از استقبال از پناهندگان و توانمندسازی آنان برای یافتن شغل، کمک به فرانسوی‌ها برای بازگشت به بازار کار است.

او گفته، در صورت نیاز کشور و شرکت‌های فرانسوی، بسته به حرفه و صلاحیت این شرکت‌ها، افراد مورد نیاز برای آنها وارد خواهند شد.



فرانسه دروازه ورود مهاجران را کوچک‌تر می‌کند


سالانه نزدیک به 33 هزار نفر برای کار به فرانسه مهاجرت می‌کنند. در آستانه اعلام رسمی دولت فرانسه از سوی نخست وزیر این کشور در مورد سیاست‌های مهاجرتی پاریس، وزیر کار گفت «ایده ما این است که اهداف کمی و یا سهمیه‌ها را دنبال کنیم. این یک معناشناسی است.»

به گفته پنیکو، سهمیه‌ها از تابستان سال آینده اعمال می‌شود. «ما هر سال این فهرست را مرور خواهیم کرد. برای تهیه این فهرست، علاوه بر آژانس کار «پُل»، دولت «با شرکای اجتماعی و مناطق» نیز همکاری خواهد کرد.
«پُل» یک آژانس دولتی فرانسه است که افراد بیکار را ثبت‌نام و به آنها علاوه بر اعطای کمک‌های مالی، در یافتن شغل نیز کمک می‌کند. این آژانس در سال 2009 ایجاد شده است.

وزیر کار فرانسه با یادآوری مهاجرت سالیانه 33 هزار نفر برای کار به فرانسه اذعان کرد که این میزان مهاجرت از نظر عددی رقم متوسطی است. وی تاکید کرد سهمیه‌ها مطابق با کشور مبدا تعیین نمی‌شود.


آزار و اذیت جنسی زنان در محیط کار
وزیر کار فرانسه همچنین با اذعان به مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفتن خود در محیط کار گفت: تعداد زنانی که هرگز در محیط کار مورد آزار و اذیت قرار نگرفته‌اند کم است.
او همچنین از شکاف 9 درصدی در دریافت دستمزدها بین زنان و مردان در فرانسه انتقاد کرده و گفته «نابرابری در پرداخت‌ها بین زنان و مردان، جنگ زندگی من است.»

2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی