عالم بدون عمل بزرگترین ضربه را به دین می زند


عالم بدون عمل بزرگترین ضربه را به دین می زند

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت عمل در کنار کسب علم تأکید کرد که عالم بدون عمل بزرگترین ضربه را به دین می زند و بیشتر ادیان و مذاهب ساختگی ناشی از بد عمل کردن همین عالمان بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، خانم حجت الاسلام والمسلمین «حبیب الله فرحزاد» در نشست طلیعه حضور که امروز پنجشنبه(21 آذر) ویژه طلاب جدید الورود حوزه های علمیه خواهران در مجتمع نرجس خاتون(س) قم برگزار شد، در ارتباط با اهمیت علم و عمل اظهار داشت: تحصیل علم خیلی سخت نیست ولی عمل به آن سخت و البته بسیار مهم است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) در ارتباط با اهمیت عمل کردن به دانسته ها ابراز داشت: حضرت می‌فرماید: علم همواره با عمل همراه است و اگر عمل نباشد علم هم نیست، بنابراین انسانی که به موضوعی علم دارد و عالم دین شده ولی عمل نمی‌کند حجتی بر علیه خود دارد.

وی افزود: روایت می‌گوید: در روز قیامت از انسان جاهل در حالی 70 گناه آمرزیده می‌شود که یک گناه عالم آمرزیده شده است، اما این بهانه نمی‌شود که دنبال علم نرویم، کسب علم واجب است ولی عمل کردن به آن بسیار اهمیت دارد چراکه اگر فساد یا اصلاح عالَم به فساد یا صحت عالِم بستگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد عنوان کرد: ما هرچه ضربه خوردیم و دین های پوچ و بی اساس رواج پیدا کرد به دلیل همین علمای بدون عمل بود، در قرآن کریم نیز تند ترین تعابیر برای عالم بدون عمل بیان شده است، آن جایی که در سوره جمعه می خوانیم کسانی که فکر می‌کنند حامل کتاب های الهی هستند ولی به آن عمل نمی‌کنند همانند الاغی هستند که هرچه کتاب بر پشت او بگذاری چیزی بر علمش افزوده نمی‌شود.

وی با اشاره به پستی و ذلت برخی افراد از نگاه قرآن خاطرنشان ساخت: در جایی از قرآن کسانی که اهل عمل به علمشان نیستند تعبیر به چهارپا و بدتر از آن شده است و یا در مورد بلعم باعورا که عالم بود ولی از هوای نفس خود تبعیت کرد به سگ تشبیه شده است.

رییس مؤسسه حضرت خدیجه(س) در ادامه علم خود شناسی را اصلی ترین و مهمترین علم دانست و تصریح کرد: روایت معروفی است که «طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمة» یعنی طلب کردن علم برای هر انسانی واجب است اما بقیه روایت را نخوانده ایم که می‌فرماید: «وهو علم الانفس» یعنی علمی که انسان باید به دنبال آن باشد علم خودشناسی است.

وی خاطرنشان ساخت: قرآن و حدیث و درس و بحث و حوزه همه برای این است که بتوانیم خودمان را بشناسیم و از این طریق خداشناس شویم چون هرکس خود را شناخت می‌تواند خدا شناس باشد و در کلام امیرالمؤمنین(ع) هم انسان جاهل به نفس خود همانند کسی شمرده شده که نسبت به همه چیز در دنیا جاهل و نادان است.

پایان پیام/414

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز