1879 اثر به جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی در مشهد ارائه شد


1879 اثر به  جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی در مشهد ارائه شد

مشهد- ایرنا- دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هزار و 897 اثر در این دوره جشنواره از 118 دانشگاه و مرکز آموزش عالی زیر وزارت علوم تحقیقات و فناوری به دبیرخانه آن ارائه شد که نسبت به دوره پیش سه برابر بیشتر است.

دکتر علی دلگشا عصر چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین دوره جشنواره کرسیهای آزاداندیشی با دریافت ۶۰۰ اثر در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شده بود.

وی در ادامه محورهای دومین جشنواره کرسیهای آزاداندیشی را در قالب مناظره، نقد، بحث و نظر شامل "آسیبهای اجتماعی، مسائل زنان و کارآفرینی و اقتصاد مقاوتی" ذکر و بیان کرد: آثار ارائه شده به جشنواره در ارتباط با این امور مورد نقد و داوری قرار می‌گیرند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره کرسیهای آزاداندیشی "اصلاح آیین‌نامه کرسیهای آزاداندیشی" از دیگر برنامه‌های این رویداد فرهنگی دانشگاهی ذکر و بیان کرد: سه کارگاه توانمن سازی مشورتی نیز با حضور مدرسان خبره در ارتباط با تعاملات و رویکردهای فکری در حوزه کرسی آزاداندیشی طی دو روز برپایی جشنواره برنامه‌ریزی شده که طی آنها کارشناسان به بحث و تبادل‌نظر می‌نشینند.

وی همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی حدود ۲۰ سال پیش در دیدار با دانشجویان ایجاد کرسیهای آزاداندیشی را مطرح فرمودند اما تا سال ۱۳۹۵ هیچ جشنواره‌ای با این موضوع برگزار نشده بود.
دکتر دلگشا افزود: از زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی درخواست برپایی کرسیهای آزاداندیشی را مطرح فرمودند، این مسیر با شیب کند صعودی طی شد و دلیل آن نیز فراهم‌آوری بسترهای ایجاد ساختار و آیین‌نامه‌های لازم برای اجرا بود تا در یک برنامه مشخص قابلیت اجرایی داشته باشد.

"دومین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی" به همت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری معاونت، فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از عصر امروز ۲۰ آذر ماه تا فردا در مشهد ادامه دارد. این جشنواره شامل بخشهای گفت‌وگوی آزاد دانشجویی، مناظره دانشجویی، میزگرد دانشجویی، کرسی نقد و نظر و کرسی مطالبه‌گری است.

گرچه مراسم گشایش رسمی این جشنواره صبح فردا برگزار می‌شود اما پیش از آن، عصر امروز نشستی با موضوع "اصلاح آیین‌نامه کرسیهای آزاداندیشی" با حضور دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاههای کشور در مشهد برپا شد.

نخستین جشنواره ملی کرسیهای آزاداندیشی آذر ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

دانشگاه مشهد فردوسی مشهد ظرف سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در این چارچوب ۴۱ کرسی آزاد اندیشی با موضوعات سیاسی برگزار کرد. طی سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ نیز دانشگاه فردوسی پیرامون مسائل فرهنگی ۱۰ کرسی آزاداندیشی برپا نمود. توجه بیشتر به حوزه فرهنگی اجتماعی و پرهیز از سیاست‌زدگی، اولویتهای کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاههای مستقر در مشهد است.

دانشگاه فردوسی مشهد که جشن هفتاد سالگی خود را آذر ماه امسال برپا کرد، هم‌اینک به عنوان سومین مرکز آموزش عالی دیرقدمت ایران پس از دانشگاههای تهران و تبریز در گستره‌ای ۳۰۰ هکتاری با برخورداری از ۱۳ خوابگاه دانشجویی، امکانات رفاهی و خدماتی ۲۵ هزار دانشجوی مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در قالب فعالیت ۱۳ دانشکده و هفت پژوهشکده دارد.
همچنین ۸۱۰ عضو هیأت علمی در قالب ۶۰ گروه آموزشی این دانشگاه مشغول تدریس هستند
دانشگاه فردوسی مشهد رتبه ۴۷۰ را در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا در چارچوب "نظام رتبه‌بندی لایدن ۲۰۱۹" کسب کرده است.

ایده ایجاد "کرسی آزاداندیشی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی" نخستین بار از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در نامه دی ماه ۱۳۸۱ ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه و سپس به صورت موکد در بیانات معظم‌له در دیدار با نخبگان علمی کشور با مضمون ضرورت راه‌اندازی کرسیهای مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاهها و مووسسات آموزش عالی مطرح شد.

به منظور اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه و نیز مستند به ماده ۲ نظامنامه هیات حمایت ازکرسیهای نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی "آیین نامه کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی" تدوین و ابلاغ شد.

بر این اساس "کرسی آزاداندیشی" نشستی در محیطهای دانشگاهی است که در آن به صورت آزاد نظام‌مند، محترمانه، عقلانی، منطقی و شجاعانه در باب موضوعی معین و از پیش اعلام شده، به اظهار نظر ، پرسش و پاسخ عمیق، گفتگو ، تبادل و تضارب آراء، همراه با استدلال و ارائه مستندات در قالب "کرسی مناظره، کرسی نقد و نظر و همچنین کرسی پرسش و پاسخ پرداخته می‌شود.

همچنین سیاستگذاری و نظارت کلان بر حسن انجام کرسیهای آزاداندیشی بر عهده "شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی" گذاشته شده و وظیفه پیگیری امور اجرایی آن بر عهده "هیات نظارت، هیات نظارت بر فعالیتهای تشکلهای اسلامی و نیز دبیرخانه هیات نظارت بر تشکلهای اسلامی در هریک از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور است.

بر این اساس مجموعه‌ها و اشخاصی شامل تشکلهای اسلامی دانشگاهیان(دانشجویی و استادی)، گروههای علمی و آموزشی، انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی و شوراهای صنفی، حداقل سه نفر از دانشجویان و نیز هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور می‌توانند کرسی آزاداندیشی را با موضوع مشخص در محیط دانشگاهی برگزار کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل