نقش جامعه المصطفی در گام دوم انقلاب/علوم انسانی اسلامی پایه تمدن اسلامی است


نقش جامعه المصطفی در گام دوم انقلاب/علوم انسانی اسلامی پایه تمدن اسلامی است

رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به ورود جدی المصطفی به عرصه علوم انسانی اسلامی تأکید کرد که علوم انسانی اسلامی پایه تمدن اسلامی است و نقش ما در گام دوم انقلاب همین جا تعریف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «عباسی عباسی» امروز(چهارشنبه 27 آذر) در اجلاسیه اساتید، مدیران و دبیران پژوهشی جامعه المصطفی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به این که در حوزه علوم اسلامی انتظار داریم که المصطفی به عناون یک مرجع علمی در تراز بین المللی ورود داشته باشد، گفت: امروز رشته های تخصصی حتی در فقه و اصول در المصطفی طراحی شده که بعدها در مراکز دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته است؛ حتی در فقه به عنوان قدیمی ترین و سنتی ترین دانش حوزوی ورود جدی داشته ایم.

وی افزود:یکی از حوزه های مهم دیگر علوم انسانی با نگاه دینی است، ما به علوم انسانی به عنوان یکی از علوم زیرساختی برای تمدن اسلامی نگاه می کنیم هرچند بخش عمده ای از علوم انسانی هم فی الواقع شاخه هایی از علوم اسلامی به معنای عام است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی عنوان کرد:گام دوم انقلاب اسلامی که هدف خود را بنای تمدن اسلامی تعریف کرده است نیازمند علوم انسانی با نگاه دینی است و المصطفی با توجه به حضور بین المللی خود نقش مهمی در این عرصه دارد و باید در حوزه ارائه آثار و محصولات علوم انسانی با نگاه اسلامی هم این مرجعیت علمی تحقق پیدا کند.

وی با تأکید بر این که گروه های علمی مختص کار پژوهشی در المصطفی فعال هستند، ابراز کرد:ما به حوزه علوم انسانی و گروه های فعال در این حوزه به عنوان یک بخش مهم برای آینده علمی المصطفی باید توجه داشته باشیم و نقش ما در این زمینه یک نقش تعیین کننده است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه در ادامه تحقیقات کلاسی را نیازمند ارتقا دانست و عنوان داشت: الان گرچه به عنوان یک تمرین پژوهشی به تحقیق نگاری در آموزش نگاه می کنیم و انتظار تولید علم نداریم ولی در قالب تحقیقات کلاسی و تحقیقات ضمن آموزش باید زمینه برای نوآوری و تولید علم هم فراهم شود.

وی ابراز داشت:مهمتر از تحقیقات کلاسی ظرفیت پایان نامه های تحقیقات تکمیلی و رساله های دکتری است که باید کیفیت و نظارت بر نگارش پایان نامه، انتخاب موضوعات و مسأله محوری ارتقا پیدا کند که پژوهشگاه المصطفی نیز در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است؛ در عین حال گمان می کنم علاوه بر زحمتی که پژوهشگاه در این زمینه متحمل شده خود گروه های علمی، مجتمع های آموزشی و اساتید با توجه به اشراف بر موضوعات، نباید مسؤولیت خود را کمرنگ ببینند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به رفتن به سمت موضوعات غیر کاربردی در برخی پایان نامه ها گفت: اساتید باید در جهت دهی به موضوعات پایان نامه ها دقت بیشتری داشته باشند و همچنین در ارائه مقالات و تدوین مقالات نیز باید علمکرد بهتری داشته باشیم چون ما امروز به مقالات راهگشای زیادی نیاز داریم و این هم کار شما و مدیران گروه های علمی و دبیران پژوهشی است.

وی افزود: با توجه به تحولاتی که در نظام آموزشی خودمان شاهد هستیم نیازمند به تدوین متون آموزشی فراوان در رشته های مختلف داریم؛دانشگاه هایی که نقش مرجعیت علمی در دنیا دارند مراکزی هستند که متون آموزشی آنها به عنوان متن برگزیده در سایر مراکز مورد استناد قرار می گیرد و یکی از مهمترین مراکز تولید کننده متون آموزشی هستند.

پایان پیام/414

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟