سخاوت پزشکی، اکسیر ارتقا منزلت طب و کرامت طبابت


سخاوت پزشکی، اکسیر ارتقا منزلت طب و کرامت طبابت

ایلام - ایرنا - در حالیکه نگرش ابزاری و ریالی صرف به بیمار و بیماری در سال‌های اخیر منزلت بالا و دیرین حرفه پزشکی را به چالش کشانده است، با اتکا به چند مرحله حضور و فعالیت رایگان پزشکان خیر در استان ایلام می‌توان نتیجه گرفت که سخاوت پزشکی و انفاق پزشکان می‌تواند در حفظ کرامت و ارتقای منزلت اجتماعی طب، طبابت و جامعه طبیبان موثر واقع شود.

چندین گروه پزشک و جراح متخصص در یکسال گذشته در قالب موسسه‌های خیریه و تشکل‌های غیر دولتی حوزه سلامت به ایلام آمده و به درمان دردهای رنج‌آور و گاه دیرین شمار زیادی از اهالی پرداختند.

از جمله، هفته قبل گروه فوق تخصصی موسسه محکم برای پنجمین بار به استان ایلام سفر کرد و با هماهنگی‌های قبلی در سه اتاق عمل بیمارستان امام خمینی(ره) مشغول عمل جراحی و مداوای رایگان بیماران مادرزادی شدند.

بسیاری از منابع رهاورد حضور پزشکان خیر عضو موسسه محکم به ایلام را اعاده سلامت بسیاری از بیماران از بیماری‌های سخت و رنج‌آور ذکر می‌کنند.

بیماران درمان‌شده توسط جراحان خیر اعزامی به ایلام از هر گروه سنی بودند اما آنچه که اهمیت، ضرورت، ارزش و فوریت کار و حضور این متخصصان نیکوکار را در ایلام نشان داد مراجعه و درخواست افراد میانسال و مسن برای جراحی عارضه‌های مادرزادی بود.

عارضه‌های مادرزادی به طور معمول و به ضرورت باید در همان اوان نوزادی و کودکی درمان شوند اما ناداری، ناتوانی و نا دسترسی بیماران و خانواده‌ها در محیطی چون ایلام از یکسو و کمبود جراح عارضه‌های کودکان از طرف دیگر موجب شده است که این دست عارضه‌ها نه تنها همزاد که همراه رنج‌آور همه عمر مبتلایان شود.

مگر آنکه فرجی شود پزشک متخصصی بی‌توجه به درآمد و برخاسته از سنت مذهبی ملی حکمت و طبابت راهی مناطق محرومی چون ایلام شده و وسیله شفای بیماران شود.

بنا به اظهار منابع مسوؤل بخش سلامت کشور، ایلام یکی از چهار استان پرشیوع عارضه‌های مادرزادی است به خصوص در مورد نشانگان بیماری سندروم داون (موسوم به مونگولیسم) است بر این مبنا پنج مرحله حضور متخصصان و جراحان موسسه خیریه محکم طی ۱۱ ماه اخیر با استقبال و خشنودی اهالی همراه شد.

به دنبال حضور گروه فوق تخصصی محکم که برای درمان بیمارانی با ناهنجاری‌های مادرزادی به استان ایلام سفر کرده‌اند، جمعیت زیادی از افراد معلول، لب شکری، و دارای ناهنجاری مادرزادی و ...در محل بیمارستان حضور یافته بودند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام بسیاری از بیماران استان‌های همجوار و حتی کشور عراق نیز برای استفاده از خدمات این گروه خیریه و درمان بیماری‌های مادرزادی خود به استان مراجعه کرده‌اند.

۲۳۷ عمل جراحی رایگان حاصل تلاش پزشکان موسسه محکم در ایلام

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در یکسال گذشته این دانشگاه فعالیت‌های ارزشمندی در عرصه اقدامات خیریه‌ای در حوزه سلامت با همکاری موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد داشته است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: افتخار ما این است که با همکاری موسسات خیریه توانسته‌ایم به شایستگی به بیماران جامعه هدف در استان خدمات رایگان شامل ویزیت و اعمال جراحی ارائه کنیم.

وی افزود: موسسه خیریه محکم یکی از موسسات خیریه خوشنام در سطح کشور است که در ایلام بالغ بر یک هزار و ۹۳۰ مورد ویزیت و ۲۳۷ عمل جراحی رایگان برای بیماران دارای ناهنجاری مادرزادی انجام داده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: درخشش خدمات‌دهی موسسه محکم در استان به گونه‌ای ست که حتی از استان‌های همجوار و کشور عراق نیز بیماران دارای ناهنجاری‌های مادرزادی برای درمان به بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام مراجعه کردند.

مدیرعامل موسسه خیریه محکم نیز می‌گوید: متخصصان عضو این موسسه به صورت رایگان افراد بی‌بضاعت را ویزیت و جراحی می‌کنند و تا کنون در کشور ۲۶ هزار بیمار مادرزادی تحت پوشش خدمات آنها قرار گرفته‌اند.

به گفته دکتر صلاح‌الدین دلشاد، این موسسه در نظر دارد دومین کلینیک کلینیک بزرگ ناهنجاری‌های مادرزادی را در استان ایلام دایر کند تا استان‌های همجوار نیز از خدمات آن بهره‌مند شوند.

موسسه محکم تنها موسسه خیریه درمان کودکان دارای ناهنجاری مادرزادی

مدیرعامل موسسه خیریه محکم گفت: این موسسه تنها موسسه خیریه‌ای است که به کودکان دارای بیماری‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی در کشور خدمت می‌کند و تاکنون در کشور ۲۶ هزار بیمار تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

دکتر دلشاد اظهار داشت: تلاش ما در این موسسه علاوه بر عمل به مسوؤلیت اجتماعی، رضایتمندی بیماران و مردم را به همراه داشته است.

وی با قدردانی از احساس مسوؤلیت و دلسوزی استاندار ایلام و مسوؤلان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در راستای خدمت به بیماران دارای ناهنجاری‌های مادرزادی، افزود: موسسه خیریه محکم از سال گذشته بنا به دعوت دکتر همتی رییس وقت دانشگاه و در ادامه نیز همکاری و تعامل دکتر کریمیان رییس کنونی دانشگاه خدمات بسیار شایسته‌ و ماندگاری به مردم استان ارائه کرده است.

وی یادآور شد: بیمارانی که توسط موسسه خیریه محکم در بیمارستان امام(ره) ویزیت و درمان می‌شوند، افرادی هستند که به دلیل عدم بضاعت مالی نتوانسته‌اند به مداوای خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود پس از استان سیستان و بلوچستان، دومین کلینیک بزرگ ناهنجاری‌های مادرزادی در استان ایلام دایر شود تا استان‌های همجوار نیز از خدمات آن بهره‌مند شوند.

مدیرعامل و اعضای موسسه خیریه محکم با استاندار ایلام دیدار کردند که در این دیدار قاسم سلیمانی‌دشتکی بر فراهم شدن زیرساخت‌ها در استان برای حضور موسسات خیریه تاکید کرد.

استاندار ایلام: زیرساخت‌های لازم برای حضور موسسات خیریه باید فراهم شود

استاندار ایلام گفت: باید زیرساخت‌های استانی در راستای حضور موسسات خیریه ملی همچون موسسه محکم و سایر موسسات خیریه‌ای در حوزه‌های دیگر در استان فراهم شود و مردم از خدمات آن به خوبی بهره‌مند شوند.

سلیمانی‌دشتکی با قدردانی از خدمات ارزشمند و ماندگار متخصصان این موسسه و دلسوزی و احساس مسوؤلیت و تعامل رییس و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایلام، افزود: حضور موسسات خیریه در استان در جهت ارائه خدمات رایگان به بیماران شتاب مطلوبی گرفته که قابل تقدیر است.

وی اظهار داشت: استان ایلام به واسطه وقوع هشت سال جنگ تحمیلی از رشد و توسعه عقب ماند و نسبت به سایر مناطق کشور از داشتن ظرفیت‌های گوناگون محروم است.

استاندار ایلام گفت: مردم استان ایلام دین بزرگی بر گردن نظام دارند و اگر چه نظام برای جبران این عقب‌ماندگی تلاش‌های ارزشمندی داشته است اما در خصوص مقوله رشد و توسعه با استان‌های دیگر کشور فاصله دارد.

سلیمانی‌دشتکی افزود: خدمات شایسته موسسه خیریه محکم در استان به طور باقیات صالحاتی برای مجموعه دست‌اندرکاران آن است که توانسته‌اند گوشه‌ای از خدمات نظام به مردم را در استان به خوبی نمایان سازد.

در ابتدای فعالیت این موسسه بیشتر بیماران در سنین بالا برای درمان مراجعه می‌کردند که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، اکنون به سنین پایین کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سن افراد بیماری که دچار ناهنجاری مادرزادی بوده و متقاضی جراحی رایگان هستند در ابتدای فعالیت موسسه محکم بالای ۳۰ سال بود اما اکنون بیشتر بیماران مادرزادی در سنین پایین درمان می‌شوند.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: ناهنجاری‌های مادرزادی، گوارشی، مجاری ادراری، ارتوپدی (چسبندگی انگشتان، در رفتگی لگن مادرزادی، پای چنبری و ...) شکاف کام و لب توسط گروه فوق تخصصی جراحی اطفال موسسه خیریه محکم در استان ایلام ویزیت و جراحی رایگان می‌شود.

وی یادآور شد: در سفر هفته گذشته گروه محکم به استان ۹۸ مورد جراحی توسط پنج جراح فوق تخصص انجام گرفت.

به گزارش ایرنا، تاکنون بیش از دو هزار نفر در ایلام که دارای ناهنجاری مادرزادی بوده‌اند در پنج سفر گروه محکم به ایلام ویزیت شده‌اند که البته تا واکاوی، جراحی و درمان همه مبتلایان به بیماری‌های مادرزادی فاصله زیادی مانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه متن و پیام تبریک روز معلم فیزیک