لایروبی رودخانه «یرغو» مهاباد آغاز شد


لایروبی رودخانه «یرغو» مهاباد آغاز شد

مهاباد- ایرنا- معاون خدمات شهری شهرداری مهاباد گفت: عملیات لایروبی و پاکسازی مسیر رودخانه «یرغو» این شهر از رسوبات، با هدف افزایش ظرفیت آن در هنگام طغیان آن و کنترل جریان آب آغاز شد.

حسن گیته روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لایروبی و تخلیه مسیر رودخانه یرغو مهاباد حد فاصله بین «پل یرغو» تا خیابان «استاد محمدقاضی» توسط نیروهای خدمات شهری با توجه به نزدیک شدن به فصل بارش‌ و جلوگیری از سیلاب‌های احتمالی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: لایروبی رودخانه‌ها یکی از مهمترین مسایلی است که به هنگام بارش باران می‌تواند خطر جاری شدن سیلاب را کاهش داده و از ورود آب به سطح خیابان، مغازه و پیاده‌روها جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: شهرداری عملیات لایروبی رودخانه مهاباد را نیز در طول ۵۰ روز گذشته با تمام تجهیزات و ماشین‌آلات خود در مسیرهای ضلع غربی پل حکمت و مسیر میدان نماز به سمت پل شهید «علی‌پنجه» انجام داده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مهاباد اظهار داشت: با توجه به فرصت اندک و نزدیک شدن به فصل بارش‌ها از سایر ارگان‌های این شهرستان برای تداوم عملیات لایروبی در مسیرهای رودخانه داخل شهر درخواست کمک شده است.

«گیته»، با اشاره به شناسایی نقاط بحرانی مسیر رودخانه این شهرستان، بیان کرد: لایروبی و ساماندهی مسیر نقاط بحرانی و حادثه‌ساز در اولویت کاری شهرداری قرار دارد و این روند تا قبل از تمام شدن فصل عمرانی ادامه خواهد داشت.

رودخانه فصلی «یرغو» که یکی از سرشاخه‌های رودخانه مهاباد است، از کوه‌های شرقی مهاباد و اطراف روستاهای «شیلان‌آباد» و «سیدآباد» سرچشمه می‌گیرد.

آب این رودخانه پس از عبور از بخشی از شهر مهاباد، پایین‌تر از بوستان خانواده وارد رودخانه اصلی مهاباد می‌شود و سپس همراه آب این رودخانه به سمت دریاچه ارومیه روانه می‌شود.

تصرف غیرقانونی و بدون مجوز بستر رودخانه مهاباد و رودخانه یرغو باعث کاهش عرض آن شده و در زمان بارندگی‌های شدید که نیاز به تخلیه آب فراوان از سد مهاباد وجود دارد، احتمال سرریز شدن آن و نفوذ به مناطق مسکونی سطح شهر بسیار زیاد است.

اجرای طرح‌های عمرانی مختلف، تعریض خیابان‌ها و فضاهای سبز، واحدهای مسکونی متعدد، بوستان‌ها و حتی واحدهای تجاری بزرگ در حاشیه و حریم رودخانه مهاباد موجب شده تا گلوگاه‌های آن هر روز تنگ‌تر از میزان تعیین شده باشد به طوری که در برخی نقاط عرض رودخانه به کمتر از ۱۰ متر رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی