بانک جامع آثار جشنواره‌های رضوی تهیه می‌‎شود


بانک جامع آثار جشنواره‌های رضوی تهیه می‌‎شود

بیرجند - ایرنا - معاون فرهنگی و هنری بنیاد بین‌ المللی امام رضا (ع) گفت: بانک جامع آثار و اطلاعات جشنواره‌های ملی و بین المللی رضوی طی یک سال آینده تهیه می‌‎شود.

سید جواد رفائی چهارشنبه شب در آیین اختتامیه جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در بیرجند افزود: در قالب این بانک اطلاعاتی آثار تمامی جشنواره‌ها جمع آوری و برای آیندگان نگهداری خواهد شد.

وی گفت: جشنواره‌های رضوی باید منحصر به ایام دهه کرامت نشود بلکه در سراسر سال این جشنواره‌ها برگزار شود.

معاون فرهنگی و هنری بنیاد بین المللی امام رضا (ع) اضافه کرد: با نظرخواهی از استان‌ها مقرر شد که برخی جشنواره‌ها که تاثیرگذاری لازم را ندارد، دو یا سه سالانه برگزار شود.

وی گفت: جشنواره خوشنویسی رضوی به جهت قدسی و معنوی بودن از هنرهایی است که آحاد جامعه آن را می‌پسندند و به آن احترام می‌گذارند چرا که هنر خوشنویسی با معارف اسلامی و قرآن عجین شده است.

رفائی افزود: خوشنویسی نقش بسیار مهمی در فرهنگ، عرفان و تمدن اسلامی دارد و تنها یک هنر نوشتن نیست بلکه هدایت درونی انسان را به دنبال دارد و قرآن به عنوان کتاب آسمانی ما نیز با خط نستعلیق و ثلت و غیره نگارش شده‌ است.

وی اظهار داشت: هنر خوشنویسی در کنار هنر موسیقی کمک فراوانی به ادبیات فارسی کرده است و در طول تاریخ هنرمندان بسیاری با آثار خود توانستند افکار و روحیات جامعه را تحت تاثیر قرار دهند.

رفائی افزود: باید به هنر ارزشمند خوشنویسی و تاثیرگذاری آن بیشتر توجه شود چرا که بسیاری از اساتید برجسته این هنر با وضو اقدام به خوشنویسی می‌کردند و این هنر تاثیر زیادی در جهان اسلام داشته‌ است.

یکی از داوران جشنواره ملی خوشنویسی رضوی نیز گفت: بیرجند دارای هنرمندان باارزش و خوبی در حوزه خوشنویسی است که از جمله می‌توان به استاد اسماعیلی مود اشاره کرد.

یدالله کابلی افزود: باید مزد شایستگی‌های هنرمندان فعال در حوزه خوشنویسی را پرداخت کنیم و یک خوشنویس برای خلق یک اثر بزرگ عمر خود را هزینه می‌کند و زمانی که به فرهنگ هنر می‌رسیم قیف بودجه تنگ می‌شود.

وی بیان کرد: متاسفانه ارزش‌های بی‌نظیر هنرمندان نادیده گرفته می‌شود و هنرمندان ما در حال ریزش هستند و انگیزه ای برای حضور در جشنواره‌ها ندارند.

استاد برجسته خوشنویسی اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم که دستاورد دوره‌های خوشنویسی ما جذب کشورهای دیگر می‌شوند و مجموعه آثار هنرمندان ما در کشورهای حوزه خلیج فارس برده و به نمایش گذاشته می‌شود.

آیین اختتامیه جشنواره‌ ملی خوشنویسی رضوی از سری برنامه‌های هفدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با حضور مسوولان کشوری و استانی و جمعی از هنرمندان در محل مجتمع ایثار بیرجند برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره ملی در بخش‌های مختلف معرفی و تجلیل شدند.

۴۳۲ اثر از ۲۲۵ هنرمند ۲۷ استان به دبیرخانه جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در خراسان جنوبی ارسال شد که ۷۰ اثر از هنرمندان به بخش نمایشگاه راه یافت.

همچنین ۳۲ اثر خوشنویسی از ۱۹ استاد به بخش نمایشگاه این جشنواره راه پیدا کرد.

نمایشگاه آثار برگزیدگان جشنواره ملی خوشنویسی رضوی نیز امروز - چهارشنبه - در نگارخانه شهر بیرجند گشایش یافت و نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود در بیرجند افتتاح شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه عجیب و غریب دانش‌آموزی به مادرش 4 هزار سال پیش