خانه‌های تاریخی قزوین جلوه‌ای از هنر و زیبایی


خانه‌های تاریخی قزوین جلوه‌ای از هنر و زیبایی

خانه‌های تاریخی قزوین از جمله بهانه‌های زیبا و با ارزش برای قدم گذاشتن در این شهر می‌باشند که جلوه گر معماری و هنر ایرانی و اسلامی هستند. در بافت قدیمی این شهر هنوز می‌توان رنگ و بوی معماری ایرانی را با تمام وجود احساس کرد و گوشه‌ای از هنر بی بدیل گذشتگان را در طرح‌های نقش بسته بر در و دیوارشان دید.

خانه‌های تاریخی قزوین از جمله بهانه‌های زیبا و با ارزش برای قدم گذاشتن در این شهر می‌باشند که جلوه گر معماری و هنر ایرانی و اسلامی هستند. در بافت قدیمی این شهر هنوز می‌توان رنگ و بوی معماری ایرانی را با تمام وجود احساس کرد و گوشه‌ای از هنر بی بدیل گذشتگان را در طرح‌های نقش بسته بر در و دیوارشان دید. خانه‌های تاریخی قزوین را بهانه‌ای برای سفر امروزمان به این شهر قرار می‌دهیم و بدون شک با کوله باری از تجربه و حال خوش از این سفر بر خواهیم گشت.
خانه‌های تاریخی قزوین جلوه‌ای از هنر و زیبایی
خانه بهروزی قزوین
خانه بهروزی را می‌توان خانه تاریخی قزوین و هتل سنتی و باستانی امروز این شهر نامید؛ خانه‌ای به یادگار مانده از دوره قاجاریان که امروز به محل امن و آرامی برای مسافران تبدیل شده است. مانند بسیاری از خانه‌های قدیمی در گوشه و کنار کشورمان که اغلب از دوره قاجار می‌باشند، خانه بهروزی نیز دارای حیاط زیبا با حوض فیروزه‌ای رنگ و عمارت‌های شاه نشین، تابستان نشین و زمستان نشین است که گرداگرد حیاط را فرا گرفته اند.
خانه‌های تاریخی قزوین جلوه‌ای از هنر و زیباییاین خانه زیبا که به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است، دارای زیر زمین و یک طبقه همکف می‌باشد و باغچه‌های کوچک در داخل حیاط به این خانه رنگ و جلوه‌ای دیگر بخشیده است. در سفر به قزوین می‌توانید چند روزی را در این خانه اقامت داشته باشید و از معماری، هنر، سکوت و آرامش و زیبایی نهفته در در و دیوارش لذت ببرید.

آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی، خیابان زرگر، انتهای کوچه ۶
در تمام روز‌های سال می‌توانید از ساعت ۹ تا ۲۱ از این خانه تاریخی بازدید کنید (لازم به ذکر است که خانه بهروزی قزوین در حال حاضر در دست تعمیر است و تا ۱۵ بهمن ۹۸ امکان بازدید وجود ندارد)

خانه‌های تاریخی قزوین جلوه‌ای از هنر و زیبایی

خانه اسدی قزوین
از دیگر خانه‌های قدیمی قزوین می‌توان به خانه اسدی اشاره کرد که یادگاری دیگر از دوره قاجار می‌باشد. با قدم گذاشتن در حیاط این خانه می‌توانید انعکاس تصویر درختان و عمارت بسیار زیبا در حوض بزرگ وسط حیاط لذت ببرید و سوژه‌ای ناب برای عکاسی خواهد بود. این خانه بسیار زیبا با گچبری و ارسی‌های چوبی و شیشه‌های رنگارنگ متعلق به حاج علی اصغر اسدی می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم از زیبایی‌ها و هنر به کار رفته در نمای داخلی و هشتی این خانه تاریخی حتما بازدید کنید. خانه اسدی در حال حاضر به عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته میشود و در تمام طول سال بازدید از آن برای عموم آزاد است.

آدرس: قزوین، خیابان مولوی، کوچه خطیبی

خانه‌های تاریخی قزوین جلوه‌ای از هنر و زیبایی

خانه خطیبی قزوین

گذر زمان بر چهره‌ی بسیاری از بنا‌های تاریخی رنگ کهنگی و فرسودگی می‌نشاند و در بین خانه‌های تاریخی قزوین می‌توانید غبار فراموشی را بر چهره‌ی خانه خطیبی مشاهده کنید. این خانه قدیمی در یکی از محله‌های قدیمی شهر به نام دیمج واقع شده است و فاصله کمی با سایر خانه‌های قدیمی دارد. خانه خطیبی در مجموع دارای سه طبقه می‌باشد و حیاط آن بر خلاف گذشته، امروز کاملا ساکت و خلوت و رو به متروکه شدن است. نوع معماری به کار رفته در ساخت این بنا نشانه‌هایی از معماری در دوره قاجار و پهلوی اول دارد.

آدرس: قزوین، پشت گذر صالحی، کوچه خطیبی

خانه‌های تاریخی قزوین جلوه‌ای از هنر و زیبایی

عمارت باغ سپهدار
در بین تمام خانه‌های تاریخی قزوین، عمارت باغ سپهدار یکی از سرسبزترین بنا‌ها می‌باشد که امروز لقب موزه کشاورزی را به یدک می‌کشد. این عمارت و باغ زیبا متعلق به محمد، ولی خان سپهسالار تنکابنی می‌باشد و در دوره قاجاریان ساخته شده است. باغ سپهسالار علاوه بر داشتن حیاط بسیار زیبا و سرسبز، دارای عمارت باشکوه با معماری منحصر به فرد است. آجرکاری و نوع طراحی ستون‌های آجری و تزئینات داخلی همگی در برابر گذر زمان و ناملایمتی‌های روزگار کاملا استوار و درست مانند روز‌های ابتدایی زیبا هستند.
خانه‌های تاریخی قزوین جلوه‌ای از هنر و زیباییباغ سپهسالار از جمله خانه‌های تاریخی قزوین می‌باشد که در برابر درگیری و جنگ‌های مختلف از قبیل جنگ جهانی اول مور توجه متجاوزان قرار گرفت. این خانه در دوره جنگ جهانی اول توسط نظامیان انگلیس و روس اشغال شد. در حال حاضر می‌توانید از انواع ادوات کشاورزی که در بخش‌های مختلف عمارت و حیاط به نمایش گذاشته شده است بازدید کنید.

آدرس: قزوین، خیابان فلسطین غربی

خانه‌های تاریخی قزوین جلوه‌ای از هنر و زیبایی

خانه داعی قزوین
خانه داعی از آن دسته خانه‌های تاریخی قزوین می‌باشد که با قدم گذاشتن در آن در واقع با یک تیر دو نشان زده اید؛ بازدید از بنایی تاریخی با معماری و شاهکار هنر ایرانی و اسلامی در کنار خرید صنایع دستی از غرفه‌های بازارچه. خانه داعی یکی از یادگار‌های به جای مانده از دوره پهلوی اول می‌باشد که دارای دو طبقه و حیاط زیبا می‌باشد. نوع معماری به کار رفته در این عمارت شباهت بسیار زیادی با عمارت چهلستون دارد و می‌تواند نمونه کوچکی از آن به شمار رود.
خانه داعی قزوین در حال حاضر متعلق به اداره میراث فرهنگی می‌باشد در کنار غرفه‌های فروش صنایع دستی این شهر، می‌توان از رقص رنگ در شیشه پنجره هایش تصاویری خارق العاده را ثبت کرد.

آدرس: قزوین، خیابان نادری شمالی، جنب خیابان رسالت

خانه‌های تاریخی قزوین جلوه‌ای از هنر و زیبایی

خانه امینی‌ها
یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی قزوین را می‌توانید با قدم گذاشتن در خانه امینی‌ها که امروز به حسینیه امینی‌ها شهرت دارد ببینید. نقش و نگار به کار رفته در تالار‌های عمارت، پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی، گچبری‌های بسیار هنرمندانه و نقاشی روی چوب از جمله هنر‌های بی نظیری می‌باشند که در در و دیوار و سقف خانه نمایان هستند.
این خانه و عمارت تاریخی متعلق به یکی از تجار فرش بسیار معروف قزوین به نام محمد رضا امینی‌ها می‌باشد که در دوره قاجار تصمیم به ساخت خانه را گرفته است. خانه امینی‌ها در مجموع دارای ۱۶ عمارت و ۱۴ حیاط بوده و در روز‌های عزاداری محرم و صفر شور و حال خاصی در آن برپا میشود. البته انتظار روبرو شدن با ۱۶ عمارت و ۱۴ حیاط را در این خانه نداشته باشید، چون به مرور و با گسترش و تغییر چهره‌ی شهر و خیابان کشی‌ها بخش‌هایی از آن تخریب شده اند.

آدرس: قزوین، خیابان مولوی، نرسیده به چهار راه منتظری

خانه‌های تاریخی قزوین جلوه‌ای از هنر و زیبایی

خانه یزدی‌ها
خانه یزدی‌ها مانند اکثر خانه‌های قدیمی قزوین به سبک معماری قاجاریان ساخته شده و تقارن در طراحی آن براحتی احساس میشود. این خانه که در مجموع دارای سه طبقه و دو حیاط می‌باشد، متعلق به حاج محمد حسین یزدی ها؛ یکی از تجار معروف شهر، می‌باشد.
علاوه بر بازدید از اتاق‌ها و بخش‌های مختلف خانه یزدی ها، می‌توان از آب انبار آن نیز بازدید کرد. این آب انبار در ضلع جنوبی بنا قرار گرفته است و در حال حاضر می‌توانید در آن به تماشای فیلم بپردازید! تعجب نکنید، خانه یزدی‌ها در حال حاضر به عنوان خانه هنر پایداری مورد استفاده قرار گرفته است. شرایط مناسب داخل آب انبار باعث شده است تا از آن به عنوان محل نمایش فیلم استفاده شود.
آدرس: قزوین، خیابان مولوی، کوی صالحیه
خانه‌های تاریخی قزوین بیش از ۴۰ خانه می‌باشند و برای بازدید از همه آن‌ها باید چند روز زمان بگذارید و با دل و جان از هنر و معماری به کار رفته در آن‌ها لذت ببرید. از دیگر خانه‌های قدیمی و معروف این شهر می‌توان به خانه سید حسین بخشتی، خانه سید محمود بهشتی، خانه عارف قزوینی، خانه رئوفی، گرند هتل، خانه سعد السطان و خانه زنجانچی اشاره کرد.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

در مهم ترین برج های دبی چه می گذرد؟