وقتی خارجی ها هم رونق تولید را اجرا می کنند


 وقتی خارجی ها هم رونق تولید را اجرا می کنند

بعد از گذشت9 ماه از نامگذاری رونق تولید بر نام اقتصاد کشور ایران, به بررسی عملیاتی شدن آن پرداخته ایم.

اتاق خبر 24:

دقیقا ۹ ماه از آغاز سال و اعلام رسمی شعار رونق تولید توسط مقام معظم رهبری می گذرد، شعاری که باز هم به عنوان چندمین سال پیاپی بار اقتصادی را بر دوش می کشد و همین امر بیانگر اهمیت اقتصاد و صد البته آژیر خطر وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشور است.

زنگ خطری که مقام معظم رهبری را به نام گذاری های هدفمند اقتصادی در سال های مختلف واداشته است. البته که این نام گذاری با تقارن اقتصاد ایران با تحریم ها کاهش وابستگی به نفت و واردات تلقی شده است.

اما نکته بسیار حائز اهمیت این است که سازمان ها و نهادهای اجرایی و نظارتی تا چه حد برای دستیابی به اصل داستان"رونق تولید" تلاش و یا برنامه ریزی کرده اند. چرا که به نظر می رسد عموم جامعه در سال های گذشته در حمایت از کالای ایرانی و خرید تولیدات ملی تا حدودی عملکرد مناسبی داشته اند و حال نوبت دستگاه های اجرایی برای تحقق شعار سال است.

ابتدای امر به علت اهمیت جاییگاه نهاده ها و صنعت کشاورزی به سراغ مسئولان جهاد کشاورزی کشور رفته ایم تا گام های موثر این وزارتخانه در جهت رونق تولید را جویا شویم.

حذف قانون تمرکز و واگذاری وظایف بازرگانی به وزارت صمت مصداق بی توجهی به شعار سال

در ابتدای بررسی ها عملکرد وزارت جهاد کشاورزی نیز از جدی نگرفتن این شعار و هرج و مرج درون دستگاهی خبر می دهد به طوری که علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در سال رونق تولید و حمایت از تولید داخل اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش تولید اختیار چندانی ندارد که بتواند از تولید داخل حمایت کند.

وی حذف واسطه و دلال و واردات محصولات کشاورزی در خارج از فصل برداشت را از جمله راهکارهای حمایت از تولید داخل برشمرد و گفت: یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی مربوط به بخش کشاورزی و تولید داخل است که به همت تولیدکنندگان این سیاست محقق شده است.

خان محمدی با اشاره به اینکه ۲۷ درصد تولید داخل در دست کشاورزان و ۳ درصد دست دولت است، بیان کرد: اگرچه تلاش تولیدکنندگان داخل توانست زمینه را برای اشتغال بالا در بخش کشاورزی فراهم کند، اما متاسفانه دولت نتوانست در مواقع ضرور کشاورزان را حمایت کند.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر واردات بی رویه محصولات کشاورزی ضربه مهلکی به تولید داخل وارد کرده است، در حالیکه با حمایت همه جانبه دولت از تولیدکنندگان به سبب پتانسیل بالای بخش کشاورزی نیازی به واردات نداریم.

وی با انتقاد از اتخاذ سیاست مسئولان پیرامون واردات و صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: در شرایط فعلی با وجود انباشت دام در واحدهای دامداری، واردات بی رویه گوشت قرمز در حال انجام است که این امر علاوه بر خروج ارز، ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می کند.

به گفته خان محمدی، با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی در صورت فراهم شدن زیرساخت های لازم نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه این امکان وجود دارد که مازاد تولید را به بازارهای هدف صادر کنیم.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان با انتقاد از واگذاری وظایف بازرگانی وزارت جهاد به وزارت صمت در سال رونق تولید تصریح کرد: در سال مزین به تولید داخل و حمایت از تولیدکنندگان، مسئولان امر اقدام به حذف قانون تمرکز و واگذاری وظایف بازرگانی وزارت جهاد به وزارت صمت کردند که این امر هزینه سنگینی را بر دوش دولت گذاشت، در حالی که انتظار می رفت دولت به جای صرف هزینه سنگین برای ایجاد وزارتخانه جدید، این مبلغ را بابت ایجاد زیرساخت در بخش تولید هزینه می کرد تا از این طریق بخشی از مشکلات تولید مرتفع شود.

عمده ترین حوزه تاثیر گذار در افزایش بهره وری و رونق تولید قطعا بخش خصوصی همراه با حمایت دولتی است. این را فعالان اتاق بازرگانی می گویند.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درمان غیر تهاجمی آسیب نخاعی ممکن می‌شود