کاشت یک هزار و 870 هکتار جنگل در استان مرکزی هدفگذاری شد


کاشت یک هزار و 870 هکتار جنگل در استان مرکزی هدفگذاری شد

اراک - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: کاشت یک هزار و 870 هکتار جنگل امسال در شهرستان‌های مختلف این استان هدفگذاری شده‌ که یک هزار و 200 هکتار آن در اراضی طبیعی و 670 هکتار در اراضی بیابانی کشت می‌شود.

«عبدالحسین محمدی» روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: کاشت درخت در اراضی بیابانی در راستای مقابله با فرسایش خاک و کاهش آلودگی هوا درشهرستان‌های مختلف استان مرکزی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۷۰ در اراضی بیابانی شهرستان ساوه، ۴۰۰ هکتار تالاب میقان، ۲۰۰ هکتار منطقه چپقلی اراک و یک هزار هکتار در منطقه سرسختی و در اطراف ذخیره‌گاه جنگل‌های بلوط شهرستان شازند کشت می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با یادآوری کاشت ۱۴ میلیون اصله نهال هم‌زمان با چهاردهم آذرماه امسال در سطح کشور گفت:۵۶۱ هزار اصله این نهال‌ها در سه شهرستان شازند، اراک و ساوه کشت می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: کشت این نهال‌ها با بسیج همگانی سازمان‌های دولتی، مردم محلی و سازمان‌های مردم نهاد و در راستای فرهنگسازی برای توسعه و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در شهرستان‌های استان مرکزی انجام می‌شود.

کاشت یک هزار و 870 هکتار جنگل در استان مرکزی هدفگذاری شد

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده کاشت ۲ هزار هکتار جنگل‌کاری در منطقه چپقلی شهرستان اراک در دستور کار منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی قرار گرفته‌است که تاکنون یک هزار و ۲۰۰ هکتار این جنگل کاری انجام و ۲۰۰ هکتار نیز همزمان با ۱۴ آذرماه در این منطقه انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: کشت نهال باید در زمان خواب گیاه و فصل سرما انجام شود، بر این اساس برای کاهش خطا به دلیل تغییر اقلیم، کشت این نهال‌ها به صورت سراسری در کشور چهاردهم آذرماه انجام می‌شود.

محمدی ادامه داد: امید است با همکاری دستگاه های اجرایی، مردم، دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان مرکزی سال آینده کاشت نهال، جنگل‌کاری و ایجاد پارک جنگلی در تمامی شهرها و روستاهای استان انجام شود.

وی یادآورشد: ۱۹ هزار اصله نهال تاکنون توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در دره گردوی اراک کاشته شده است و کاشتیکصد هزار اصله نهال با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی در این منطقه در دستور کار قراردارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با یادآوری فعالیت ۳۲ هزار بهره‌بردار در مراتع استان گفت: ۷۲۰ هکتار از مراتع استان توسط این افراد حفظ و نگهداری می‌شود و ۲ میلیون هکتار مرتع در استان مرکزی وجود دارد که حفظ و نگهداری از آنها نیازمند هزینه و تخصیص اعتبار به این حوزه دارد.

اختصاص ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار امسال از محل صندوق توسعه ملی به منابع طبیعی استان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار امسال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به این استان اختصاص یافت که تا کنون ۱۳۵ میلیارد ریال آن تامین شده است

«رضا عظیمی» با باین اینکه با تخصیص این اعتبارات عملیات آبخیزداری در ۲۸ حوزه آبخیزاستان مرکزی انجام شده‌است، افزود: ۲۲۰ میلیارد ریال قرارداد اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه های آبخیز استان مرکزی با پیمانکاران منعقد شده‌است.

وی میانگین پیشرفت فیزیکی اجرای طرح های آبخیزداری در حوزه های آبخیز استان را ۶۴ درصد عنوان کرد و گفت: استان با این میزان پیشرفت فیزیکی در طرح های آبخیزداری جزء ۲ استان برتر کشور است.

کاشت یک هزار و 870 هکتار جنگل در استان مرکزی هدفگذاری شد

عظیمی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح‌ها پنج میلیون مترمکعب به میزان ذخیره سازی رواناب‌ها در هربار آبگیری در سطح استان مرکزی افزوده شده‌است.

وی افزود: بیشتر طرح‌های آبخیزداری با هدف ذخیره سازی رواناب ها، تغذیه سفره های زیر زمینی، جلوگیری از سیلاب و تغذیه چاه ها و قنوات شهرها و روستاها در بالا دست این سازه ها انجام شده‌است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: با اجرای طرح های آبخیزداری در سال جاری ۲۶ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز استان تحت تاثیر قرار گرفته‌است.

عظیمی میزان فرسایش آبی در استان مرکزی را ۱۲ و ۶ دهم میلیون متر مکعب در هکتار عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح‌ها تا ۲ میلیون متر مکعب در هکتار از میزان فرسایش آبی استان کاهش می‌یابد.

وی یاد آورشد: ۱۲ هزار و ۷۰۰ نقطه طرح آبخیزداری تاکنون در سطح حوزه های آبخیز استان مرکزی اجرا شده که با اجرای این طرح‌ها ۸۷ میلیون متر مکعب روان‌آب در هر بار آبگیری کنترل‌می‌شود.

۲ میلیون هکتار منابع طبیعی در استان مرکزی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲ میلیون هکتار منابع طبیعی وظیفه تولید اکسیژن در این استان را برعهده‌دارند.

«حمید رضا مرادی» افزود: ۴۰۰ هکتار نهال کاری در بیابان های استان مرکزی انجام شده و ۲۷۰ هکتار نیز همزمان با چهاردهم آذرماه انجام می‌شود.

وی کاهش اعتبارات تولید نهال در سال‌جاری را از جمله مشکلات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برای تولید این محصول عنوان کرد و گفت: یک میلیون اصله نهال سالانه در این استان تولید و برای کشت در اراضی طبیعی به صورت رایگان در اختیار مردم و سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

کاشت یک هزار و 870 هکتار جنگل در استان مرکزی هدفگذاری شد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: کاهش اعتبارات این اداره کل را در تولید و عرضه این نهال‌ها در سال‌جاری با مشکل مواجه کرده است.

صدور سند دفترچه‌ای برای ۲ میلیون هکتار از اراضی طبیعی استان مرکزی

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی شامل کوه، دره و مرتع بوده و ۷۵۰ هزار هکتار آن اراضی کشاورزی، زراعی و مستثنیات است که سند دفترچه‌ای ۲ میلیون هکتار از اراضی طبیعی استان مرکزی به نام دولت اخذ شده‌است.

«منوچهر گراوند» افزود: با تصویب اخذ سند کاداستر(تک برگی) برای اراضی طبیعی تا کنون، سند تک برگی ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان اخذ شده‌است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: قرارداد تبدیل سند دفترچه ای ۳۲۷ هزار هکتار از اراضی ملی استان به سند تک برگی سال گذشته و ۵۰۰ هزار هکتار امسال با پیمانکاران منعقد شده‌است.

گراوند گفت: اخذ سند تک برگی اراضی ملی استان مرکزی با هدف تفکیک اراضی طبیعی و مراتع با مستثنیات انجام می‌شود.

کاهش تولید نهال در استان مرکزی

رییس هیات مدیره خانه سمن های استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تولید نهال در نهالستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با کاهش اعتبارات از ۲ میلیون اصله به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار اصله در سال کاهش یافته است.

کاشت یک هزار و 870 هکتار جنگل در استان مرکزی هدفگذاری شد

محمد جلیلی افزود: افزایش اعتبار برای تولید نهال در نهالستان اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی از جمله خواسته‌های تشکل های غیردولتی استان است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟