چرا اکستریمE می تواند از فرمولE تقلید کند؟


موتوراسپورت ایران – اکستریمE، سری جدید آفرود تمام‌برقی، می‌خواهد خودروهای برقی را وارد محدوده‌ای نامعلوم کند. اما در این مقاله تلاش بر این است تا نشان داده شود که الهام پذیری آن از موفقیت‌های فرمولE و تطابق با آن حتی می‌تواند تاثیرگذاری آن را افزایش دهد. گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که خودروهای برقی 100 سال زودتر از سری مسابقات فرمولE در سال 2014 پا...

موتوراسپورت ایران – اکستریمE، سری جدید آفرود تمام‌برقی، می‌خواهد خودروهای برقی را وارد محدوده‌ای نامعلوم کند. اما در این مقاله تلاش بر این است تا نشان داده شود که الهام پذیری آن از موفقیت‌های فرمولE و تطابق با آن حتی می‌تواند تاثیرگذاری آن را افزایش دهد.

گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که خودروهای برقی 100 سال زودتر از سری مسابقات فرمولE در سال 2014 پا به عرصه ظهور نهادند. در واقع اولین خودرویی که به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد خودروی برقی در سال 1899 بود. اما با کمی شانس، فرمول ای در همان زمانی که خودروهای برقی دارند از خودروهای درونسوز ارزان‌تر می‌گردند متولد شد. این موضوع کمک کرد تا این محصول روی پیست هیجان انگیز بیشتر به اکثر سازندگان و اسپانسرهای تبلیغاتیش مرتبط باشد، که باعث ایجاد یک سری سالمی شد که امروز می‌بینیم.

به همین صورت به نظر می آید که سری اکستریمE هم از این زمانبندی مناسب وقتی که قرار است در 2021 اجرایی شود، سود می‌برد. چون نسل بعدی خودروهای اس یو وی تمام برقی شباهت زیادی با خودروی ادیسه 21 سری اکستریمE داشته باشند.

دقیقا عین زمانی که فرمولE شروع شد و مردم سوالاتی در ارتباط با رنج این خودروها داشتند و پاسخ خود را دریافت کردند، اکستریمE هم به شک مردم در مورد همه کاره بودن خودروهای برقی به مانند :

آیا میشه توی دمای منفی 10 درجه روندش؟ آیا می‌تونن توی آب برن؟ و…

را جواب می‌دهد.

و به مانند فرمولE که یک پلتفرمی برای توسعه تکنولوژی و تغییر ادراک هست، اکستریمE هم همان کار را انجام خواهد داد. رفتن به مکان‌هایی که قبلا در آن رقابت برگزار نشده است، به مانند گرینلند و جنگل‌های بارانی آمازون، نشون میده که اکستریمE می‌خواهد مسائل خودروی برقی را در زمین بازی متفاوتی از فرمولE که در میان شهر‌های بزرگ برگزار می‌گردد، به بحث و آزمایش بگذارد.

این کاملاً با مدل رقابت در جزیره فیجی یا ماداگاسکار فرق دارد، چون در جاهایی برگزار می‌گردد که نمی‌توانید مهمانانی از شرکت‌های بزرگ مرتبط را دعوت کنید و افراد کمی در آن محل خواهند بود. اکستریمE صد در صد برای پخش اینترنتی و استریم روی شبکه‌های اجتماعی ساخته شده است تا دارای تماشاچی در محل.

برای مردم راحت است که بگویند اکستریمE همان ورژن رالی داکار تمام برقی است اما من مطمئنم که شخصیت مشخص و متمایز خودش را خواهد داشت. مشکل تولید محتوا رالی برای تلویزیون این است که به دلیل 5 تا 6 ساعت بودن رقابت و طولانی بودن آن نمی‌توانید آن را روی تلویزیون مشاهده کنید.

همچنین برای داشتن ورژن رالی داکار تمام برقی شما نیاز به یک سیستم باطری پیچیده دارید که 400 تا 500 کیلومتر را در محیط کویری و بیابانی که خبری از ایستگا‌ه های شارژ نیست دوام بیاورد و همینطور هزینه های سرسام آور آن است.

چرا اکستریمE می تواند از فرمولE تقلید کند؟چرا اکستریمE می تواند از فرمولE تقلید کند؟ رالی کراس

چون رقابت‌های اکستریمE کوتاه‌تر خواهد بود، به همین دلیل مشکلات زیادی با دوام باطری به آن شدت به وجود نخواهد آمد. هر رقابت از طرفی در یک پیست برگزار می‌گردد که ترکیبی از داکار و رالی کراس را با استفاده از تکنولوژی در سخت‌ترین شرایط ارائه خواهد داد.

با توجه به حضور آلخاندرو آگاگ ( آلهاندرو آگگ) و ژیل د فرران در پشت پرده این سری به نظر میاد که با توجه به تجربیاتشان سری جذابی را شاهد خواهیم بود.

با توجه به ساخته شدن این خودرو از شاسی لوله ای با آلیاژ نیوبیوم، ماده ای که از استیل معمول سبکتر اما محکم‌تر است، به نظر میاد که شرکت اسپارک تکنولوژی بتواند وزن را به شدت بکاهد که کمک می‌کند عملکرد این خودرو بهبود یابد.

چرا اکستریمE می تواند از فرمولE تقلید کند؟چرا اکستریمE می تواند از فرمولE تقلید کند؟ آلخاندرو آگاگ و ژیل د فرران

این تکنولوژی‌های جدید و ذهنیت‌ها نیاز است تا در موتوراسپرت به کار گرفته شود تا از منسوخ شدن آن که باعث بیکار شدن مهندسان، رانندگان و از بین رفتن سرمایه‌گذاری در این امر و رسانه می‌گردد، دوری شود. پایداری و تکنولوژی‌هایی که دنیا را برای بهتر شدن تغییر می‌دهند برای شرکت‌های بزرگی که با آن‌ها سروکار دارند خیلی دارای اهمیت هستند و موتوراسپرت هم از این قضیه مستثنا نیست.

چه بخواهیم چه نخواهیم موتوراسپورت با این تغییرات جدی که روند تغییرات حمل و نقل طنین را انداز کرده است و همینطور اتفاقاتی که در صنعت خودرو در حال رخ دادن است، روبرو است.

چرا اکستریمE می تواند از فرمولE تقلید کند؟چرا اکستریمE می تواند از فرمولE تقلید کند؟ خودروی داکار تویوتا و فرناندو آلونسو

اکستریمE اولین سری است که قویاً برای پایداری و رقابت در محیط‌های خام درنظر گرفته شده است، پس بنابراین خودش را در جایگاه مناسبی برای تبدیل به سری بسیار مهمی شدن در سال‌های آتی قرار داده است. به مانند فرمولE این سری می‌تواند عیار کسانی که در موتوراسپرت کار می‌کنند را بالا ببرد.

با توجه به این که سباستین اوژیر اعلام علاقه به این سری کرده است و با توجه به حضور فرناندو آلونسو در مسابقات داکار، ورود این رانندگان به این عرصه و سری نه تنها باعث رشد این سری می‌شود بلکه مخاطبین این سری را هم افزایش می‌دهد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موتورسواری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زایمانی که بین 4.5 میلیون وضع حمل یک بار اتفاق می افتد !