موج تورمی قیمت خودرو در راه است


موج تورمی قیمت خودرو در راه است

موج تورمی که ناشی از کسری بودجه و بی انضباطی مالی دولت در جامعه موج می‌زند را می‌توان یکی از علت‌های افزایش قیمت خودرو دانست.

اتاق خبر 24:

مدتی است که گرانی خودرو در بازار موج می زند. فعالان حوزه خودرو علت های زیادی را برای این افزایش قیمت بیان می کنند که شایع ترین آن نوسانات نرخ ارز است.

گرانی قیمت خودرو شوکی بزرگ بود که باعث ایجاد التهاباتی در این صنعت شد. اگر تولید خودرو‌های داخلی افزایش یابد ممکن است شاهد تعادل در قیمت خودرو باشیم و حتی ممکن است قیمت آن کاهش یابد.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که صنعت خودرو از سال گذشته تا کنون رو به تعطیلی است و اکنون تنها ۲ خودروساز بزرگ در حال فعالیت هستند که با فشارهای وارد شده به آنها بیش از ۳۵ میلیارد تومان نیز زیان کرده‌اند.

افزایش قیمت بنزین عاملی در افزایش قیمت خودرو

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو، گفت: هم اکنون نسبت به هفت ماه گذشته کاهش ۳۰ درصدی تولید خودرو را داشته ایم که این موضوع را می‌توان یکی از علت‌های افزایش قیمت خودرو دانست.

او بیان کرد: موج تورمی که ناشی از کسری بودجه و بی انضباطی مالی دولت در جامعه موج می‌زند را می‌توان یکی دیگر از علت‌های افزایش قیمت خودرو دانست علاوه بر این افزایش قیمت بنزین نیز در افزایش قیمت خودرو تأثیراتی بر جای گذاشت.

زاوه گفت: در کوتاه مدت با افزایش عرضه خودرو می‌توان قیمت آن را کنترل کرد، اما این یک درمان کوتاه مدت است و در بلندمدت نیز شاهد افزایش نجومی قیمت خودرو خواهیم بود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه با یک ابرتورم مواجه هستیم، گفت: دولت اکنون راهکاری برای مواجه با این تورم ندارد و راهکار‌هایی که دولت دنبال می‌کند مانند افزایش مالیات تأثیری در کنترل تورم نخواهد گذاشت.

او ادامه داد: پیش بینی می‌شود اگر ابرتورم پیش رو کنترل نکنیم شاهد افزایش قیمت نجومی خودرو خواهیم بود. متأسفانه روند کسری بودجه در کشور نگران کننده است و امکان دارد تا شب عید نیز شاهد موج تورمی قیمت خودرو باشیم.

زاوه افزود: پیش بینی می‌شود موج اصلی تورم در سال ۹۹ باشد، اما امکان دارد در سال ۹۸ نیز این موج را ببینیم، از طرفی اگر عرضه خودرو به روال عادی بازنگردد امکان دارد تا شب عید نیز موج افزایش قیمت زیادی را ببینیم.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: قدرت خرید مردم نه تنها در خودرو بلکه در مسکن، پوشاک، خوراک و... کم شده است که این مشکل معیشتی محدود به طبقه فقیر و فرودست نیست اکنون در طبقات شاغل و حتی در طبقات ثروتمند می‌بینیم که مردم دچار معضلات بزرگی هستند.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ماجرای خودکشی دختر 19 ساله از روی پل پیرنیا شیراز