مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله طبق ضوابط و با دقت در حال انجام است


مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله طبق ضوابط و با دقت در حال انجام است

اصفهان - ایرنا - معاون حفظ و احیای بناهای اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: کار مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله با توجه به ارزش آن به‌عنوان میراث تاریخی، طبق ضوابط و با دقت بسیار انجام در حال انجام است و به این منظور  انتخاب پیمانکار این طرح براساس ضوابط و شرایط خاص صورت گرفته است.

در پی مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان مطالب و تصاویری در روزهای اخیر در انتقاد از مرمت بخشی از گُنبد این مسجد تاریخی از جمله تفاوت رنگ آن با سایر تَرک‌های گنبد در شماری از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شده است.

ناصر طاهری روز شنبه در جریان بازدید خبرنگاران از مسجد شیخ لطف الله اصفهان افزود: مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله به عنوان یک اثر جهانی که از حساسیت خاصی برخوردار است در سطح و جایگاه خاص خود صورت می‌گیرد.

وی گفت: این پروژه از معدود بناهایی است که با حساسیت‌های اصول مرمتی با آن برخورد شده و با مطالعه روند مرمت‌های گذشته تاکنون صورت گرفته است.

معاون حفظ و احیای بناهای اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان روند اجرای عملیات مرمت گنبد این بنا را براساس یک برنامه علمی و از پیش طراحی شده عنوان کرد و گفت: قبل از اینکه ترک‌های این بنا فرسوده و دارای مشکلات بیشتر شود وارد عمل شده‌ایم.

طاهری با بیان‌اینکه کاشی‌های گنبد به‌عنوان لایه بیرونی در معرض عوامل فرسایشی مختلف مانند سرما، گرما، باران، آلودگی هوا و یخبندان قرار دارد، گفت: پیش از این، مرمت گنبد مسجد امام به‌صورت موضعی انجام شد اما با توجه به شدت آسیب‌های این بنا و رسیدن آن به شرایط خطر، تصمیم به اجرای طرح اصولی و مرمت کامل گنبد مسجد شیخ لطف‌الله از سال گذشته گرفته شد.

وی همچنین توضیح داد که گنبد مسجد شیخ لطف‌الله دارای ۱۶ ترک است که هر ۲ ترک دارای یک نقش کامل هستند و درواقع این گنبد، هشت ترک بزرگ دارد.

این مسوول افزود: بخش‌هایی از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله بر اثر گذشت زمان به‌صورت "پله پله" درآمده و بخشی از بندهای آن از بین رفته رفته است و در این طرح مقرر شد که مرمت قسمت‌هایی که احتمال ریزش دارد، شروع شود، به‌همین دلیل در مرحله نخست ۲ ترک از ۱۶ ترک آن برای این کار انتخاب شد.

معاون حفظ و احیای بناهای اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در عین حال تاکید کرد که مشکلات اعتباری و مالی هیچ تاثیری در روند کیفی و کمی مرمت آثار تاریخی به ویژه بناهای ثبت جهانی ندارد.

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از چهار بنای تاریخی میدان امام(نقش جهان) است که مُدورترین گنبد جهان را دارد و به‌عنوان یکی از زیباترین گنبدهای دنیا از آن یاد می‌شود.

این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان در دوران صفوی ساخته شده هم اینک در مجموعه میدان امام(ره) اصفهان در میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟