گردهمایی رئیسان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مشهد برپا شد


گردهمایی رئیسان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مشهد برپا شد

مشهد- ایرنا- گردهمایی رئیسان اداره‌های آموزش و پرورش استثنایی سراسر کشور با حضور نمایندگان این حوزه تعلیم و تربیت از 31 استان روز پنجشنیه طی مراسمی در مشهد آغاز شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این مراسم گفت: تبیین و تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های ریاست جدید سازمان در سال تحصیلی جاری و سالهای آینده محور اصلی برگزاری این گردهمایی دو روزه است.

قاسمعلی خدابنده افزود: همچنین تبادل تجربیات و طرح مباحث آموزشی نوین در عرصه آموزش و پرورش استثنایی از دیگر اهداف برگزاری این گردهمایی است.

وی با بیان اینکه شناسایی و آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه به عنوان یکی از محورهای عدالت آموزشی پیگیری می‌شود ادامه داد: فراهم کردن فضا و آموزش برای این دانش آموزان چند برابر دانش آموزان عادی هزنیه دارد اما این امر مانع توسعه شناسایی آنها نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به تحصیل ۱۶ هزار دانش‌آموز استثنایی در این استان اشاره و بیان کرد: نیمی از این جمعیت در "مدارس تخصصی" و نیمی دیگر در "مدارس تلفیقی، پذیرا و طرح فراگیر" در حال تحصیل هستند.

وی گفت: اجرای دقیق طرح سنجش سلامت، زمینه شناسایی و جذب خوب این دانش آموزان و پوشش تحصیلی در این بخش را فراهم کرده است.

خدابنده افزود: در آموزش وپرورش خراسان رضوی مهارت آموزی برای این دانش آموزان توسعه یافته و به همین دلیل می‌توان با آموزش مهارت به آنان زمینه اشتغال مناسب آنها پس از دانش آموختگی را فراهم کرد.

حدود ۱۳۰ هزار دانش‌آموز با فعالیت ۲۳ هزار نیروی آموزشی در سطح کشور زیر پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند. ۷۴ هزار نفر از این تعداد در "مدارس ویژه استثنایی" و حدود ۵۶ هزار نفر آنها شامل گروههای آسیب‌دیده شنوایی، بینایی، معلولان جسمی حرکتی و افراد دارای مشکلات هیجانی همچون اوتیسم با دریافت خدمات پشتیبانی از آموزش و پرورش استثنایی به صورت تلفیقی در "مدارس عادی" تحصیل می‌کنند.

۸۰۰ مدرسه استثنایی برای دانش‌آموز استثنایی با نیازهای ویژه که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند به عنوان پشتیبان به منظور ارایه خدمات ویژه در نظر گرفته‌ شده‌اند. "مدارس پشتیبان" چند مدرسه عادی را زیر تحت پوشش دارند تا معلمان رابط از این مدارس به "مدارس عادی" اعزام شوند.

یکی از موانع عمده در مسیر توسعه "طرح فراگیرسازی" آموزش و پرورش استثنایی کشور مشکلات نگرشی و پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی است. به همین منظور گسترش "طرح تلفیقی" نیازمند فراهم کردن الزامهایی همچون مناسب‌سازی فضای آموزشی و ایجاد تسهیلات آموزشی و پرورشی برای دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی