طرح «فهما» موجب بهره‌مندی کانون‌های مساجد از الگوهای برتر می‌شود


طرح «فهما» موجب بهره‌مندی کانون‌های مساجد از الگوهای برتر می‌شود

حجت الاسلام کلات پور، گفت: اجرای طرح ملی «فهما» موجب بهره‌مندی کانون‌های مساجد از الگوهای برتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خبرگزاری مهر کرمانشاه، حجت الاسلام افشین کلات پور در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد طرح ملی «فهما» که در قالب تعیین شاخص‌های هشت گانه برای ارزیابی و رتبه‌بندی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان کرمانشاه در حال اجراست، اظهار داشت: فهما یک رویداد ملی در سطح مساجد کشور است که فعالیت‌ها را در این مکان مذهبی ساماندهی خواهد کرد.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه افزود: ارتقا فعالیت‌های قرآن و عترت، شبکه سازی و ساماندهی، ارتقا فعالیت‌های هنری و ادبی کانون‌ها، ارتقا فرهنگ کتاب و کتابخوانی، غنی سازی اوقات فراغت، مناسبت‌های ملی و مذهبی و فضای مجازی و رسانه و خلاقیت و نوآوری شاخص‌های این طرح هستند.

وی گفت: این طرح یک طرح زیست بوم مجازی و بانک اطلاعاتی فراگیر از کانون‌های مساجد کشور در مباحث فرهنگی- هنری، مجازی و شبکه سازی است.

حجت الاسلام کلات پور، خاطر نشان کرد: بهره‌مند شدن مجموعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از الگوهای برتر شناخته شده در این رویداد یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.

وی گفت: «فهما» سعی دارد کانون‌ها را بهتر معرفی کند تا در سطح کشور دیده شوند و ساماندهی و انسجامی به کانون‌ها بدهد و خروجی آن رتبه بندی کانون‌های مساجد است.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: جهت رسیدن به این هدف اقدامات شایسته ای انجام شده است و به این منظور کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان موظف به انجام عضوگیری شده‌اند و با مسئولین ذیربط رایزنی‌های لازم صورت گرفته است.

وی بیان داشت: از آنجا که امسال نخستین سال اجرای طرح «فهما» در سطح کشور است لازم است مساجد برنامه‌های فرهنگی را با جدیت بیشتر دنبال کنند و برای اجرای آنها با ارائه برنامه منسجم بتوانند کسب رتبه کنند.

حجت الاسلام کلات پور تاکید کرد: بر اساس ابلاغیه جدیدی که به کانون‌های فرهنگی-هنری ارسال شده است باید کانون‌ها اجرای موسیقی و سرود مذهبی داشته باشند و همچنین تمام کانون‌ها گروه تئاتر را فعال کنند تا در مناسبت‌های مختلف در صورت نیاز برنامه داشته باشند.

وی در ادامه به محاسن این طرح اشاره کرد و بیان داشت: با طرح «فهما» امکانات تقسیم می‌شود و زمینه ثبت فعالیت برای افرادی که در نقاط دور دست هستند فراهم می‌شود تا کسانی که در مرکز کشور هستند بتوانند آن فعالیت‌ها را ببینند و معایب و محاسن فعالیت‌ها در اختیار مسئولین قرار بگیرد.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه، ادامه داد: یکی دیگر از محاسن این طرح توزیع عادلانه امکانات بین کانون‌های مختلف است که با این رویکرد کانون‌های مرکز و کانون‌هایی که در نقاط دور دست قرار دارند یکسان باشد.

وی ادامه داد: همچنین در این راستا کانون‌های ضعیف را شناسایی می‌کنیم که با تقویت آن کانون‌ها بتوانیم آنها را نیز وارد اعضای این طرح کنیم تا بتوانیم انقلابی را در بحث فرهنگی به وسیله کانون‌ها شکل بگیرد و مردم دوباره جذب مساجد شوند.

انتخاب کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد می‌تواند زمینه تحولات بسیاری در استان باشد

حجت الاسلام کلات پور، با بیان اینکه بر اساس بیانات مقام معظم رهبری استان کرمانشاه سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است به شمار می‌رود، افزود: این استان در هشت سال دوران دفاع مقدس هم خط مقدم جبهه‌ها بود و بسیاری از زیر ساخت‌ها در زلزله سال ۹۶ و همچنین سیل امسال به لحاظ اقتصادی و اجتماعی متضرر شده‌اند به همین جهت انتخاب این استان به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد می‌تواند زمینه تحولات بسیاری را در این استان فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه کانون‌های مساجد با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری می‌توانند امتیاز بالایی کسب کنند گفت: مسئولان نیز باید در این زمینه همکاری لازم را به عمل آورند و به منظور ارتقا فرهنگ وارد عرصه شوند.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه، ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه‌های متنوع و خلاقیت در انجام برنامه‌ها بتوانیم عنوان پایتخت فرهنگی- هنری مساجد ایران را از آن استان کرمانشاه کنیم.

اجرای طرح شنبه‌های کتاب در کانون‌های مساجد استان

وی در بخش دیگری از سخنانش از اجرای طرح شنبه‌های کتاب در سطح کانون‌های مساجد استان کرمانشاه خبر داد و افزود: در این طرح امام جماعت مسجد کتاب‌هایی با عناوین مختلف معرفی کرده و در جمع نخبگان چند صفحه‌ای مطالعه می‌کند و به نقد و بررسی کتاب می‌پردازد.

حجت الاسلام کلات پور، هدف از اجرای این طرح را افزایش سرانه مطالعه استان دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۵۰ کانون فرهنگی-هنری مساجد در استان مجهز به کتابخانه هستند.

وی طرح یک مسجد یک حقوقدان را یکی از طرح‌های مؤثر و مفید عنوان کرد و افزود: کانون‌های مساجد در این راستا به شدت مشارکت می‌کنند.



مدیرستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه، اظهار داشت: همچنین در سطح استان کرمانشاه ۵۶۲ کانون فرهنگی هنری وجود دارد که ۶۳ درصد در نقاط روستایی و ۳۷ درصد در مناطق شهری واقع شده‌اند.

پایان پیام/81

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟