انعکاس رأفت رهبری در رسانه‌های داخلی


تهران- ایرنا- رهبر انقلاب دیروز خود از مسوولان خواستند تا در مواجهه با عوامل ناآرامی‌های اخیر رأفت اسلامی را مبنا قرار داده و از خانواده جان‍باختگان این حوادث دلجویی و حمایت کنند؛ بیاناتی که مورد توجه ویژه رسانه‌های داخلی قرار گرفت. سخنان اخیر دکتر «حسن روحانی» نیز دیگر محور مهم محتوای رسانه‌ها بود.

انرژی | ایرنا | 50 دقیقه پیش |12/5/2019 3:38:49 PM 43 بازدید

انعکاس رأفت رهبری در رسانه‌های داخلی

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز پنجشنبه ۱۴ آذر نشان می دهد که رهبر حکیم انقلاب دستور داده‌اند با افراد دستگیر شده با رأفت اسلامی برخورد شده و حتی از خانواده آشوبگرانی که در جریان درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شدند تفقد و دلجویی شود. همچنین به گزارش رسانه های داخلی رییس جمهوری در همایش بیمه و توسعه در مرکز همایش‌های برج میلاد، گفت: حوادث بعد از گرانی بنزین، قابل پیش‌بینی بود.

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب آورده اند: رئیس‌جمهور با اشاره به برخی اعتراضات در هفته‌های گذشته پس از آغاز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: در حوادث چند روز و هفته گذشته دچار مسئله‌ای شدیم که از نظر من در سال ۹۸ قابل پیش‌بینی بود.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز آورده اند: براساس اطلاعیه‌ای که توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منتشر شده است، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در پاسخ به گزارش ارائه‌شده از سوی دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که چندی قبل پیرامون نحوه مدیریت وضعیت جان‌باختگان و مصدومان حوادث اخیر خدمت ایشان تقدیم شد، ضمن موافقت با پیشنهادهای مطرح‌شده مقرر فرمودند: «...هرچه سریع‌تر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که به رأفت اسلامی نزدیک‌تر است عمل شود».

رسانه های اصلاح‌طلب

روزنامه اعتماد: امروز ما بیش از هر زمان دیگری به اعتمادسازی نیاز داریم. همه مسوولان، از رییس‌جمهوری تا وزیر کشور، اذعان داشتند که اکثریت شهروندان نسبت به این تصمیم معترض بودند و البته در بخش‌هایی شاهد آن بودیم که جریان‌ها و افرادی خاص بر موج اعتراض‌ها سوار شدند؛...گام‌های حاکمیت در دوگانه اعتمادسازی-اعتمادسوزی باید به معنای واقعی کلمه به مردم نزدیک باشد.

سخنان رهبر انقلاب پیرامون نحوه مدیریت وضعیت جانباختگان و مصدومین حوادث

- روزنامه اعتماد تیتر نخست خود را به سخنان رهبر انقلاب اختصاص داد و نوشت: «...هرچه سریع‌تر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که به رأفت اسلامی نزدیک‌تر است، عمل شود.» این پاسخ حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب است به گزارش ارائه‌شده از سوی دریابان علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی که چندی پیش پیرامون نحوه مدیریت وضعیت جان‌باختگان و مصدومان حوادث اخیر خدمت رهبر انقلاب تقدیم شد و حالا «نورنیوز» پایگاه خبری-تحلیلی نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی با اعلام این خبر و اشاره به پیشنهادهایی که درآن گزارش از سوی شمخانی به رهبری تقدیم شده بود، از موافقت ایشان به پیشنهادها خبر داده است.

- روزنامه شرق نیز نوشت: گزارش ارسالی براساس دستوری که بلافاصله پس از رخدادهای اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به دبیر شورای عالی امنیت ملی برای بررسی دقیق ریشه‌ها، عوامل و دلایل بروز ناآرامی‌ها و همچنین رسیدگی سریع به وضعیت جانباختگان و خانواده‌های آنان ابلاغ گردید، تهیه و ارائه شد. در این گزارش پیشنهاد شد که براساس چارچوب‌های قانونی موجود شهروندان عادی که بدون داشتن هیچ‌گونه نقشی در اعتراضات و اغتشاش‌های اخیر و در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند، در «حکم شهید» محسوب شده و خانواده‎های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند.

همچنین درخصوص قربانیانی که در جریان تظاهرات اعتراضی به هر نحو جان خود را از دست داده‎اند، موضوع پرداخت دیه و دلجویی از خانواده‌های آنان پیشنهاد گردید. در مورد آن دسته از قربانیان حوادث اخیر نیز که به صورت مسلحانه و در درگیری با نیروهای حافظ امنیت کشته شده‎اند، مقرر گردید پس از بررسی وضعیت و سوابق خانواده آنان، حساب خانواده‎های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه نموده جدا شود و خانواده‎های آنان متناسباً مورد توجه و دلجویی قرار بگیرند.

مقام معظم رهبری در مورد نحوه مواجهه با خانواده‎های گروه سوم نیز که مشکوک به شرارت بوده‎اند نیز امر بر «رأفت اسلامی» و توجه به خانواده‌ها نمودند.

سخنان رییس جمهوری

- روزنامه شرق در گزارشی به سخنان رییس جمهوری در همایش بیمه و توسعه در مرکز همایش‌های برج میلاد، پرداخت و به نقل از وی آورده است: حوادث بعد از گرانی بنزین، قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش این روزنامه، رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به برخی اعتراضات در هفته‌های گذشته پس از آغاز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: در حوادث چند روز و هفته گذشته دچار مسئله‌ای شدیم که از نظر من در سال ۹۸ قابل پیش‌بینی بود و من این موضوع را به دوستان گفته بودم؛ عده‌ای از کسانی که دستگیر شدند بی‌گناه هستند و باید آزاد شوند، عده‌ای دیگر هستند که تخلفی کردند که به نظر من جرم آنچنانی‌ای نیست. حال ممکن است فردی لاستیکی را آتش زده باشد یا جوانی با فریاد شعاری سر داده باشد که به نظر من درباره این افراد نباید سخت‌گیری کنیم، اما اگر کسی با سلاح گرم و سرد و قمه به خیابان‌ها آمده و آن کسی که فروشگاه‌ها را غارت کرده با افراد دیگر تفاوت دارد.روحانی گفت: ممکن است در این حوادث کسی کشته شده باشد که اصلا مقصر نبوده، بلکه عابر بوده، همچنین ممکن است کسی در حال حفاظت از واحد تجاری خود بوده و کسی با قمه به او حمله کرده و او کشته شده که این فرد شهید حساب می‌شود. همچنین آنهایی که مورد اصابت تیر قرار گرفتند، بر اساس گزارش پزشکی‌قانونی مشخص است که چه نوع گلوله‌ای به آنها اصابت کرده است. اصلا گلوله‌هایی که پیدا شده در اختیار سپاه، بسیج و نیروی انتظامی نبوده، بلکه مشخص است متعلق به چه نوع اسلحه‌ای بوده است. وی اظهار کرد: باید به وضعیت آنهایی که بی‌گناه از دست رفتند رسیدگی شود. همچنین همه آنهایی که کشته شدند یکسان نیستند؛ اگر در محل یا شهر ما یک نفر کشته شده، فورا نباید بگوییم که او آشوبگر بوده و حقش بوده، بلکه ممکن است او واقعا آشوبگر نبوده و بی‌گناه و بی‌تقصیر بوده و در حال عبور بوده یا یک شعار ساده داده است. من از هیئت سه‌نفره می‌خواهم که هرچه سریع‌تر گزارش نهایی را تهیه کنند و به من بدهند و اگر کسی مقصر نبوده و به او خسارتی وارد شده سریعا آن را جبران کنیم.

- به گزارش روزنامه ایران، رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه تلاش ما این است که فشار را بر قشر آسیب پذیر کاهش دهیم، گفت: علت اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین این بود که با افزایش بی رویه مصرف، در شرایط تحریم نیازمند واردات بنزین نشویم.

روحانی با بیان اینکه با ادامه روند افزایش مصرف بنزین، در سال ۱۴۰۰ دوباره به وارد کننده بنزین تبدیل می شدیم، افزود: برای اینکه بتوانیم خودکفا باشیم و مصرف بنزین را کنترل کنیم، طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین اجرا شد و درآمد حاصل از این طرح که حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان است نیز به طور کامل در اختیار اقشار آسیب پذیر جامعه قرار می گیرد.

تشکیل کمیته سه نفره

در بخشی از گزارش منتشر شده روزنامه اعتماد می خوانیم: کمیته‌ای ۳ نفره متشکل از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، علیرضا آوایی وزیر دادگستری و لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس‌جمهوری برای بررسی وضعیت آسیب‌دیدگان حوادث اخیر و جداسازی حساب کسانی که قصد آشوب نداشتند با آنهایی که خوف و ترس ایجاد کردند با دستور حسن روحانی، رییس‌جمهوری تشکیل شد.

خبر تشکیل کمیته ۳ نفره دولت نخستین ‌بار از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشر شد ولی به‌ واسطه اهمیت روز گذشته نیز نه از سوی یک مقام مسوول در دولت دوازدهم بلکه از سوی ۳ نفر و به ‌صورت جداگانه بیان شد تا در روزهایی که شایعه‌های بسیاری در سایه عدم اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نشانه‌ای باشد بر عزم دولت برای جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان و البته متهمان و بازداشت‌شدگان.

در ادامه این گزارش با استفاده از میان تیتر جای خالی بهارستانی‌ها، آمده است: در این میان اما به‌رغم استقبال‌ها از تشکیل هیاتی سه‌نفره برای رسیدگی به وضعیت جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین، برخی ناظران و فعالان سیاسی از جای خالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه در این هیات ابراز تعجب کرده و به انتقاد از آن پرداخته‌اند. عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رییس فراکسیون امید و رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس ازجمله افرادی است که ضمن انتقاد از جای خالی وکلای ملت در این هیات، اعلام آمادگی کرد تا به عنوان رییس فراکسیون حقوق شهروندی پارلمان با این هیات همراهی و همکاری داشته باشد. عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رییس فراکسیون امید و رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس ازجمله افرادی است که ضمن انتقاد از جای خالی وکلای ملت در این هیات، اعلام آمادگی کرد تا به عنوان رییس فراکسیون حقوق شهروندی پارلمان با این هیات همراهی و همکاری داشته باشد.

لزوم اعتماد سازی

- در ستون سرمقاله روزنامه اعتماد یادداشتی با عنوان ترمیم اعتماد شهروندان به قلم عبدالکریم حسین‌زاده، منتشر شده است. در بخش از این یادداشت می خوانیم: امروز ما بیش از هر زمان دیگری به اعتمادسازی نیاز داریم. همه مسوولان، از رییس‌جمهوری تا وزیر کشور، اذعان داشتند که اکثریت شهروندان نسبت به این تصمیم معترض بودند و البته در بخش‌هایی شاهد آن بودیم که جریان‌ها و افرادی خاص بر موج اعتراض‌ها سوار شدند؛...گام‌های حاکمیت در دوگانه اعتمادسازی-اعتمادسوزی باید به معنای واقعی کلمه به مردم نزدیک باشد....باید توجه داشت که برای اعتمادسازی دوباره، لازم است که این کمیته از سطح کالبد فراتر رفته و به کمیته‌ای برای حل بحران تبدیل شود. زمانی که موضوع به صورت جامع در نظر گرفته شد و چنین کمیته‌ای تشکیل شد، جبران خسارت یکی از گام‌ها خواهد بود ولی گام اصلی و مهم‌تر آن است که زخم‌ها در سطح کلان التیام یابد تا در آینده دوباره سر باز نکند.

اصلاح قیمت سوخت با همه‌پرسی

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی با عنوان بودجه ۹۹ و اصلاح قیمت سوخت با همه‌پرسی به قلم جمشید رسایی تحلیلگر مسائل اقتصادی،‌ آورده است: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت -که در آن موضوع هدفمندی یارانه‌ها نیز مورد توجه است- می‌تواند حرکتی مطلوب در جهت تحقق عدالت اجتماعی ارزیابی شود، لیکن اگر شیوه اقدام به درستی انتخاب نگردد و در اجرای آن نیز به همه مباحث دقت لازم صورت نگیرد و طرح به شکلی صحیح اجرا نشود، به جای اثرات مثبت و مفید می‌تواند آثاری مغایر با اهداف طرح در پی داشته باشد ....پیشنهاد می‌شود در بحث بودجه سال آینده، دولت و مجلس کلیات بحث اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر آن در مباحث مالی (درآمدی–هزینه‌ای) بودجه کشور را معلوم نمایند و سپس روش‌ها و شیوه‌های مختلف اجرای آن توسط کارشناسان بحث و تدوین شود و نهایتا موضوع در قالب چند روش مناسب برای مردم تشریح گردد و در دوم اسفند ماه همزمان با برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به آرای عمومی –همه‌پرسی- گذاشته شود تا روشی که بیشتر با اقبال عمومی مواجه است برای اجرا توسط دولت مد نظر قرار گیرد. این شیوه، علاوه بر آنکه دولت را با نظرات مردم درزمینه طرح اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بیشتر آشنا می‌کند، پشتوانه حمایتی و اطمینان خاطراکثریت رأی دهندگان را در اجرای شیوه منتخب، برای دولت به ارمغان می‌آورد.

اطلاع مجلس از افزایش قیمت بنزین

در گزارش روزنامه شرق می خوانیم: هنوز بعد از دو هفته بحث‌های بهارستان‌نشین‌ها همین حوالی می‌چرخد؛ لاریجانی افزایش قیمت بنزین و زمان آن را به نمایندگان خبر داده بود؟ رئیس مجلس در نشست خبری خود گفت چند روز قبل از اعلام افزایش قیمت بنزین به نمایندگان این خبر را اعلام کرده بود. اما چند روز بعد علی مطهری در نشستی در دانشگاه تهران گفت: «آقای لاریجانی هم اشتباه کرد که گفت مجلس خبر داشته است». مطهری توضیح داد «مجلس از جزئیات و زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی خبر نداشت. اصلا بعد از این جریان نمایندگان می‌خواستند تصمیم را برگردانند ولی بعد که پیام رهبری آمد، این کار انجام نشد». اشاره او به از دستور کار خارج‌شدن دو طرح سه‌فوریتی برای ملغی‌کردن مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی قوا بعد از جلسه غیرعلنی با دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. در ادامه این اظهارنظرها علیرضا رحیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس روایتی از آخرین جلسه مجلس قبل از گرانی بنزین ارائه داد؛ جلسه‌ای که برای دقایقی غیرعلنی شده بود.

تاثیر قیمت بنزین بر گران شدن خودرو

- روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان بازار خودرو تحت تاثیر گرانی بنزین، نوشت: پس از سهمیه‌بندی و گرانی بنزین قیمت خودرو با وجود نبود تقاضا در بازار افزایش یافته است. مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در این زمینه معتقد است که پس از گرانی بنزین برخی خودروسازها اقدام به گرانی خودرو کردند که پرونده‌هایی در این مورد تشکیل می‌شود. اگر کسی خودرویی دریافت کرده که گران‌تر از قیمت قبل بوده است به سازمان تعزیرات اعلام کند.

اسفنانی، مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان این که پس از اصلاح قیمت بنزین که سبب گران شدن آن شد، ممکن بود یک شوک قیمتی در بازار ایجاد شود، گفت: برخی افراد قصد سوء استفاده از این موقعیت برای گران کردن اجناس و کالاهای خود داشتند. اما با تاکید دولت و تصویب ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کننده، همه بخش‌ها شامل اتاق‌های بازرگانی، اصناف و اتحادیه‌ها تصمیم گرفتند تا اطلاع ثانوی افزایش قیمتی صورت نگیرد.

- آفتاب یزد در مطلب دیگر آورده است: اخیرا پس ازسهمیه بندی و گرانی نرخ بنزین قیمت خودرو نیز افزایش پیدا کرده است. این موضوع را سازمان تعزیرات حکومتی تایید کرده است. از آنجایی که سازمان حمایت امسال مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر نکرده، باید دید چرا قیمت خودرو به خصوص پس از افزایش نرخ بنزین بالا رفته است. وزیر صمت چند روز گذشته اعلام کرد که قیمت کارخانه ای خودرو بالا نرفته و قیمتها، همان قیمتهای قبلی است.

خودروسازان هم می‌گویند قیمت را افزایش ندادند بنابراین باید دید این افزایش قیمتی حاصل مجوز ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار در سال گذشته است یا به گرانی بنزین ربط دارد. در تمام دنیا طبیعی است که وقتی قیمت کالایی بالا می‌رود تقاضا برای خریدآن کالا پایین می‌آید. اما متاسفانه در ایران موضوع عرضه و تقاضا مانند سایر کشورها نیست.

در ماجرای افزایش نرخ بنزین در ایران که بخشی از آن به بهانه کاهش آمار ترافیک بوده، نه تنها ترافیک کم نشده، بلکه تقاضا برای مصرف بنزین نیز کاهش نیافته است. اقتصاد ما از مدلهای اقتصادی دنیا تبعیت نمی‌کند، بنابراین با افزایش نرخ آن تغییری در کاهش مصرف سوخت مشاهده نشده است، چرا که زیر ساختهای لازم در کشور وجود ندارد.

بنزین کالایی استراتژیک است و افزایش نرخش تاثیر گذار بر روی قیمت سایر کالاها خواهد بود.... علاوه بر این افزایش نرخ بنزین بر روی همه کالاها وتورم عمومی‌به صورت غیر مستقیم تاثیر دارد وآن را بالا می‌برد. این موضوع اثرگذار بر تورم خودرویی خواهد بود. در عین حال خودروسازان ما به تعهدات خود عمل نکردند.

رسانه های اصولگرا

کیهان: گران‌فروشی خودروسازان پس از افزایش قیمت بنزین تایید شد. در شرایطی که معاون وزیر صنعت مدعی بود گرانی خودرو ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران تایید کرد: پس از گرانی بنزین برخی خودروسازها اقدام به گرانی خودرو کردند.

تاثیر قیمت بنزین بر گران شدن کالاها

در بخشی از گزارش منتشر شده روزنامه کیهان می خوانیم: شاید شما خبر نداشته باشید اما قیمت‌ها سه برابر شده است. با یک حقوق کارمندی نمی‌شود هم اجاره خانه داد، هم شهریه دانشگاه، هم برنج، گوشت و مرغ خرید. تفریح، سینما، بازی و لباس را اصلا به حساب نمی‌آوریم.

با وجود تورم سرسام‌آور، قبل از تصمیم باید با مردم حرف می‌زدید و شرایط زندگی آنها را بررسی می‌کردید. الان خیلی از مردم حاضر هستند دولت هیچ یارانه‌ای به آنها ندهد اما قیمت بنزین و دیگر اجناس به سه سال یا چهار سال قبل برگردد.

گران شدن ماشین بعد از تغییر قیمت بنزین

کیهان نوشت: گران‌فروشی خودروسازان پس از افزایش قیمت بنزین تایید شد. در شرایطی که معاون وزیر صنعت مدعی بود گرانی خودرو ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران تایید کرد: پس از گرانی بنزین برخی خودروسازها اقدام به گرانی خودرو کردند.

حدود یک هفته پیش، عباس تابش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده گفته بود: «با افزایش نرخ بنزین باید قیمت خودروها کاهش یابد و اینکه قیمت خودروها در این مدت گران شده به دلایل دیگری است و ربطی به گرانی بنزین ندارد.»

به عبارتی این مقام مسئول با رد این ادعا که خودروسازان به دلیل افزایش قیمت بنزین تغییری در قیمت هایشان ندادند، سعی در تبرئه سازمان خود در حوزه نظارت را داشت، جالب‌تر اینجاست که یک روز قبل از سخنان این مقام مسئول، وزیر صنعت گفته بود: «در بازار خودرو افزایش قیمتی نداشته‌ایم.»

با تمام این اوصاف، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در جدیدترین سخنان خود نه تنها گرانی خودروها را تایید کرد، بلکه مهر تاییدی بر این ادعا گذاشت که با افزایش قیمت بنزین، خودروسازان نیز قیمت ها را بالا بردند!

دستور رهبر انقلاب پیرامون حوادث اخیر

امر ولایت بر رأفت اسلامی، عنوان مطلبی است که در روزنامه وطن امروز منتشر شده است. در این گزارش می خوانیم: رهبر حکیم انقلاب دستور داده‌اند با افراد دستگیرشده با رأفت اسلامی برخورد شده و حتی از خانواده آشوبگرانی که در جریان درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شدند تفقد و دلجویی شود. براساس اطلاعیه‌ای که توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منتشر شده است، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در پاسخ به گزارش ارائه‌شده از سوی دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که چندی قبل پیرامون نحوه مدیریت وضعیت جان‌باختگان و مصدومان حوادث اخیر خدمت ایشان تقدیم شد، ضمن موافقت با پیشنهادهای مطرح‌شده مقرر فرمودند: «...هرچه سریع‌تر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که به رأفت اسلامی نزدیک‌تر است عمل شود».

سخنان رییس جمهوری

وطن امروز در گزارشی به سخنان رییس جمهوری پرداخته است. به گزارش این روزنامه، حسن روحانی در سخنرانی روز گذشته خود در همایش بیمه و توسعه با اشاره به اینکه حوادث اخیر را برای سال ۹۸ قابل پیش‌بینی می‌دانسته و حتی نسبت به امکان وقوع آن به سایرین نیز تذکر داده بود، به‌طور غیرمستقیم تحمیلی و یکباره بودن تصمیم دولت برای افزایش نرخ سوخت را تکذیب کرد. وی در این زمینه با اشاره به وضعیت دستگیرشدگان حوادث هفته‌های اخیر گفت: در میان دستگیرشدگان حوادث اخیر برخی افراد اصلاً گناهی ندارند که باید آزاد شوند و عده‌ای دیگر هم مرتکب اشتباهی شده‌اند که نباید نسبت به آنها سختگیری کنیم؛ جوانی بوده که به خیابان آمده و شعاری داده است و حالا نباید نسبت به او سختگیری کنیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه افرادی به صورت سازمان‌یافته در این حوادث حضور پیدا کرده‌اند و اعترافات آنها در آینده پخش خواهد شد، از ۲ سال پیش برای این اقدامات برنامه‌ریزی کرده بودند، افزود: آنها سال گذشته و امسال در مقاطع مختلف می‌خواستند این اقدامات را به انجام برسانند و برای امسال برنامه‌ریزی‌شان برای اواخر دی‌ماه و ایام نزدیک به انتخابات بود اما وقتی این طرح اعلام شد، اربابان آنها از خارج از کشور به آنها گفتند که الان موقعیت خوبی به ‌وجود آمده است و آنها را به خیابان‌ها کشاندند.

تکذیب سخنان مطهری از سوی رییس دفتر رییس جمهوری

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور مخالف اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بودند و بنا بر دستور رهبر انقلاب این طرح اجرا شده است، اظهار داشت: خیر، اینگونه نیست.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور مخالف اجرای این طرح نبودند. اگر آقای مطهری این صحبت را کرده باشند که رئیس‌جمهور مخالف بودند و رهبر انقلاب دستور دادند من تأیید نمی‌کنم.

تشکیل کمیته سه نفره

روزنامه جوان نوشت: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به تصمیم دولت برای رسیدگی به اوضاع آسیب‌دیدگان گفت: کمیته‌ای سه نفره متشکل از وزیر کشور، وزیر دادگستری و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری بررسی موضوع اعتراضات اخیر را بر اساس ابلاغ بر عهده گرفتند و قطعاً بخشی از کسانی که در اتفاقات رخ داده حضور داشتند یا رهگذر بودند یا در حال تماشا بودند یا کسانی بودند که قصد آشوب و اغتشاش نداشتند و به نوعی آسیب دیدند. دولت وظیفه خود می‌داند در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دهد تا کسانی که بی‌گناه هستند حساب‌شان از آشوبگران جدا شود.

واعظی با اشاره به اینکه قوه قضائیه هم در پی جدا ساختن حساب آنهاست، گفت: ما به دنبال این هستیم که اگر کسی انتقاد یا اعتراضی دارد برای ابراز نظرات خود آزاد باشد و فقط کسانی را که با سلاح گرم و سرد، اغتشاش و آشوب کردند از دیگران جدا کنیم.

برچسب ها:


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اتحادیه اروپا اقدامات محدودکننده علیه ایران را گسترش داد