چالش‌های فنی مهندسی تیم‌ها در فرمول یک آمریکا 2019


فرمول یک ایران – صدور تنها یک بخشنامه فنی در روز شنبه در گرندپری آمریکا 2019 توانست پس لرزه‌هایی را در سراسر پدوک به وجود آورد. اما این که بخشنامه‌های فنی چه هستند و چه چیزی باعث صدور آن‌ها توسط هیئت مدیره می‌شود، سوالاتی هستند که در این مقاله در موردشان توضیح خواهیم داد. هر چند که قهرمان فصل 2019 فرمول یک در گرندپری آمریکا مشخص شد، اما هنوز در...

فرمول یک ایران – صدور تنها یک بخشنامه فنی در روز شنبه در گرندپری آمریکا ۲۰۱۹ توانست پس لرزه‌هایی را در سراسر پدوک به وجود آورد. اما این که بخشنامه‌های فنی چه هستند و چه چیزی باعث صدور آن‌ها توسط هیئت مدیره می‌شود، سوالاتی هستند که در این مقاله در موردشان توضیح خواهیم داد.

هر چند که قهرمان فصل ۲۰۱۹ فرمول یک در گرندپری آمریکا مشخص شد، اما هنوز در رده‌های پایین‌تر رقابت بر سر کسب امتیاز داغ است.

در این میان تیم‌ها همواره به دنبال خلاء قانونی هستند تا با استفاده از آن بتوانند در پیست سریع‌تر باشند. اگر تیمی موفق به کشف روشی نوین شود، یا آن را با فیا جهت بررسی موارد قانونی در میان می‌گذارد یا بی‌واسطه آن را به کار می‌بندد. اگر تیم به دنبال مجوز باشد، فیا در صورت قانونی بودن روش جدید مسئله را فقط با تیم درخواست کننده در میان می‌گذارد. در صورت غیر قانونی بودن سیستم پیشنهادی، یک بخشنامه فنی صادر خواهد شد که دلایل غیر قانونی بودن آن را برای تمامی تیم‌ها مشخص می‌کند.

بیش‌تر بخوانید؛ توسعه خودرو تیم های برتر تا فصل ۲۰۲۱ به چه صورت است

شنبه صبح در آستین آمریکا بخشنامه‌ای فنی در پاسخ به تیم ردبول صادر شد. این تیم طرحی را پیشنهاد داد که طبق آن از پالس‌های الکتریکی برای تداخل با دستگاه اندازه‌گیری جریان سوخت فیا استفاده شده بود.

دستگاه اندازه‌گیری جریان سوخت فیا ۲۰۰۰ بار در ثانیه میزان جریان سوخت را اندازه‌گیری می‌کند. در سیستم پیشنهادی ردبول جریان سوخت در فاصله زمانی بین نمونه‌های اندازه‌گیری شده می‌تواند به صورت لحظه‌ای از حد مجاز تجاوز کرده در حالی که در نقاط اندازه‌گیری، جریان سوخت به حد مجاز بر می‌گردد. با استفاده از این سیستم موتور می‌تواند قدرت بیش‌تری تولید کند در حالی که نشان می‌دهد در محدوده مجاز مصرف سوخت قرار دارد (در پشت پرده مصرف سوخت موتور بیش از حد مجاز است).

چالش‌های فنی مهندسی تیم‌ها در فرمول یک آمریکا 2019چالش‌های فنی مهندسی تیم‌ها در فرمول یک آمریکا 2019 جزئیات موتور خودروی RB15 تیم ردبول

به کار گرفتن چنین مکانیزمی دست بالاتر را در اختیار تیم می‌دهد. ولی فیا با استناد به دو قانون زیر استفاده از آن را غیر قانونی اعلام کرد.

۳.۱۰.۵: تمامی خودروها باید با یک سنسور جریان سوخت و مخزن سوخت که توسط تأمین کننده فیا تولید شده و مشخصاتش توسط فیا تصویب گردیده است تجهیز شوند. این سنسور فقط همان طور که توسط فیا مشخص شده باید مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این تمام سوختی که به پاوریونیت وارد می‌شود باید از این سنسور رد شده باشد و تمام آن همانطور که در ماده ۲.۱۰.۵ توضیح داده شده باید توسط انژکتورها وارد محفظه احتراق شود.

۵.۱۰.۵: هر دستگاه، سیستم یا فرآیندی که هدف و/یا تأثیرش افزایش جریان سوخت یا ذخیره و بازیابی سوخت بعد نقطه اندازه‌گیری باشد غیر قانونی است.

بیش‌تر بخوانید؛ توضیح و تحلیل کامل تغییرات قوانین فصل 2021 فرمول یک

تیم مرسدس هم توانسته با روشی دمای تایر را کنترل کند. در آمریکا به نظر آمد رقبا به راه حل هوشمندانه مرسدس توجه ویژه‌ای نشان دادند.

چالش‌های فنی مهندسی تیم‌ها در فرمول یک آمریکا 2019چالش‌های فنی مهندسی تیم‌ها در فرمول یک آمریکا 2019 داکت ترمز عقب مرسدس

همان‌طور که در تصویر مشخص است مرسدس کانالی در سیستم تعلیق عقب به وجود آورده که هوای خنک را به فضای بین کاسه ترمز و رینگ چرخ عقب هدایت می‌کند. به این ترتیب دمای تایرها تا حد ممکن پایین می‌آید.

به همین دلیل کاسه ترمز کاملاً مهر و موم شده تا هوای گرم وارد منطقه‌ای که مرسدس با هوای خنک سعی در کنترل دمای آن را دارد، نشود.

دریچه‌های هوا در حوالی چرخ‌ها معمولاً تحت پوشش مقررات داکت ترمز قرار می‌گیرند و قوانین در این مورد کاملاً واضح محل قرار گیری چنین دریچه‌هایی را مشخص کرده‌اند.

در ماده ۱۱.۵ قوانین فنی توضیح داده شده است که هیچ دریچه‌ای نمی‌تواند در فضای ۱۶۰ میلی‌متری بالا و پایین محور مرکزی چرخ و صفحه عمودی موازی با رویه داخلی تایر تا فاصله ۱۲۰ میلی‌متری از تایر قرار گیرد.

محل قرارگیری این دریچه در سیستم تعلیق مرسدس خارج از محدوده مشخص شده است. بنابراین اگرچه دریچه و کانال مزیتی مشابه آن چه داکت ترمز انجام می‌دهد ارائه می‌دهند، اما زیر مجموعه قوانین مربوط به داکت ترمز نیستند.

راه حل مبتکرانه مرسدس در کنار داکت ترمز کمک شایانی به گردش هوا در ناحیه بین ترمز و رینگ چرخ عقب کرد. در این بین بسیاری از این ایده متحیر شدند. چرا که طبق قوانین فرمول یک اجزای سیستم تعلیق نباید تأثیرات آیرودینامیکی داشته باشند.

ماده ۸.۳ قوانین فنی مشخص می‌کند، هر بخشی که کارکرد آیرودینامیکی دارد “باید محکم به سیستم فنربندی ماشین بسته شود” (منظور از محکم بسته شدن این است که هیچ درجه‌ای از آزادی نداشته باشد).

چالش‌های فنی مهندسی تیم‌ها در فرمول یک آمریکا 2019چالش‌های فنی مهندسی تیم‌ها در فرمول یک آمریکا 2019 داکت ترمز عقب مرسدس

اگر چه مرسدس می‌تواند استدلال کند که مزیت آیرودینامیکی به عنوان یک نتیجه ناخواسته از یک بروزرسانی در سیستم تعلیق برای دستیابی به بهترین طراحیِ راکرهای عقب به دست آمده است (راکرها اِلمانی در سیستم تعلیق هستند که حرکت جلو/عقب میله‌های جناقی را به حرکت دورانی تبدیل می‌کنند).

تصور می‌شود مدتی پیش تیم فراری درخواست بررسی قانونی داکت ترمز عقب و سیستم تعلیق مرسدس را داده بود و حالا که فیا استفاده از این سیستم را قانونی اعلام کرده، بقیه تیم‌ها می‌توانند از این ایده برای فصل ۲۰۲۰ بهره ببرند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:



تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟