همزیستی مسجد و معبد در «اوتارپرادش» هند


همزیستی مسجد و معبد در «اوتارپرادش» هند

علی‌رغم تنش‌های همیشگی مذهبی میان هندوها و مسلمانان، می‌توان نمونه‌هایی از هارمونی و شکیبایی را در نقاطی از هند همچون وزیرگنج «اوتارپرادش» مشاهده کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از «outlookindia»، با وجود تنش های همیشگی مذهبی میان هندوها و مسلمانان که حکم اخیر دادگاه عالی در مورد مسجد «بابری» به آن دامن زد اما هنوز هم می توان نمونه هایی از هارمونی و شکیبایی را بین پیروان اسلام و مکتب هندو در نقاطی از هند مشاهده کرد.

تلفیق مسجد و معبد در «وزیرگنج» هند نمونه ای از این شکیبایی و هارمونی است.

در حالی که مردم هند سال ها است شاهد بحث ها و کشمکش ها در مورد معبد «رام جانمباهومی» و مسجد «بابری» در آیودیا هستند، وزیرگنج «اوتارپرادش» به عنوان نمونه ای از شکیبایی اجتماعی میان هندوها و مسلمانان، خودنمایی می کند.

زمانی که زنگ های معبد «Goureshvarnath Shankarji » به صدا در می آید، اذان مسجد تمام می شود و به همین ترتیب، هنگام اذان که می رسد، زنگ های این معبد متوقف می شوند.

این رسم چندین دهه است که در وزیرگنج وجود دارد و تا کنون هیچ گونه بحث و کشمکشی در این زمینه میان مسلمانان و هندوها وجود نداشته است.

«محمد علی صدیقی» که مدیریت مسجد را بر عهده دارد، در این باره می گوید: وجود مسجد در مقابل معبد مشخصه ای از هماهنگی جمعی در وزیرگنج است.

وی افزود: چنین هماهنگی منحصر میان افراد دو جامعه به ندرت دیده می شود.

صدیقی همچنین گفت: برای ما برادری حرف اول را می زند . شیوه زندگی مردم در اینجا می تواند الگویی برای مسلمانان و هندوها در دیگر نقاط هند باشد.

به گفته مسئول مسجد وزیرگنج، نظم و هارمونی که در اینجا وجود دارد فقط به خاطر این است که مردم به دین و ارزش های هم احترام می گذارند.

پایان پیام/7

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟