پائین بودن کیفیت کالا، حاصل بها ندادن به کنترل کیفیت


پائین بودن کیفیت کالا، حاصل بها ندادن به کنترل کیفیت

خزانه‌دار خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بسیاری از کارشناسان دلایل پایین بودن کیفیت کالا و خدمات را معمولاً در سوء مدیریت، عدم برنامه‌ریزی مناسب و کم‌بها دادن به وظیفه کنترل کیفیت می‌دانند.

علی‌محمد زمانی خزانه‌دار خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در اهمیت جایگاه کیفیت در فرآیند محصول یا خدمت همین بس که بسیاری از صاحب‌نظران، عصر کنونی را عصر کیفیت می‌دانند. یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهایی که موجب توسعه صنعتی کشورها و بقا و دوام حضور بنگاه‌های اقتصادی شده و رقابت‌پذیری را تضمین می‌کند، کیفیت کالاهای تولیدی و خدماتی است.

وی ادامه داد: امروزه در فرآیند تولید، کنترل کیفیت یکی از ملزومات اصلی قبل از تولید هر محصول به‌حساب می‌آید؛ ازنظر جایگاه و اهمیت، مقوله کیفیت مفهومی به‌مراتب وسیع‌تر و فراتر از کسب نام و نشان استاندارد محسوب می‌شود و به پاسخگویی به درخواست‌های منطقی و حق‌مدارانه مشتریان توجه می‌کند.

رئیس خانه صنعت استان قزوین تصریح کرد: در واحدهایی که کیفیت حائز اهمیت باشد، کنترل کیفیت از موقعیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است و اثبات‌ شده کنترل کیفیت بهتر، منجر به بهره‌وری بهتر از منابع موجود و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

توجه به کیفیت رمز ماندگاری در عرصه تولید

وی عنوان کرد: در شرایط به‌شدت رقابتی و تولید در سطح انبوه، تنها تولیدکنندگانی می‌توانند موفق باشند که هدف و تلاش خود را در جهت تولید محصولات باکیفیت‌تر و خدمات پس از فروش بهتری قرار داده‌اند.

زمانی در خصوص جایگاه کیفیت کالاهای ایرانی تشریح کرد: امروزه برکسی پوشیده نیست که تولید در ایران در شرایط سخت و دشوار صورت می‌گیرد، تولیدکننده با موانع بی‌شمار و انبوهی از مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند که به‌هیچ‌وجه در شرایط یکسان با تولیدکنندگان سایر کشورها قرار ندارد. تولیدکننده ایرانی به‌جای آن‌که حتی وقت خود را صرف تولید، برنامه‌ریزی و نظارت تولید کند با انواع مشکلاتی روبه‌روست که از بیرون به سازمان تحمیل می‌شود.

وی اضافه کرد: جایگاه تولید و تولیدکننده ایرانی که باید کالای با کیفیت و قابل‌رقابت تولید کند، جایگاه مناسب و مطلوب نیست و تا جایگاه حقیقی خود، فاصله زیادی دارد و تا رسیدن به جایگاه مطلوب و رسیدن تولید به جایگاه حقیقی، نیازمند عزم، اراده و حمایت مسئولان و مردم برای عبور از مشکلاتی است که سال‌هاست تولیدکنندگان ایرانی با آن‌ها دست به گریبان‌اند.

کیفیت عالی کلیدی برای تمایز سازمان‌ها

خزانه‌دار خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: به‌طورقطع نرخ بهره و بروکراسی شدید و تصمیمات مزاحم غیرکارشناسی از اصلی‌ترین عواملی است که باعث از بین رفتن رقابت بین کالاهای ایرانی و ارزان‌تر تمام شدن کالاهای خارجی شده است. از سویی همهٔ سازمان‌ها باید دریابند که افزایش کیفیت کالاها و خدمات، رضایت مشتری را دربردارد و یکی از مهم‌ترین مزایای رسیدن به رضایتمندی مشتری، توسعه و ارائه خدمات با کیفیت است؛ درواقع کیفیت عالی می‌تواند کلیدی برای تمایز، بهره‌برداری و کارایی سازمان‌ها باشد.

مدیران منابع انسانی خود را توجیه و هدایت کنند

وی تشریح کرد: مهم‌ترین نقش مدیران در بنگاه تولیدی این است که منابع انسانی خود را در راه افزایش کیفیت کالا و یا خدمات توجیه و هدایت کنند. کیفیت نه‌تنها از جهت معنایی مهم است بلکه مهم‌تر از آن هدایت‌کننده تلاش‌های کارکنان در جهت رسیدن به خدمات باکیفیت‌تر خواهد بود. چالش فرا روی اکثر مؤسسات تولیدی و خدماتی هنگام مواجه‌شدن با تنزل کیفیت کالا و خدمات آن مؤسسات، یافتن علل کاهش کیفیت تولید و خدمات است.

زمانی توضیح داد: کارشناسان دلایل پایین بودن کیفیت کالا و خدمات را معمولاً در سوء مدیریت، عدم برنامه‌ریزی مناسب و کم‌بها دادن به وظیفه کنترل کیفیت می‌دانند. اولین مسئول حفظ کیفیت محصول و یا خدمات، مدیر آن مؤسسه تولیدی یا خدماتی است اما مدیران آن بنگاه‌ها گرفتارترین عنصر سازمان هستند که تقریباً همه وقت آن‌ها صرف موانع بیرونی سازمان می‌شود؛ علیرغم همه این مسائل اهمیت کیفیت روزبه‌روز در بین تولیدکنندگان افزایش‌یافته و در صورت مساعدت و یاری مسئولان و خرید محصولات ایرانی در جهت حمایت از تولیدکنندگان، شاهد افزایش کیفیت بیش‌ازپیش خواهیم بود.

تولیدات داخلی، مزیت اقتصادی برای کشور

وی تأکید کرد: تولیدات داخلی یک مزیت اقتصادی و معیشتی در کشور محسوب می‌شود که در این راستا نیاز به حمایت ویژه از سوی دولت و هم اقشار مختلف مردم دارد.

رئیس خانه صنعت استان قزوین تشریح کرد: حفظ مشاغل موجود در بخش‌های تولیدی یکی از مزایای حمایت از کالای ایرانی در سال رونق تولید است؛ باید به این نکته توجه کرد که یک کالای خارجی از ابتدا با کیفیت نبوده و به‌مرور و با رعایت استاندارهای کیفی به مرحله تولید محصول با کیفیت رسیده و دراین‌بین حمایت از آن تولیدکننده نقش بسزایی داشته است، از طرفی کم‌توجهی مصرف‌کنندگان به خرید کالای داخلی و سعی در خرید کالای وارداتی، تبعات منفی متعدی ازجمله رکود یا غیرفعال شدن واحدهای تولیدی، کاهش صادرات غیرنفتی، افزایش تقاضای کالاهای وارداتی، خروج ارز و درنتیجه گران شدن قیمت کالاها و افزایش آمار بیکاری و درنتیجه آثار منفی ناشی از افزایش بیکاری، بالا رفتن میزان ناهنجاری‌های اجتماعی همچون اعتیاد، دزدی و طلاق را به‌دنبال خواهد داشت لذا حمایت از تولیدات داخلی وظیفه ملی و مسؤولیت مهم اجتماعی است.

زمانی با تأکید بر اینکه توجه به کیفیت، افزایش کیفیت، حفظ و پایداری کیفیت، شرط اصلی خرید کالاهای داخلی است، اضافه کرد: باید با اولویت ارتقاء مستمر سطح کیفی تولیدات داخلی، افزایش تمایل مصرف‌کننده به محصولات داخلی افزایش یابد و در سیاست‌گذاری‌ها نیز باید مشوق‌هایی جهت تولیدکنندگان محصولات با کیفیت و افزایش دانش و فنّاوری داخلی و نیز نظارت کافی صورت پذیرد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پارک‌های علم و فناوری مورد حمایت جدی مجلس قرار دارند