والتری بوتاس در آخرین دوراهی مارک وبر یا نیکو روزبرگ


فرمول یک ایران – والتری بوتاس راننده ای که در سه سال حضورش در مرسدس نتوانسته تا به الان چالش واقعی برای قهرمانی جهان نسبت به همتیمی خود ایجاد کند و عملکرد پرنوسانی را داشته است به نظر می رسد که در یک دوراهی بزرگ قرار گرفته است و باید تصمیم بگیرد که چطور می خواهد در تاریخ فرمول یک ثبت شود، آیا به مانند مارک وبر تنها ترحم نصیب او می شود یا به مانند...

فرمول یک ایرانوالتری بوتاس راننده ای که در سه سال حضورش در مرسدس نتوانسته تا به الان چالش واقعی برای قهرمانی جهان نسبت به همتیمی خود ایجاد کند و عملکرد پرنوسانی را داشته است به نظر می رسد که در یک دوراهی بزرگ قرار گرفته است و باید تصمیم بگیرد که چطور می خواهد در تاریخ فرمول یک ثبت شود، آیا به مانند مارک وبر تنها ترحم نصیب او می شود یا به مانند نیکو روزبرگ یک جام قهرمانی جهان در اتاق نشیمن او قرار می گیرد و نامش در کنار اسطوره ها و تاریخ سازان فرمول یک ثبت شود.

شاید بهتر باشید این مقاله را با جمله ای از سریال خانه پوشالی آغاز کنیم:

برای ماهایی که به سمت اوج هرم غذایی قدم بر می داریم، هیچ رحمی نمی تواند وجود داشته باشد فقط یک قانون وجود دارد و آنهم این است که یا باید شکار کنی یا اینکه شکار می شوی.

این قانون فرمول یک یا هر ورزش حرفه ای دیگری نیز هست ولی در فرمول یک این موضوع برای رانندگانی که فقط دنبال قهرمانی جهان هستند نیست بلکه هر راننده ای برای حفظ صندلی خودش و ادامه حضورش در فرمول یک از جانش مایه می‌گذارد.

والتری بوتاس راننده ای که سه سال است در تیمی قرار دارد که قهرمانی جهان تیمی را بدست میاورد و همینطور راننده طرف دیگر گاراژ به مقام قهرمانی جهان رانندگان نیز می رسد ولی او هنوز نتوانسته چالشگر خوبی باشد و عملکرد پرنوسانی را داشته است و هر بار در فصل نقل و انتقالات با دلهره و اضطراب خاصی منتظر این موضوع است که آیا حتی می تواند برای یکسال دیگر برای این تیم براند یا نه! بوتاس چندین بار است که می گوید نصیحت های نیکو روزبرگ را نمی خواهد بشنود و می خواهد همیلتون را به سبک خودش شکست دهد، اما همواره دیدیم که او نتوانسته تا به الان این کار را انجام دهد. این ساده است که تیم وقتی چنین راننده ای را می بیند او را به عنوان شخصی که می تواند رویش ریسک کند رفتار کند و گاه و بیگاه با دستورات تیمی موضوع را به خاطر منفعت کلی تیم به سمت راننده گاراژ کناری هدایت کند.

کسی نمی تواند سیاست مرسدس را زیر سوال بگیرد، چنین تجربه هایی در طی سالهای گذشته و در تیم های متفاوت وجود داشته است، وقتیکه بر فرض مثال لوییس همیلتون، سباستین فتل و فرناندو آلونسو در دوران اوج خودشان با عملکرد فوق العاده خودشان تمامی افتخارات را به نام خودشان ثبت می کنند و همتیمی آن ها حتی نمی تواند پیوستگی روی سکو رفتن را هم داشته باشد.

یک چیزی که واضح است این موضوع می باشد که برخی از راننده ها به دلایل متفاوت در برخی از پیست ها بهتر از همتیمی های خودشان است، بر فرض مثال بوتاس در روسیه، اتریش و مارک وبر هم در سیلورستون، برزیل، موناکو عملکرد خوبی را از خودشان نشان می دهند، اما این چیزی نیست که یک تیم می خواهد، تیم می خواهد که یک راننده در تمامی مسابقات عملکرد خوبی را نشان دهد نه تنها در چند مسابقه و حال پس از چندین سال خداحافظی مارک وبر از فرمول یک، هنوز هم اکثریت مردم و دنبال کنندگان فرمول یک او را با اتفاق مالزی 2013 یاد می کنند که این اصلا چیزی نیست که یک راننده فرمول یک از ورودش به فرمول یک می خواست که برایش اتفاق بیفتد. اما سوال اینجاست که اگر بوتاس خداحافظی کند از فرمول یک او را با چه چیزهایی به خاطر می سپارند، روسیه 2018؟ هنوز وقت برای والتری تمام نشده است و او به شکل شدیدا مصممی خواهان دنبال کردن رویای کودکی خودش است و از همسرش جدا شده است تا بتواند تمرکز کاملی را روی فرمول یک داشته باشد و همینطور با در کنار داشتن میکا هکینن اسطوره فنلاندی فرمول یک که یکی از مدیر برنامه های وی و افراد نزدیک به او محسوب می شود می تواند با مشاوره های درست او، همتیمی خودش و بقیه رانندگان در پیست را به چالش بکشد و به قهرمانی جهان برسد.

والتری بوتاس در آخرین دوراهی مارک وبر یا نیکو روزبرگوالتری بوتاس در آخرین دوراهی مارک وبر یا نیکو روزبرگ لوئیس همیلتون و والتری بوتاس – روسیه 2018

او اول از همه باید دریابد که چطور می تواند لوییس همیلتون را شکست دهد، والتری امسال در مرحله تعیین خط توانست واقعا چالشگر خوبی باشد ولی ضعف های زیادی در روز مسابقه برایش دردسرساز شد. عدم سرعت مسابقه ای کافی نسبت به همتیمی خودش و همینطور عدم عملکرد مناسب در هوای کثیف خودروی جلویی جز بزرگترین ضعف های این فصل وی در مسابقه بودند ولی در برخی از مسابقات واقعا عالی عمل کرده بود و اگر می توانست در تمام طول فصل این فرم و پیوستگی خودش را حفظ کند شاید اوضاع در پایان فصل 2019 طور دیگری رقم می خورد. اما این لوییس همیلتون بود که هم قهرمان جهان شد و هم مسابقه آخر فصل را با پیروزی به پایان رسانید اما والتری خودش هم می داند که با یک عملکرد مناسب به طور خودکار می تواند در گاراژ کناری اشوب ایجاد کند و منجر به خطا در عملکرد راننده و تیم گاراژ کناری شود ولی هنوز نتوانسته این کار را بکند ولی نیکو روزبرگ چطور توانست این کار ها را بکند و به عنوان قهرمان جهان سال 2016 شناخته بشود؟

نیکو روزبرگ در بدست آوردن برتری های حاشیه ای تعیین کننده می گفت:

بعد از اتمام نیم فصل اول 2016 و شروع شدن تعطیلات تابستانی، من باید یک کیلوگرم از وزنم را کم می کردم تا بتوانم بالانس وزنی بهتری را با خودرو داشته باشم، برای همین در یک ماه تعطیلات تابستانی دست از دوچرخه سواری برداشتم و ماهیچه های پایم از بین رفتند و این مسئله ای بود وقتیکه برای گرندپری سوزوکا برگشتیم، توانستم با 0.002 ثانیه در مرحله تعیین خط لوییس را شکست دهم و این چیزی بود که این یک کیلوگرم وزن کم کردن به من هدیه داده بود.

من مجبور بودم که این کار برای وزن کم کردن را کنم چونکه تغییر رژیم غذایی برای یک راننده فرمول یک در طول فصل یک فرایند کشنده روانی هست و روی عملکرد ذهن راننده تاثیر فوق بدی داره و آرامش روانی را از راننده می گیرد.

والتری بوتاس در آخرین دوراهی مارک وبر یا نیکو روزبرگوالتری بوتاس در آخرین دوراهی مارک وبر یا نیکو روزبرگ نیکو روزبرگ

همینطور من به این فکر افتادم که استارت های بهتری را در لحظه شروع مسابقه داشته باشم، برای همین با پوما برای توسعه یک دستکش خاص که انگشتی که با آن پدال کلاچ را کنترل می کردم را ساختم تا بتوانم بهترین حس ممکن را داشته باشم. پس از چهار پنج مسابقه لوییس داشت دیوانه می شد در تیم که چرا من اینقدر استارت های خوب دارم و او نمی تواند حتی یک استارت عادی داشته باشد. لوییس که تا آن وقت توسعه دستکش های اختصاصی را جدی نگرفته بود و متوجه شد که اشتباه بزرگی کرده است و تصمیم گرفت که با پوما کار کند و در نهایت توانست استارت های بهتری داشته باشد.

همین برتری های کوچک روزبرگ در آخر فصل برای او حاشیه امن ایجاد کرد و توانست به مقام قهرمانی جهان برسد، والتری باید حرفای نیکو را جدی بگیرد و تلاش کند و با مطالعه دقیق رفتار های لوییس متوجه شود که او در کجا سهل انگاری می کند و ضعف دارد تا بتواند به بهترین شکل از آنها استفاده کند وگرنه سال 2020 با توجه به موضوعات جاری خیلی زیادی که در نقل و انتقالات وجود دارد ممکن است که نه تنها باید با رویای قهرمانی جهان خداحافظی کند بلکه باید شانس ادامه همراهی با این تیم را از دست بدهد.

همه چیز در دستان خود والتری بوتاس است و میکا نیز گفته است که او امسال خیلی قدرتمندتر شده است و به اوج خودش نزدیک شده است و سال بعد حتما یک والتری بوتاس قدرتمندتر را می بینیم، حال والتری باید تصمیم بگیرد که چطور می خواهد در یاد و خاطره هواداران فرمول یک ثبت شود، آیا او به رستگاری می رسد و قهرمان جهان می شود؟

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی