لیلاز: هدف اعتراضات مردم، بنزین نیست؛ فساد و ناکارآمدی است


لیلاز: هدف اعتراضات مردم، بنزین نیست؛ فساد و ناکارآمدی است

سعید لیلاز تحلیلگر اقتصادی می‌گوید:«ریشه غارت[فروشگاه‌ها] گرسنگی نیست. اگر مسأله گرسنگی بود، شما آنقدر دزد در زندان نداشتید. اگر دزد به‌خاطر گرسنگی دست به این کار بزند، وقتی یک قالیچه دزدید، دیگر تا شش ماه نباید دزدی کند. دزدی کلاسیک متعلق به ژانوال ژان بینوایان ویکتور هوگو است. بنابراین مسأله غارت نیست و احساس تبعیض است.»

بازار | اقتصاد آنلاین | 8 دقیقه پیش |11/27/2019 6:33:06 AM 30 بازدید

لیلاز: هدف اعتراضات مردم، بنزین نیست؛ فساد و ناکارآمدی است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، وی طی یک گفت‌و‌گوی مبسوط درخصوص حوادث اخیر ادامه داد:«احساس تبعیض، واقعاً در ایران به‌طور وحشتناکی موج می‌زند. این احساس که همه ما باخته‌ایم و باید فکری کنیم وتحولی ایجاد کنیم و این بن‌بست را بشکنیم. اینکه یک نفر شش سال به جزیره مانو می‌رود و بدبختی می‌کشد به خاطر این احساس است.» لیلاز ادامه داد:«اگر مسأله گرسنگی بود، من عده کثیری را می‌شناسم که فکر می‌کنند باید پول در بیاورند، با یک پراید ارزان قیمت صبح شنبه به تهران می‌آیند و تا چهارشنبه کار می‌کنند و شب‌ها در نهایت سرما در ماشین می‌خوابند و آخر هفته هم پولی برای خانواده می‌برند. این سرمایه زیادی نمی‌خواهد. یعنی نمی‌توانیم بگوییم به هیچ طریقی نمی‌توان پول در آورد.»

وی گفت: «ما در یک سال گذشته 850 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم. عمدتاً مشاغلی بوده که به جای افغانی‌ها یا ایرانی‌هایی که از کشور خارج شده ‌اند نشسته‌اند. این تحلیل من است؛ بر اساس نظریه میلتون فریدمن که وقتی ارزش پول ملی به یک سوم کاهش پیدا می‌کند نیروی کار داخلی یک سوم کشورهای همجوار می‌شود. یعنی دیگر خارجی‌هایی که در کشور بوده‌اند کار کردن به ریال برایشان صرف نمی‌کند و از ایران بیرون می‌روند و ایرانی‌ها جای آنها را می‌گیرند. گرسنگی و فقری که قبلاً به تو اجازه نمی‌داد مثل یک افغانی کار کنی الآن اجازه می‌دهد.»

لیلاز اضافه کرد:«مسأله ما در دو- سه سال گذشه بی‌عملی بوده است. خود من با شوک درمانی بشدت مخالف هستم. یعنی من فکر می‌کنم ساختار اجتماعی ایران اصلاً تحمل شوک درمانی را ندارد. ولی به موازات اینکه ما در برهه‌ای قرار گرفته‌ایم که الآن مسأله ایران مرگ و زندگی است، مجبور به اقدامات رادیکال هستیم. یعنی این گزینه نیست و اجبار است. ما باید یک اقدام جدی انجام دهیم. بدتر از همه، چون دولت آقای روحانی و آقای احمدی‌نژاد و قبل از آنها آقایان توکلی و حداد عادل تثبیت قیمت سوخت را هدیه به ملت ایران فرض می‌کردند، الآن باید جواب دهند.» این کارشناس اقتصادی ادامه داد:«نگفته‌ایم باید شوک درمانی شود. من هیچ وقت نگفته‌ام قیمت سوخت باید گران شود. هرکس این را به من نسبت می‌دهد، بسیار حرف بی‌ربطی است. من می‌گویم اگر نمی‌توانید تورم را کنترل کنید، باید مطابق تورم قیمت دلار و سوخت بالا برود. اگر می‌خواهید قیمت سوخت را بالا نبرید، تورم را کنترل کنید. نمی‌شود که سالانه 25 تا 30 درصد پمپاژ نقدینگی بی‌رحمانه و بی‌وقفه به اقتصاد ادامه پیدا کند و قیمت سوخت را ثابت نگه دارید.» وی ادامه داد:«به دوستانی که این اتهام را به من می‌زنند باید بگویم، عقلای قوم! مسئولیت اینکه در 5 سال مصرف بنزین در ایران از 60 میلیون لیتر به حدود 100 میلیون لیتر افزایش پیدا کرده با کیست؟ کدام کشور جهان ثروت ملی خودش را به سرطان تبدیل می‌کند؟! من می‌گویم اگر می‌خواهید نابود کنید. اصلاً اگر مجانی سوخت خودمان را به اسرائیل صادر می‌کردیم بهتر از کاری است که ما تا الآن می‌کردیم.» وی همچنین با اشاره به شکاف طبقاتی و افزایش شاخص ضریب جینی یادآوری کرد: «من به‌هیچ‌وجه هدف اصلی و غایی این اعتراضات را بنزین نمی‌دانم. مردم به سه - چهار چیز اعتراض دارند. اول، «فساد» و دوم، «ناکارآمدی» است. دیگر این سیستم اینجوری کار نمی‌کند!»

برچسب ها:


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان