دیلمان سبز جامه سپید به تن کرد


دیلمان سبز جامه سپید به تن کرد

لاهیجان-ایرنا- برف و سرمای زودرس ، دیلمان سبز را سپیدپوش و مردم بخش کوهستانی این منطقه و پیرکوه در شهرستان سیاهکل را غافلگیر کرد.

غافلگیری برف و سرما :

ماه های آبان و آذر در گیلان بویژه در مناطق کوهستانی آن ، همه ساله فصل وزش بادهای فصلی گرم و شدید پاییزی بودند ولی امسال شروع زمستان در این منطقه به گونه ای دیگری رقم خورد و روزهای پایانی آبان ماه به روزهای سرد و برفی تبدیل شد ، وزش بادهای گرم که همیشه با آتش سوزی و خسارت همراه بودند جای خود را به برف و سرما داد.

در قاموس فصل ها ، بادهای پاییزی ماموریت های خاصی دارند ، کار باد پاکسازی درختان از شاخه های خشک و ریختن برگها و سبک بال کردن درختان است تا آنها را برای زمستان خوابی و فصل سرد و سخت زمستان آماده کنند که امسال این اتفاق در گیلان نیافتاد و به همین دلیل بارش برف آبان ماه برای مردم کوهستانی دیلمان و پیرکوه ناگهانی ، غافلگیرانه و همراه با سختی هایی است.

پاییز امسال بادی در منطقه کوهستانی دیلمان نیامد و مهمان ناخوانده برف به دلیل خزان نکردن درختان جنگل ها می تواند هزاران درخت جنگلی را هم نقش برزمین کند و خسارت زیادی به جنگل های هیرکانی وارد نماید.

اهالی منطقه کوهستانی دیلمان هنوز انتظار بادهای شدید فصلی را می کشیدند، دامداران هنوز در مراتع اطراف به چرای دام هایشان مشغول بودند و درحالی که همه انتظار بادهای شدید فصلی را می کشیدند ناگهان برف نیمه سنگین در این منطقه کوهستان اهالی را غافگیر کرد ،برفی که سرمای آن می تواند سوزناک و مشکل زا باشد.

هنوز طبیعت و انسان برای زمستان و برف آماده نبودند که در ۲۴آبان ماه جاری برف در منطقه کوهستانی دیلمان شروع به باریدن کرد که در حال حاضر ارتفاع برف در این بخش بین ۴۰تا ۱۰۰سانتیمتر بر زمین نشسته و همچنان ادامه دارد.

دیلمان ، اسپیلی و پیرکوه از محله های بزرگ این بخش محسوب می شوند که برف ناگهانی و زودرس اهالی را با مشکلاتی مواجه کرده است و روستاهای اطراف مانند تالشکول ، میان مرز و کشتی گیر چاک از جمله روستاهای بالادستی هستند که بارش برف راه های اصلی آنها را مسدود کرده است و پس از هر بار لایروبی ، بادهای سرد و طوفانی ،این جاده ها را می بندند.

فقر امکانات:

فقر امکانات راهسازی و لایروبی برف در این منطقه وجود دارد ، براثر این برف جاده ها، خیابان های فرعی و کوچه و پس کوچه شهر دیلمان و روستاهای اطراف بسته و رفت و آمد برای مردم دشوار شده است و پاکسازی کوچه ها و بیرون آوردن خودروها از کوچه ها تا جاده اصلی یکی از مشکلات مردم روستایی این منطقه است .

اهالی منطقه می گویند: تجهیزات و امکانات امدادرسانی دولتی در این مناطق بسیار اندک است، نفت و آرد از نیازهای ضروری روستاهای حاشیه و دور دست است که باید بین اهالی به موقع توزیع شود.

یکی از اهالی روستای آسیابر با تقاضای کمک از مسئولان به خبرنگار ایرنا گفت: فقط راه های اصلی دیلمان به روستاهای اصلی باز است ولی کوچه و پس کوچه ها و خیابان های فرعی داخل محله ها بسته است و کسی نمی تواند خودروهای خود را از این کوچه ها بیرون بیاورد و کمک رسانی هم وجود ندارد.

عباد کیانی آسیابر با اشاره به اینکه جمعیت دهستان آسیابر به مرکزیت آسیابر دربخش دیلمان حدود یک هزارو ۲۰۰خانوار ساکن و تابستان نشین است افزود: روستای آسیابر حدود ۷۰۰خانوار تابستان نشین و ۲۵۰خانوار ساکن دائمی دارد که سوخت رسانی به روستاهای اطراف فاقد گاز بسیار ضروری است.

وی اظهار داشت: بیش از ۲۰خانوار روستاهای اطراف آسیابر اعم از بالای ۲۰خانوار و زیر ۲۰خانوار جمعیت، از نعمت گاز محروم هستند و تاکنون لوله کشی گاز به این روستا ها انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در روستای آسیابر بیش از ۵۰تراکتور وجود دارد که از طریق شوراها و دهیاری ها می توان با کرایه کردن این تراکتورها توسط شوراها و دهیاری ها مشکلات برف روبی مردم این روستاها را حل کرد ولی کسی از شوراها و دهیاری ها به فکر حل این مشکلات نیستند.

کیانی یادآورشد: چون درختان هنوز خزان نکرده بودند این برف زودهنگام به دامداران و باغداران آسیب زد و موجب شکستن شاخه درختان میوه و گردوی کشاورزان شد.

بخشدار بخش دیلمان و پیرکوه نیز گفت: قبل از آغاز بارش برف ۵۰۰ کیسه آرد بصورت فوق العاده از طریق اداره غله استان تهیه و در روستاهای اطراف توزیع شد که از نظر آرد و سوخت در این منطقه مشکلی وجود ندارد و از نظر گاز و نفت نیز مشکل ۹۵درصد روستاهای اطراف حل شده است .

بهرام اظهار داشت :هر ماه ۱۵۰ کیسه سهمیه آرد علاوه بر سهمیه آرد نانوایی ها بین خانوار روستایی این منطقه که فاقد نانوایی هستند توزیع می شود و مسئولان غله استان قول داده اند که ۵۰۰کیسه دیگر بصورت اضطراری به این بخش اختصاص دهند و در فصل زمستان هم به روستاهای این بخش کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰۳روستای کددار در بخش دیلمان و پیرکوه وجود دارند که ۸۷ روستا دارای سکنه و بقیه فاقد سکنه هستند که ۵۰روستای دارای سکنه بالای ۲۰خانوار از نعمت نعمت گاز برخوردار هستند و در مجموع ۸۰ درصد روستاهای بالا و زیر ۲۰خانوار این مناطق گاز طبیعی دارند.

وی مهمترین مشکل بخش دیلمان و پیرکوه را کمبود امکانات راهداری و و برفروبی ذکر و اضافه کرد: با وجود اینکه این بخش ۶۲۴ کیلومتر مساحت دارد و روستاهای آن پراکنده هستند ولی ماشین آلات موجود در این بخش فرسوده بوده و جوابگوی مشکلات مردم کوهستانی دیلمان نیستند.

وی یادآورشد: یک دستگاه لودر و یک دستگاه گریدر مورد نیاز این بخش است که امیدوارم از طریق تعاونی دهیاری ها به این بخش اختصاص یابد.

سختی رفت و آمد:

آریامنش ادامه داد:روز سه شنبه در شهر دیلمان بین ۴۰تا ۵۰سانتیمتر ، اسپیلی ۶۰سانتیمتر و روستاهای بالادست دیلمان بیش از یک متر برف بر زمین نشسته است و بارش آن همچنان ادامه دارد و این میزان برف زودهنگام مشکلاتی از نظر رفت و آمد برای روستاییان ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با شروع برف از جمعه گذشته، تا روز گذشته (دوشنبه ) راه های اصلی پنج روستای بخش دیلمان و پیرکوه بسته بود ولی با تلاش نیروهای راهداری و سایر ادارات در حال حاضر کلیه راه های اصلی بخش دیلمان و پیرکوه باز است و تردد در آن ها جریان دارد.

وی با هشدار به مسافران مسیر سیاهکل به دیلمان گفت: در محور سیاهکل به دیلمان در گردنه لاریخانی ۷۰سانتیمتر برف بر زمین نشسته و از بسته شدن مسیر تاکنون جلوگیری شده است اما رفت و آمد در این مسیر بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نمی باشد.

وی یادآورشد: تاکنون از بارش برف در منطقه خسارتی گزارش نشده اما بارش زودهنگام برف باعث شکسته شدن شاخه درختان باغی ومیوه جات بویژه شکستن شاخه درختان گردو شده و خساراتی به باغ های این منطقه وارد کرده است .

دیلمان به مرکزیت شهر دیلمان بخش کوهستانی شهرستان سیاهکل محسوب می شود و این شهر با حدود 15هزار نفر جمعیت در 45کیلومتری شهر سیاهکل قرار دارد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«مونالیزا» صاحب اتاق اختصاصی می شود