جمعیت پستانداران شاخص منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم بوشهر افزایش یافت


جمعیت پستانداران شاخص منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم بوشهر افزایش یافت

بوشهر- ایرنا- رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر گفت: براساس نتایج تازه‌ترین سرشماری انجام شده شمار پستانداران شاخص منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم- تنگ باهوش این استان حداقل 17 درصد افزایش یافته‌است.

خسرو درویشی روز شنبه در این ارتباط افزود: سرشماری پاییزی پستانداران شاخص منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش در آذرماه چاری به مدت ۲ روز با حضور مدیرکل، همیاران طبیعت، محیط بانان و نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی اجرا شد.

وی بیان کرد: نتایج حاصله حاکی از افزایش حداقل ۱۷ درصدی جمعیت پستانداران شاخص این منطقه است.

درویشی ادامه داد: در این سرشماری افراد به گروه‌های مختلف برای اجرای برنامه سرشماری تقسیم‌بندی و عملیات آماربرداری از نشخوارکنندگان شاخص منطقه که شامل کل و بز و قوچ و میش هستند را در مسیرها و تنگه‌های مختلف انجام دادند.

وی اظهار داشت: حدود ۴۰ نفر شامل نمایندگانی از سازمان‌های مرد نهاد، همیاران محیط زیست و محیط‌بانان و کارشناسان اداره‌کل و سایر شهرستان‌ها در این آماربرداری شرکت داشتند.

درویشی ادامه داد: سرشماری وحوش بویژه گونه‌های شاخص هر ساله برای بررسی وضعیت جمعیت گونه‌های جانوری و شرایط زیستگاهی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست انجام و نتایج این سرشماری‌ها برای بهبود مدیریت منطقه و ارتقا شرایط زیستی گونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: سرشماری وحوش یکی از مهمترین مسائل مدیریتی زیستگاه‌ها و مناطق تحت حفاظت است که محیط بانان و همیاران محیط زیست در این سرشماری‌ها نقشی قابل توجه دارند.

درویشی افزود: منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ با تصویب سازمان محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی و در سال ۹۵ نیز به مدت ۵ سال دیگر به عنوان منطقه شکار ممنوع تمدید شد.

این زیستگاه به مساحت ۶۰ هزار هکتار در دو شهرستان دشتستان وتنگستان قرار دارد و با دارا بودن رودخانه دائمی باهوش و تعداد زیادی چشمه و پـــوشش گیاهـی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار اسـت.

حضور انواع وحوش و پستانداران از جمله گربهسانانی مثل پلنگ و علفخواران بزرگ از قبیل کل وبز و قوچ ومیش از شاخص های اصلی تنوع زیستی آن است.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با توجه به اهمیت و جایگاه بالای زیستی منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش برنامه ارتقاءی این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده را در اولویت برنامه‌های سال جاری خود قرار داده‌ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!