سایه تخریب از سر بازار بندرعباس برداشته شد


سایه تخریب از سر بازار بندرعباس برداشته شد

بندرعباس-ایرنا- حدود بیست روز قبل و نیمه آبان امسال، زمزمه هایی مبنی بر تصمیم شهرداری بندرعباس برای تخریب و بهسازی سقف و رواق بخش بیرونی بازار قدیم بندرعباس واقع در بلوار ساحلی نگرانی هایی در بین کاسبان این بازار ایجاد کرد که بازاریان برای رفع این نگرانی و بیان اعتراض خود، مسیری مسالمت آمیز را در پیش گرفتند.

۷۲مغازه دار بخش بیرونی این بازار و تعدادی از کسبه بخش داخلی بازار پس از پرس و جو اطمینان از درست بودن این خبر و تصمیم قطعی شهرداری، با انتخاب نمایندگانی برای بیان مخالفت خود، اعتراض را با نوشتن و امضای توماری خطاب به شهردار و ارسال رونوشت هایی از آن برای فرماندار بندرعباس و شورای شهر آغاز کردند.

سایه تخریب از سر بازار بندرعباس برداشته شد

قدم بعدی بازاریان تهیه بنر و پارچه نوشته هایی در مخالفت با تخریب بازار و موافقت با ترمیم و بهسازی آن بود که این بنر و پارچه نوشته ها برای جلب حمایت افکار عمومی بر رواق بازار نصب شد.

پس از این اقدام، خبرنگار ایرنا به سراغ بازاریان رفت تا از چند و چون ماجرا اطلاع پیدا کند.

در این مرحله هرچند هیچ یک از بازاریان مایل به بردن نام خود نبودند اما بزرگترین نگرانی خود را تعطیلی بازار در مدت اجرای طرح، هزینه های زیاد آن و همچنین غیرضروری بودن تخریب کامل رواق و سقف بازار اعلام کردند.

سایه تخریب از سر بازار بندرعباس برداشته شد

تامین ایمنی مهمترین دلیل شهرداری

مدیر بافت فرسوده شهرداری در پاسخ به پیگیری های ایرنا ماده ۵۵قانون شهرداری ها مبنی بر الزام این نهاد به رفع نقاط پرخطر در مکان های عمومی شهری را مهمترین دلیل برای تخریب کامل و بازسازی سقف و رواق بخش بیرونی بازار بندرعباس اعلام می کند.

عبدالحسین ارجمند افزود: در قسمت هایی از این بازار شاهد پوسیدگی و نشست ستون ها هستیم و ستاد بازآفرینی شهری مصوب کرده است که شهرداری رواق فعلی را تخریب و بازسازی و زیباسازی کند.

وی اضافه کرد: ۶۳میلیارد ریال برای اجرای این طرح لازم است که به طور کامل توسط شهرداری تامین می شود و قرارداد آن نیز با پیمانکار بسته شده است.

به گفته ارجمند ۵۰درصد از مبلغ قرارداد به صورت نقدی و ۵۰درصد در قالب تهاتر به شرکت " تیاب نمای هرمزگان " پرداخت خواهد شد.

مشاور شهردار بندرعباس از ۲۵۰متر کف سازی، اجرای سازه با نمای سنتی، نورپردازی، جابجایی تاسیسات و تخریب و بازسازی رواق و ستون ها به عنوان جزییات طرح نام می برد.

ارجمند تصریح کرد: شهرداری با دید بلندمدت به این طرح نگاه می کند و هر چند ممکن است همه قسمت ها نیاز به بازسازی نداشته باشد اما می خواهیم کار اساسی کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره مستند قانونی تامین اعتبار این طرح در بودجه سالانه شهرداری اظهار داشت: شورای شهر پیش از این با بودجه پیشنهادی شهرداری برای طرح یاد شده به مبلغ ۴۰میلیارد ریال موافقت کرده است.

مدیر بافت فرسوده اضافه کرد: این طرح به صورت مرحله به مرحله و با کمترین میزان تعطیلی برای مغازه داران اجرا خواهد شد.

حالا وقتش نیست

رییس اتاق اصناف هرمزگان نیز ضمن تاکید بر ضرورت ایمن سازی ستون ها و رواق بازار قدیم، انتخاب زمان نامناسب را مهمترین دغدغه بازاریان معترض دانست.

عبدالمجید جلالی که سابقه عضویت در دور دوم شورای شهر را داشته و اکنون نیز مشاور امور اصناف شهردار بندرعباس است به خبرنگار ایرنا گفت: بازاریان در فصل فروش هستند و در صورت تعطیلی مغازه با ضرر و زیان مواجه خواهند می شوند.

وی یادآور شد: تجربه نشان داده در بستر یک تعامل منطقی بازاریان بهترین همراه شهرداری هستند و در حال حاضر نیز می خواهند صدایشان شنیده شود.

شهرداری صدای بازار را شنید

اعتراض ها و تومار و اظهارنظرهای جسته و گریخته بازاریان در نهایت به نشستی با حضور مغازه داران بازار قدیم، رییس و نایب رییس اتاق اصناف استان و مدیران شهرداری منجر شد.

در این نشست مدیر بافت فرسوده توضیحاتی را که قبلا به خبرنگار ایرنا داده بود را برای بازاریان تکرار کرد و از ضرورت های اجرای طرح گفت.

اما بازاریان از این توضیحات قانع نشدند و با شور و حرارت مخالفت خود را در حرف هایی کم و بیش مشابه بیان کردند.

یکی از بازاریان در این نشست روش شهرداری را از اساس اشتباه دانست و خطاب به معاون امور زیربنایی و عمرانی و مدیر بافت فرسوده که نماینده شهرداری بودند گفت: " اگر ۵۰درصد هم برای بازاریان که بهره بردار بازار هستند ارزش قائل بودید این گونه نمی بریدید و نمی دوختید و پیش از این با بازاریان صحبت می کردید."

این مغازه دار پیشکسوت بازار قدیم ادامه داد: چرا باید به خاطر ۳۰یا ۴۰متر ، فضایی به متراژ ۲۵۰متر را تخریب کرده و ۱۴۰ستون سالم را قلع و قمع کنید؟

وی تصریح کرد: وقتی می توان با هزینه ای کمتر بخش ناایمن را مقاوم سازی کرد، این هزینه گزاف ۶۳میلیاردی حیف و میل بیت المال در شرایط ویژه اقتصادی است.

برخی دیگر از بازاریان نیز با اشاره به مرمت بخش داخلی بازار که حدود سه سال پیش توسط شهرداری انجام شد، نسبت به کیفیت اجرای طرح ابراز نگرانی کردند.

این عده اظهار داشتند در مرمت قبلی که مدت زیادی از آن نمی گذرد، شهرداری به جای ایزوگام سقف بازار ، روی آن آسفالت ریخت و آن را سنگین تر کرد.

نایب رئیس اول اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان نیز در ادامه این نشست نگرانی مغازه داران نسبت به تعطیلی محل کسبشان در این فصل را درست دانست.

مغازه داران در فصل فروش هستند

مسعود محمدشاهی گفت: چهار ماه پایانی سال برای بازار بندرعباس که در بیشتر ماه های آن هوا گرم است و مسافر کمتری به این شهر می آید مانند فصل برداشت محصول برای کشاورزان است و اجرای هر طرحی در چنین مقطعی اختلال در کسب است.

وی که خود یکی از مغازه داران بازار قدیم است یادآور شد: بسیاری از کسبه با دادن چک به فروشندگان کالا در بازارهای عمده فروشی تهران، پوشاک و جنس زمستانی خریده و به مغازه هایشان آورده اند و اجرای طرحی که به گفته شهرداری در خوش بینانه ترین حالت تا اسفند طول می کشد نتیجه ای جز برگشت خوردن چک های بازاریان و بی اعتبار شدن آنها نخواهد داشت.

ورود شهردار و چرخش نتیجه

سایه تخریب از سر بازار بندرعباس برداشته شد

هرچند حاضران انتظار حضور شهردار را نداشتند اما با ورود ناگهانی وی به برج اصناف بندرعباس و محل برگزاری نشست و انعطاف وی در برابر خواسته بازاریان جلسه به سمت و سوی دیگری رفت.

در حالی که پیش از ورود شهردار، عبدالرضا بهادر به عنوان معاون امور زیربنایی و عمرانی و ارجمند مدیر بافت فرسوده شهرداری، با آوردن دلایلی هر گونه تغییر در زمان و کیفیت اجرای پروژه را غیرممکن دانسته بودند، شهردار بندرعباس در واکنشی دور از انتظار اظهار داشت: " طرح برای رضایت بازاریان است و اگر بگویید کار نکنید اصلا اجرا نمی کنیم."

عباس امینی زاده ادامه داد: دنبال این نیستیم که در اوضاع اقتصادی فعلی مشکل جدیدی برای بازاریان درست کنیم و نمی گوییم هر چه ما می گوییم همان باشد.

وی اضافه کرد: هدف شهرداری این است که بازاریان فضای بهتری برای کار داشته باشند و درآمد بیشتری کسب کنند.

امینی زاده خطاب به حدود ۷۰بازاری حاضر در جلسه گفت: واقعیت بازار را شما بهتر از من می دانید و ما نیز به نظر کارشناسان خود اکتفا نکرده و از یک شرکت معتبر کشور برای مشاوره بهره گرفتیم.

شهردار ادامه داد: درست است که تمام قسمت های بازار نیاز به تخریب ندارد اما با این روند ظرف چند سال آینده بخش های سالم نیز به سرنوشت قسمت های فرسوده فعلی دچار می شود و بهتر است کار سرهم بندی نشود.

وی خاطرنشان شد: از نظر مالی نیز این طرح برای شهرداری سنگین است اما چندین دستگاه و نهاد نامه نگاری کرده و خواستار ایمن سازی و مقاوم سازی بازار توسط شهرداری شده اند.

امینی زاده اضافه کرد: همان طور که اکنون در بهترین شرایط آب و هوایی برای کسب و کار قرار داریم، برای اجرای طرح های عمرانی نیز این بهترین فصل است و در روزها و ماه های گرم پیمانکاران حاضر به انجام کار نیستند و بازدهی مناسب هم نخواهند داشت.

شهردار بندرعباس پس از توضیحات یاد شده که به نوعی اتمام حجت با بازاریان نیز بود گفت: با وجود این شرایط حاضریم خسارت پیمانکاری که برنده شده را هم پرداخت کنیم تا نظر بازاریان اجرا شود.

وی خواستار تنظیم صورتجلسه و توافقنامه با حاضران در نشست شد تا بازاریان نسبت به جدیت شهرداری در تحقق خواسته آنان اطمینان پیدا کنند.

درک متقابل جواب داد

سایه تخریب از سر بازار بندرعباس برداشته شد

به این ترتیب نگرانی مغازه داران نسبت به تخریب کامل رواق ها و ستون های بخش بیرونی بازار برطرف شد و ماجرا در بستری منطقی و مسالمت آمیز و موافقت شهردار بندرعباس برای اکتفا به تخریب و مقاوم سازی بخش های ناایمن کنونی به جای سرتاسر مسیر، همراه با زیباسازی و بازسازی رواق ها و سنگفرش مقابل مغازه ها و رضایت هر دو طرف ختم به خیر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !