امام خمینی(ره) مسجد را پایگاه مبارزه با استکبار می‌‌دانست


امام خمینی(ره) مسجد را پایگاه مبارزه با استکبار می‌‌دانست

آیت‌الله جلالی‌خمینی گفت: امام خمینی (ره) با تاکید بر مدیریت مساجد توسط مردم و مخالفت جدی با دخالت حاکمیت در امور این خانه‌های خدا، باور خود به این مرکز دینی را در حوزه‌های مختلف از جمله در مبارزه با استکبار جهانی نشان دادند.

آیت ‌الله «حیدرعلی جلالی خمینی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه امام خمینی (ره) جایگاه مسجد را فراتر از محل عبادت می دانستند، اظهار کرد: بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، مسجد را محل همه فعالیت های جامعه می دانستند و تقلیل این خانه های خدا به مرکز عبادت و معنویت را جفا به آن قلمداد می کردند.

وصی امام خمینی(ره) با اشاره به نقش مهم مساجد در تقویت روحیه ضداستکباری ملت های مسلمان، گفت: این سخن رهبر کبیر انقلاب اسلامی که فرمودند: «اگر حرم و کعبه و مسجد و محراب، سنگر و پشتیبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبیاء نیست، پس مأمن و پناهگاه آنان در کجاست؟» بهترین سند در اهمیت جایگاه مسجد در اندیشه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) همچنین معتقدند: «مساجد و محافل دینیه را که سنگرهای اسلام در مقابل شیاطین است، هر چه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید» بنابراین کارگزاران و فعالان مساجد باید این خانه های خدا را به پایگاه دائمی مقابله با دسیسه های دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی تبدیل کنند و اجازه ندهند تلاش عده ای برای تبدیل کردن مساجد و هیات های مذهبی به محافلی دور از مباحث سیاسی، محقق شود.

جلالی خمینی تاکید کرد: امام خمینی (ره) مسجد را مرکز اداره جهان معرفی کردند: «مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند، این طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.»

وی در ادامه گفت: مساجد در سال های مبارزه علیه رژیم طاغوت، مهم ترین مرکز و پایگاه اطلاع مردم از اندیشه های امام خمینی (ره) و توزیع سخنرانی ها و اطلاعیه های ایشان در سراسر کشور بودند. در واقع روحانیون و سایر مبارزان نوار کاست های سخنرانی ها یا اطلاعیه ها و پیام های امام راحل را از طریق مساجد و حوزه های علمیه به دست مردم در سراسر ایران می رساندند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: امام خمینی (ره) آنقدر برای مساجد اهمیت قائل بودند که تقویت آن را مهم تر از تجهیز کشور به سلاح های نظامی می دانستند و می فرمودند: «اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوی باشد، ترس از فانتوم ها نداشته باشید. ترس از آمریکا و شوروی و اینها نداشته باشید. آن روز باید ترس داشته باشید که شما پشت بکنید به اسلام، پشت کنید به مساجد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی عده ای به دنبال مدیریت مساجد توسط حاکمیت و تعیین حقوق برای ائمه جماعات بودند، اما امام خمینی (ره) به شدت با این موضوع مخالفت کردند. رهبر کبیر انقلاب با تاکید بر مدیریت مساجد توسط مردم و مخالفت جدی با دخالت حاکمیت در امور این خانه‌های خدا، باور خود به این مرکز دینی را در حوزه های مختلف از جمله در مبارزه با استکبار جهانی نشان دادند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا