معاون قوه قضائیه: دفتر تبلیغات اسلامی ارتباط موثرتری با حوزه برقرار کند


معاون قوه قضائیه: دفتر تبلیغات اسلامی ارتباط موثرتری با حوزه برقرار کند

شفقنا- معاون منابع انسانی قوه قضائیه خواستار تعامل بیشتر دفتر تبلیغات اسلامی با بدنه و متن حوزه شد و گفت: می توان ساز وکاری را دید که ظرف 10 سال آینده ارتباط ما با بدنه علمی حوزه ارتباط معنادار و تاثیرگذارتری باشد. به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری […]

معاون قوه قضائیه: دفتر تبلیغات اسلامی ارتباط موثرتری با حوزه برقرار کند

شفقنا- معاون منابع انسانی قوه قضائیه خواستار تعامل بیشتر دفتر تبلیغات اسلامی با بدنه و متن حوزه شد و گفت: می توان ساز وکاری را دید که ظرف ۱۰ سال آینده ارتباط ما با بدنه علمی حوزه ارتباط معنادار و تاثیرگذارتری باشد.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری های نوین دفتر تبلییغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر ضمن تقدیر از کارهای پژوهشی صورت گرفته در یکسال اخیر در دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: ظرفیت های خوب و تولیدات خوبی در حوزه داریم اما چون به زبان فارسی منتقل می کنیم ارتباط با جهان و محافل علمی به مشکل می خورد.

او با اشاره به انتشار مجله ای به زبان انگلیسی در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: این کار گرچه به صورت الکترونیکی است اما گام خوبی در مسیر تعامل با جهان است که قابل توسعه می باشد.

امینی گفت: باید زمینه ای ایجاد شود تا بانوان فعال در حوزه های علمیه مجالی برای ارائه آثار خود داشته باشند، حضور پژوهشگران در این نمایشگاه را به فال نیک می گیریم و امیدواریم توسعه یابد.

او تصریح کرد: تربیت عناصر پژوهشی بانوان که بتوانند در جامعه نقش آفرین باشند کار خوبی است که باید ادامه یابد گرچه این حضور به تدوین و نشر کتاب منجر نشود اما نفس تربیت نیرو حرکت خوبی است که باید تقویت شود.

عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به فعالیت های خوبی که در حوزه علمیه در حال انجام است، گفت: به لحاظ ساختاری تحولاتی در حوزه اتفاق افتاده که تاسیس مراکز پژوهشی، انجمن های علمی، جشنواره های علمی و مجلات علمی پژوهشی، بخشی از آنهاست که اینها نتیجه نیروهایی است که در دفتر تبلیغات اسلامی رشد و نمو یافتند.

او در عین حال بیان داشت: در حوزه گرچه از لحاظ ساختاری تغییراتی ایجاد کنیم اما چون تغییر در هنجارهای علمی در حوزه علمیه هنوز در سطحی که باید اتفاق نیفتاده است نمی شود حول خیلی از موضوعات تحولی به اجماع رسید و این نیازمند زمان است.

امینی گفت: محیط هایی مانند دفتر تبلیغات بدلیل استقلالی که دارند می توانند در این حوزه ها ایجاد تغییر کنند.

او برای دفتر تبلیغات اسلامی دو وجهه قائل شد و توضیح داد: یک وجهه استقلالی است که کار خود را از تبلیغ آغاز کرد و ادامه داد و در حوزه پژوهش و آموزش خوش درخشید که این باید مورد حمایت قرار گیرد.

معاون قوه قضائیه ادامه داد: بعد دیگر که می توان برای دفتر تعریف کرد، ایفای نقش واسط بین نظام و جامعه اسلامی و بدنه حوزه است به این نحو که دفتر تبلیغات اسلامی در متن حوزه بیشتر حضور یابد.

او با طرح این سئوال که سهم دفتر تبلیغات در بدنه حوزه چقدر است؟ ابراز داشت: حوزه در امر تبلیغ به سراغ دفتر می آید و درخواست اعزام مبلغ می کند، در فعالیت های متن حوزه هم می توان برنامه ای ریخت که دفتر تبلیغات بخشی از اعتبارات و امکانات خود را برای بکارگیری متن حوزه قرار دهد.

امینی ادامه داد: واسطه بودن بین نظام، جامعه، نیازها و حوزه به این صورت است که دفتر فعالیت هایی برای پاسخ به نیازهای حوزه انجام می دهد اما تمام امکانات و منابع انسانی حوزه در دفتر تبلیغات اسلامی نیست و می توان برنامه ریزی هایی برای تربیت نیروهای پژوهشی حوزه کرد.

او با بیان اینکه ظرفیت پژوهشی حوزه سنتی ما بویژه در دانش فقه و اصول همین دروس خارج است، درعین حال آن را خالی از اشکال ندانست و گفت: امروزه بخشی از تولید دانش و تولید فکر در حوزه معارف اسلامی، کسانی هستند که حلقه درس و کلاس دارند اما دانش و افکار خود را تبدیل به کتاب نمی کنند لذا دفتر می تواند کاری کند که خروجی این ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: دفتر تبلیغات از نظر نیروی انسانی و منابع، باید یک گام دیگر برای نزدیک شدن به حوزه و متن حوزه سنتی بردارد.

او گفت: در دفتر تبلیغات اسلامی باید کاری انجام شود که رساله های حوزویان که بعضا دو تا سه سال زمان می برد به صورت ارزشمند ارائه و نقائص آن برطرف شود.

امینی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی باید ارتباط بیشتری با اساتید فقه و اصول برقرار کند، تاکید کرد: می توان ساز وکاری را دید که ظرف ۱۰ سال آینده ارتباط ما با بدنه علمی حوزه ارتباط معنادار و تاثیرگذارتری باشد همانطور که در عرصه تبلیغ با پائین ترین سطح حوزه ارتباط برقرار کردیم.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان