عملیات اجرایی تامین آب پایدار عشایر گچساران آغاز شد


عملیات اجرایی تامین آب پایدار عشایر گچساران آغاز شد

گچساران - ایرنا - عملیات اجرایی طرح تامین آب آشامیدنی مناطق عشایری گچساران و باشت با حضور رئیس سازمان امور عشایر کشور و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.

به گزارش ایرنا، نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در آئین کلنگزنی این طرح گفت:عملیات اجرایی طرح تامین آب پایدار مناطق عشایر شرق گچساران با ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات امور عشایر و بودجه ملی اجرا می شود.
غلامرضا تاجگردون افزود: از این میزان اعتبار ۵۰میلیارد ریال از محل اعتبارات امور عشایر و۵۰میلیارد ریال دیگر از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار شده است.
وی بیان کرد: این طرح در ۲فاز برای ۱۲منطقه عشایر نشین گچساران اجرا می شود.
تاجگردون عنوان کرد: با بهره برداری از فاز نخست پروژه آبرسانی به هشت منطقه عشایر نشین گچساران از جمله قلک کوچک و بزرگ، گچ تراب علی و امامزاده جعفر ۳۹۲ خانوار خانوار از آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهند شد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: برای تامین آب آشامیدنی هر نفر در مناطق عشایری در این طرح ۷۰ میلیون ریال اعتبار هزینه می شود.

تاجگردون اظهار داشت:انجام ۵۰کیلومتر خط انتقال آب، یک حلقه چاه و سه مخزن آب از بخش های مختلف این طرح است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آئین با اشاره به اینکه این مناطق هم اکنون با تانکر آبرسانی می شود تاکید کرد: در حال حاضر ذخیره آب مناطق عشایری شرق گچساران با۶۰مخزن ۲۴متر مکعبی انجام می شود.
مجید علی پور عنوان کرد: عشایر این منطقه مشغول پرورش بیش از ۴۰ هزار راس دام سبک هستند.

وی همچنین ازبرنامه ریزی برای اجرای طرح تامین آب پایدار در مناطق جنوب،شمال و غرب گچساران خبر داد.

دریلا، آبگندی و کلاغ نشین از جمله مناطق عشایری گچساران است.

مناطق قشلاقی شهرستان گچساران و باشت سالانه محل استقرار و سکونت حدود ۲ هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.

این قشر مولد سالانه ۲هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز،۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترکهای قشقایی و دره شوری هستند.

مناطق ییلاقی عشایر گچساران سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...