2 دانشگاه اصفهان در جایگاه برتر طرح تراز بین‌المللی قرار گرفتند


2 دانشگاه اصفهان در جایگاه برتر طرح تراز بین‌المللی قرار گرفتند

اصفهان - ایرنا - دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان در جایگاه‌های برتر طرح ارتقای پنج دانشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی که توسط وزارت علوم اجرا می‌شود، قرار گرفتند.

طرح تبدیل پنج دانشگاه و پنج واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی، یکی از چهار طرح کلان توسعه اقتصاد دانش‌بنیان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که اجرای آن از سال ۹۶ آغاز شد.

بر اساس این طرح از میان ۱۶ دانشگاه برتر و منتخب کشور، با اتخاذ تدابیر مقتضی و در یک فرآیند ۱۰ ساله، پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین المللی و ارتقاء یافته به سطح ۲۰۰ دانشگاه مطرح جهان قرار خواهند گرفت.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جدیدترین گزارش خود، ۱۰ دانشگاه برتر کشور در اجرای این طرح را به ترتیب، صنعتی شریف، تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم پایه زنجان، فردوسی مشهد و اصفهان اعلام کرد.

بر اساس نتایج حاصل از طرح ارتقای پنج دانشگاه و پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی، دانشگاه صنعتی اصفهان در شاخص‌های " تعداد مقالات پر ارجاع به اعضای هیات علمی" و " سرانه فرصت مطالعاتی خارج از کشور" در رتبه نخست، در شاخص " نسبت تعداد ارجاعات مقالات چاپ شده" در رتبه دوم و در شاخص " تعداد شرکت‌های زایشی" در جایگاه سوم کشور قرار گرفت.

همچنین دانشگاه اصفهان در شاخص " تعداد اختراعات ثبت شده در آمریکا، اروپا و ژاپن " در رتبه نخست و در شاخص " درصد دانشجویان خارجی به کل دانشجویان " در رتبه دوم قرار دارد.

طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی، به‌عنوان یک طرح ۱۰ ساله از اردیبهشت سال ۱۳۹۶ و با ابلاغ معاون اول رئیس جمهوری در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت.

۲ دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای قرار گرفتن در طرح ارتقا و تبدیل به یکی از پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین المللی انتخاب شدند.

دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۵۰ دانشگاه خارجی و دانشگاه اصفهان با حدود ۱۲۰ دانشگاه خارجی همکاری دارند.
پیش از این دانشگاه صنعتی اصفهان به‌عنوان نهاد ملی هماهنگ‌کننده ارتباطات علمی ایران با کشور سوییس و دانشگاه اصفهان با کره جنوبی معرفی شدند.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این دانشگاه ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها و موسسه‌های علمی و پژوهشی دنیا برای اجرای طرح‌های مشترک و تبادل استاد و دانشجو دارد و در چهار سال گذشته بیش از ۴۳۰ طرح مشترک شامل پایان‌نامه و رساله مشترک با کشورهای مختلف اجرا کرده است.

سید مهدی ابطحی در گفت و گو با ایرنا افزود: پذیرش این دانشگاه به عنوان نخستین دانشگاه ایرانی به عضویت نهاد معتبر علمی سرن (CERN) یا مرکز پژوهش‌های هسته ای اروپا یکی از دستاوردهای بزرگ در سال جاری است.

مرکز سرن با سابقه حدود ۶۵ ساله، بزرگترین و مؤثرترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی است.

مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان نیز گفت: این دانشگاه در مسیر بین المللی شدن با حدود ۱۲۰ مرکز علمی از ۷۰ کشور جهان، تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی و فرهنگی دارد.

سید کمیل طیبی افزود: این دانشگاه‌ها از کشورهای مختلف اروپا و آسیا مانند آلمان، فرانسه، سوئد، اسپانیا، چین، ژاپن و کره جنوبی هستند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و ما در حال اجرای برنامه‌های زیربنایی برای توسعه روابط بین‌الملل و جذب دانشجوی خارجی هستیم.
اصفهان با حدود ۲۸۰ هزار دانشجو و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است.
بسیاری از دانشگاه‌های این استان با دانشگاه‌های معتبر خارجی همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی دارند و در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی دارای رتبه‌های برتر هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امیدوارم دمبله مثل بازی بارسا کار کند