برگزاری چهارشنبه‌های فیلم کانون نما به مناسبت هفتادمین سالروز تولد حسن بنی هاشمی


برگزاری  چهارشنبه‌های فیلم کانون نما  به مناسبت هفتادمین سالروز تولد حسن بنی هاشمی

سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان به بررسی دو اثر گردش در یک روز آفتابی خوش و بندرعباس و خلیج فارس از سید حسن بنی هاشمی فیلمساز برجسته هرمزگانی پرداخت.

به گزارش ایسنا، سید حسن بنی هاشمی، زاده ۱۷ آذرماه ۱۳۲۸ در بندرعباس است که به عنوان یکی از پیشگامان ایران در فیلمسازی مدنظرش شناخته می‌شود.
وی فرزند سیدابراهیم و بی‌بی گل است. کودکی و نوجوانی و سال‌هایی که ذهن و اندیشه و فرهنگ یک انسان ساخته می‌شود را در این شهر گذراند. او از سال‌های دور، از زمانی که دانش‌آموز دبستان بود به تصویر علاقه زیادی داشت و از پشت عدسی دوربینی که از پدرش جایزه گرفته بود، با حسرت به جنوب نگاه می‌کرد.
حسن بنی‌هاشمی در ١٢ سالگی، لابراتوار عکاسی کوچکی در خانه راه اندازی کرد و تمامی سوژه‌ها و تصاویری که از جنوب و مردمان ساده‌اش که با گرما و آفتاب زندگی می‌کنند گرفته بود، در تاریک‌خانه‌اش ثبت می‌کرد. در همان سال‌ها با تهیه فتو رمان در روزنامه‌های دیواری مدرسه، نخستین تجربه‌های هنری‌اش راشروع و چند سال بعد جایزه بهترین عکس سال را از مجله تصویر دریافت کرد.
وی دوره دبیرستان را در مدرسه هدف تهران به پایان رساند و سه سال در دانشگاه شیراز مهندسی راه و ساختمان و اقتصاد کشاورزی خواند و سرانجام عشق به تصویر وی را به مدرسه عالی سینما و تلویزیون تهران کشاند و در رشته کارگردانی سینما فارغ‌التحصیل شد. او هرگز محیط کودکی و جنوب سوخته را فراموش نکرد و استعداد و ذوق سرشار و سینمایی خود را در این فرهنگ بومی به کار گرفت و در صورت ادامه کار سینما توان آن را داشت این فرهنگ را جهانی سازد. چنان‌که چند فیلم او مانند گردش در یک روز خوش آفتابی در فستیوال فیلم‌های کودکان تامسره فنلاند و فیلم نهنگ در اتحادیه تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه و فیلم پنجشنبه بازار میناب در فستیوال فیلم‌های مردم‌شناسی برلین به نمایش درآمد و جوایزی به خود اختصاص داد.
بنی‌هاشمی سینما را در سال ۱۳۴۹ با فیلم کوتاه ۸ میلی‌متری موج آغاز کرد و در همان ابتدا جایزهٔ طلایی بهترین فیلم کوتاه را از فستیوال فیلم‌های سوپر ۸ سینمای آزاد دریافت کرد و نشان داد که وی هنرمندی است که از پشتوانه فرهنگی شایسته‌ای برخوردار است و آن را آگاهانه با ذوق سینمایی درآمیخته‌است.

حسن بنی‌هاشمی طی ۱۲ سال کار با دوربین بیش از ۲۰ فیلم کوتاه داستانی و مستند ساخت علاوه بر این هنگامی که دانشجوی دانشگاه شیراز بود انجمن فیلم دانشگاه را راه‌اندازی کرد و با همکاری دوستانش سه جلدکتاب سینما منتشرکرد. همچنین همکاری با سرویس هنری روزنامه آیندگان از طریق ترجمه و تهیه مقالات سینمایی، دستیاری کارگردان و فیلمبرداری فیلم را در کارنامه دارد. بنی‌هاشمی نیز یکی از اعضای فعال و مشاور و مدرس سینما آزاد بود و با برپایی کلاس‌های فیلمبرداری و کارگردانی و دعوت از سینماگران برجسته این کلاس‌ها را رونق و اعتبار ویژه‌ای بخشید و سینماگرانی چون کیانوش عیاری و بهروز افخمی از دانش‌آموختگان این کلاس‌ها هستند. حسن بنی‌هاشمی در سال ۱۳۶۱ در سن ۳۳ سالگی به خارج از ایران رفت و دیگر مجالی برای بروز استعدادهای خود نیافت.
خلاصه فیلم گردش در یک روز خوش آفتابی
این فیلم در سال ١٣٥٥ در بندرعباس، میناب، آب گرم گنو حسن بنی هاشمی ساخته شده است. این فیلم نخستین فیلم حرفه‌ای و ۳۵ میلی‌متری بنی‌هاشمی است و تنها فیلم اوست که در ایران موفق به دریافت جایزه نشد اما پس از نمایش در فستیوال فیلم‌های کودکان فنلاند جایزه بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد.
نظر منتقدان:
رضا هاشمی زاده بیان کرد: به عقیده من پسرک بازیگر این فیلم به نوعی همان بنی هاشمی است.
وی ادامه داد: به نظر می رسد بنی هاشمی کنجکاوی و پیجویی خود را در قالب غلام(پسر نوجوان) در خصوص پیرامون، فرهنگ ها و اداب و رسوم موجود میان مردم نشان داده است.
هاشمی زاده گفت: ارتباط میان غلام و پیرمرد مجرب نشان دهنده کنجکاوی بنی هاشمی و دیدن جغرافیای فرهنگی و اجتماعی و بررسی آیین ها و رسوم است.
همچنین بنیامین انصاری نسب ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت های هنری بنی هاشمی و توانایی وی در امر کارگردانی و فیلم سازی گفت: در فیلم" گردش در یک روز خوش آفتابی" پسر بچه‌ از غیبت و سفر پدر استفاده کرده و به گشت و گذار پرداخته و در عالم کودکی سیر می‌کند.
وی افزود: مخاطب این فیلم بیشتر کودکان هستند و دنیای پاک و معصوم کودکانه که با تصاویر بکر و زیبای جنوب به خوبی آمیخته شده اثری ماندنی و در خور تأمل را به وجود آورده‌است.
این منتقد سینما ادامه داد: سازنده با تولید اولین فیلم ۳۵ میلی‌متری خود نشان داد که در سینمای حرفه‌ای نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

برگزاری "چهارشنبه‌های فیلم کانون نما" به مناسبت هفتادمین سالروز تولد حسن بنی هاشمی
خلاصه فیلم بندرعباس و خلیج فارس
مخاطب در این فیلم، به تماشای بافت شهری بندرعباس و مردمان آن می نشیند.
نظر منتقدان:
بنیامین انصاری نسب پس از مکان یابی قسمت ها و بخش های مختلف شهر بندرعباس و مقایسه بافت شهری با شکل امروزی آن بیان کرد: با مقایسه شکل شهر بندرعباس در این فیلم با شکل امروزی، این نکته به دتس می آید که بندرعباس در گذشته شهری پوشیده از درختان سبزو احتمالا با آب و هوای مناسب بوده است اما امروز با دخالت انسان، درختان بتنی سبز شده اند و شهر پر از ساختمان های بتنی شده است.
وی افزود: طبیعی است که شهر بندرعباس در فیلم برای جوانان حاضر در این جلسه، به دلیل تغییرات به وجود آمده، شناخته شده نیست اما بعضی قسمت ها و ساختمان ها هم تغییری نکرده و از گذشته تاکنون باقی مانده اند، همچون ساختمان برخی از بانک ها و مساجد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان