سلامت و تندرستی؛ نحوه کنترل استرس و عوارض آن


استرس می تواند عوارض فیزیکی زیادی به همراه داشته باشد، مانند افزایش فشار...
استرس می تواند عوارض فیزیکی زیادی به همراه داشته باشد، مانند افزایش فشار خون، سردرد، شکم درد و از این دست...

طرفداری- استرس واقعا جزئی از زندگی است، ما اتفاقات زیادی را در زندگی تجربه می کنیم، چه در اطراف و چه در زندگی خصوصی مان. این عوامل استرس زا قطعا باعث مشکلاتی در عواطف، جسم و ذهن ما می شوند. بدن انسان برای تجربه و واکنش به استرس ساخته شده است. استرس کلا دو نوع است، استرس مفید که چیز مثبتی است و استرس مزمن که در دراز مدت باعث بیماری های گوناگونی می شود.

برای مطالب بیشتر ویترین سلامت و تندرستی طرفداری را از دست ندهید.

برای درک اینکه مقابله با استرس چقدر می تواند مهم باشد، این سه نکته را به یاد داشته باشید.

75 تا 90 درصد مراجعه کنندگان به مطب دکتر، بیماری مربوط به استرس دارند. مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در این باره در گزارشی آورده است، بیش از 300 بیلیون دلار در سال، هزینه این بیماران است. استرس شدید، عامل اصلی 50 درصد بیماری هایی مانند افسردگی است و حدود 40 درصد افراد بالغ، به خاطر اضطراب بیش از حد سلامتی خود را از دست داده اند. اضطراب باعث آسم، افسردگی، دیابت، سردرد، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، و حتی اختلالات پوستی می شود و حتی گاهی می تواند عامل اصلی مرگ باشد.

چگونه با استرس مقابله کنیم؟

1. فعال باشید

شاید در همه مقالات از فواید ورزش و تمرین گفته باشند، اما چرا؟ چون واقعا برای درمان و پیشگیری بسیار مهم است. تحرک، خود باعث از بین بردن کسالت و بی حوصلگی می شود، کسالت خود عامل استرس است، اگر نمی خواهید ذهنتان درگیر مسائل گوناگونی شود باید کاری انجام دهید و چه چیزی بهتر از ورزش؟ تمرینات ورزشی یکی از عوامل از بین برنده استرس است. فعالیت، اندورفین هایی که باعث خوشحالی می شود را آزاد می کند و از درگیری های روزانه، ذهن ما را به سمت دیگری سوق می دهد.

سلامت و تندرستی؛ نحوه کنترل استرس و عوارض آن

2. تاثیر فکر و خیال را جدی بگیرید

تفکر منفی منجر به نگرانی می شود که در نتیجه، در آزادسازی هورمون استرس تاثیر دارد. متاسفانه، ما به یک جامعه ای که این دست اتفاقات بسیار عادی شده است تبدیل شده ایم. روزانه ما با سوال هایی مانند: چه می شد اگر؟، من نباید/باید این کار را انجام دهم، این اتفاق خواهد/ نخواهد افتاد. برخی به بدترین اتفاقات فکر می کنند و امیدوارند که بهترین ها برایشان اتفاق بیفتد.

3. فردی اجتماعی شوید

در ارتباط بودن با افرادی که دوستشان داریم، راه حلی معجزه آسا برای رهایی از استرس است. وقتی پدر و مادرتان به خانه می آیند با پرسیدن احوال آن ها و خوشامد گویی، به فرزند مورد علاقه شان تبدیل شوید، با آن ها ارتباط برقرار کنید و از حمایت آن ها بهره مند شوید. وقت گذرانی با دوستان یا اعضای خانواده یا رفتن به قرار با همسرتان می تواند بسیار از دغدغه های ذهنی شما بکاهد.

سلامت و تندرستی؛ نحوه کنترل استرس و عوارض آن

4. افکارتان را بر روی کاغذ بیاورید

خیلی ها فکر می کنند نوشتن خیالات و تفکراتشان امری غیر ضروری و شاید مسخره است اما برخی هستند که فکر می کنند وقتی افکارشان را بنویسند، حس اعتماد به نفس به دست می آورند. داشتن دفترچه افکارات از عوارض جانبی استرس و خود استرس می کاهد، بدون هیچ قضاوتی هرچه می خواهید بنویسید. این کار را دست کم نگیرید. افکار وقتی انباشته شوند، اضطرابی شدید و مزمن به بار می آورند. نوشتن، به حل مشکلات کمک می کند.

برگرفته شده از وبسایت Powerofpositivity

دیگر مطالب در مورد کنترل استرس

سلامت و تندرستی؛ 10 قانون برای بهتر کردن قدرت مغز در 60 ثانیه استرستان را متوقف کنید چگونه اضطراب به مغز شما آسیب می زند سلامت و تندرستی؛ راهکار های مقابله با استرس مزمن تست های روانشناسی جالب