آزمایشگاه مرکزی یزد و زمزمه‌های یک واگذاری پرحاشیه!


آزمایشگاه مرکزی یزد و زمزمه‌های یک واگذاری پرحاشیه!

یزد- ایرنا- اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری آزمایشگاه بزرگ و دولتی یزد(آزمایشگاه مرکزی) به بخش خصوصی به گوش می‌رسد که نگرانی‌هایی را در میان قشرهای آسیب‌پذیر جامعه، کارکنان این آزمایشگاه و بخشی از حوزه درمان استان موجب شده است.

بررسی‌های خبرنگار ایرنا و گفتگو با مسوولان دانشگاه هم نشان می‌دهد که تصمیم برای واگذاری این آزمایشگاه به بخش خصوصی، حقیقت دارد و قرار است این اتفاق رخ دهد.

شاید مسوولان دانشگاه علوم پزشکی یزد با علنی کردن این موضوع، در صدد سنجش افکار عمومی و میزان آمادگی مراجعه کنندگان برای پذیرش یا عدم پذیرش این امر باشند.

وقتی صحبت از واگذاری یک بخش دولتی به بخش خصوصی می‌شود، نخستین چیزی که به اذهان خطور می‌کند و موجب نگرانی افکار عمومی و مخصوصا اقشار آسیب پذیر می‌شود گران شدن احتمالی خدمات آن بخش است .

آزمایشگاه مرکزی یزد تنها ملجا و پناهگاه قشر آسیب پذیری است که به علت دریافت تعرفه‌های دولتی برای انجام آزمایش‌های تشخیصی به آن مراجعه می‌کنند؛ حال اگر قرار باشد با شنیدن نام "خصوصی"، گران شدن این تعرفه ها و خدمات در ذهن مخاطبان تداعی شود قطعا موجب نگرانی می گردد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه این آزمایشگاه مورد تایید همه پزشکان و متخصصان یزد است و اغلب آنها به بیماران خود توصیه می‌کنند، برای آزمایش به این مرکز مراجعه کنند.

وقتی با پزشکان و متخصصان استان، کارکنان و پرسنل این آزمایشگاه و مسولان دانشگاه علوم پزشکی یزد به صحبت می‌نشینیم، هر یک در واکنش به تصمیم برای واگذاری این آزمایشگاه، نظراتی را مطرح می‌کنند که جای تامل دارد و به همین دلیل بر آن شدیم که با تمام افراد ذیربط در این موضوع به صحبت بنشینیم، ضمن آنکه از زوایای پیدا و پنهان آن هم بگوییم.

در قدم اول به سراغ پرسنل آزمایشگاه مرکزی رفتیم، همان‌هایی گفته می‌شود یکی از طرف‌های متضرر در این زمینه هستند و طی چند روز اخیر با تماس‌های مکرر، خواستار حضور خبرنگار ایرنا در جمع خود برای درد دل در این زمینه شدند.

یکی از پرسنل مطلع و مشغول در آزمایشگاه مرکزی یزد گفت: طرح واگذاری این مرکز به بخش خصوصی بین سال‌های ۷۴ تا ۷۶ هم اجرا شد اما موفق نبود.

وی ادامه داد: حتی آزمایشگاه‌های خصوصی هم از واگذاری آزمایشگاه مرکزی به بخش خصوصی ناراضی هستند زیرا وقتی این مرکز دولتی واگذار شود قطعا شیفت‌های آن هم اضافه می‌شود و در نتیجه از مراجعه کنندگان مراکز خصوصی، کاسته می‌شود.

وی تعداد پرسنل آزمایشگاه مرکزی یزد را حدود ۸۰ نفر ذکر کرد و با بیان اینکه روزانه ۱۲۰۰ مراجعه کننده داریم، یادآور شد: ۸۰ درصد آزمایش‌های ارجاع شده در این مرکز انجام می‌شود و مابقی هم به اصفهان ارجاع می گردد.

وی اضافه کرد: دغدغه ما این است که مبادا با خصوصی شدن این مرکز، مردم دچار مشکل یا پرسنل بیکار شوند.

یکی دیگر از پرسنل باسابقه آزمایشگاه مرکزی یزد هم به ایرنا گفت: نگران این هستیم که بعد از سال‌ها خدمت، قرار است ما را به کجا بفرستند.

وی در پاسخ به اینکه مسوولان دانشگاه گفته‌اند فقط مدیریت انسانی آن واگذار میشود و بقیه خدمات در اختیار دولت است افزود: شک نکنید که پس از مدتی، کل این مرکز با همه خدمات به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

شهروندان: امیدواریم مردم، متضرر نشوند

از چند شهروند یزدی نظرشان را در مورد واگذاری آزمایشگاه مرکزی یزد به بخش خصوصی جویا شدیم؛ نکته قابل توجه اینکه همه آنها از این تصمیم، مطلع نبودند اما از واگذاری آن ابراز ناخرسندی کردند.

یکی از آنها به خبرنگار ما گفت: هزینه‌های آزمایشگاه مرکزی با خصوصی قابل مقایسه نیست؛ امیدواریم این خبر، صحت نداشته باشد.

علی حسینی افزود: هزینه‌ آزمایش بخصوص برای آنهایی که بیمه تکمیلی ندارند بسیار گران تمام می‌شود.

شهروند دیگری هم که بیمه تکمیلی نداشت با شنیدن این خبر، ابراز تاسف کرد و گفت: بنده که بیمه تکمیلی ندارم تکلیفم چیست؟.

شهروند دیگری که به آزمایشگاه مرکزی آمده بود اظهار داشت: واگذاری این آزمایشگاه به ضرر ما مردم است زیرا این مرکز مورد تایید همه پزشکان است و تعرفه‌های آن هم بسیار خوب است .

فاطمه فاطمی یادآور شد: در صورت واگذاری، بعد از مدتی تعرفه‌های آن بنا بر دلایلی گران و برای کسی که تحت پوشش هیچ بیمه ای به ویژه بیمه تکمیلی نیست سخت می شود.

وی تصریح کرد: وقتی به برخی پزشکان مراجعه می کنیم و آزمایش می نویسند در مرحله اول انجام آزمایش را در آزمایشگاه خصوصی توصیه می کنند و وقتی بگوییم که هزینه آن گران است و مایل هستیم به آزمایشگاه مرکزی مراجعه کنیم پزشک مربوطه می گوید ایرادی نیست آنجا هم مورد تایید است.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم این واگذاری به نفع آزمایشگاه های خصوصی می‌شود زیرا دیگر آزمایشگاهی در استان نیست که تعرفه‌های آن کمتر باشد.

وی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خواست که این امر را در نظر بگیرند زیرا سلامت مردم مهم است و در صورت واگذاری آزمایشگاه مرکزی به بخش خصوصی، بسیاری از افرادی که در سال چندین بار برای چکاپ به آزمایشگاه مراجعه می کردند متضرر می شوند و شاید اصلا دیگر مراجعه نکنند.

پزشکان چه می‌گویند

اما شنیدن نقطه نظرات پزشکان، متخصصان و فوق تخصصان یزدی هم خالی از لطف نیست؛ اغلب آنها واگذاری آزمایشگاه مرکزی به بخش خصوصی را بی اشکال دانستند، برخی تذکر دادند که واگذاری آن نباید موجب ایجاد رانت یا فشار بر مردم شود و تعدادی هم با واگذاری آن مخالف بودند.

رییس یکی از بیمارستان‌های استان در این خصوص یادآور شد: در تمام واگذاری‌ها شرط اول رعایت تعرفه دولتی است، در این واگذاری، تعرفه تغییر نمی‌کند و به نظر من کیفیت خدمات بالا می‌رود، آنهایی که مخالف واگذاری هستند یا رقبای شکست خورده واگذاری هستند یا کارمندان تنبلی که از کار کردن با بخش خصوصی می‌ترسند و در بدنه دولت به چرت زدن عادت کرده اند.

یک متخصص بیماریهای عفونی نیز با ابراز بی‌اطلاعی از واگذاری آزمایشگاه مرکزی یزد به بخش خصوص اظهار کرد: موافق اینکار نیستم چون تنها آزمایشگاه خوب و مطمئن استان یزد است؛ ولی اینکه چرا قرار است واگذار شود باید پرسید؛ احتمالا بودجه ندارند و دولت وقتی کم می‌آورد اول از همه از بودجه سلامت و آموزش می‌زند، چون تنها این دو هستند که به دیدشان بنگاه مالی نیستند.

یک متخصص بیماری‌های داخلی نیز گفت: من که پزشک کلینیک خاتم‌الانبیا هستم از تصمیم برای این واگذاری این آزمایشگاه خبر نداشتم؛ این قضیه یک مزیت و یک ایراد دارد، مزیت آن این است که از درخواست آزمایشات غیرضروری کاسته می‌شود و ایراد آن هم اینکه در نهایت به ضرر بیماران نیازمند خواهد شد.

یک متخصص اعصاب و روان نیز در این خصوص مدعی شد: واگذاری بخشی از خدمات درمان به بخش خصوصی و نظارت از سوی دانشگاه می‌تواند به ارتقای کیفیت کمک کند، به شرطی که برون سپاری طی مراحل قانونی و بدون رانت صورت گرفته باشد.

کارمند سابق دانشگاه علوم پزشکی یزد هم گفت: این خبر را شنیدم و اگر حقیقت داشته باشد اقدام بسیار خوبی است چرا که این گونه واگذاری‌ها با شرط ارائه خدمت با تعرفه دولتی می باشد یعنی همان تعرفه ای که تا امروز بیماران پرداخت می‌کردند، تفاوتی که ایجاد می‌شود این است که امکان نظارت جدی تر دولت بوجود می‌آید و به عبارت دیگر دولت بجای داشتن دست و پای بزرگ (تصدی گری) باید سر بزرگ (نظارت) داشته باشد که اجرای درست آن مشروط بر اینکه واگذاری درست و بدون رانت انجام شود.

مسوولان ذیربط چه نظری دارند؟

اما یکی از مسوولان ارشد و ذیربط در این بخش به خبرنگار ما گفت: من با این واگذاری موافق نیستم اما اگر قرار است به بخش خصوصی واگذار شود باید به کسانی واگذار گردد که به دانشگاه علوم پزشکی وابسته نباشند.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: هم اکنون روزانه یکهزار و ۲۰۰ نفر به این مرکز مراجعه می‌کنند که اغلب آنان را افراد بی بضاعت تشکیل می‌دهد.

یکی دیگر از مسوولان ذیربط بهداشت و درمان استان هم مدعی شد: این آزمایشگاه، بیت المال است و بیت المال را نمی‌توان واگذار کرد، آزمایشگاه‌های خصوصی هم با این واگذاری موافق نیستند ضمن آنکه آزمایشگاه مرکزی منبع درآمد خوبی برای دانشگاه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد: فقط مدیریت نیروی انسانی واگذار می‌شود

اما برای شنیدن نقطه نظرات فرد اول بهداشت و درمان و علوم پزشکی استان یزد به سراغ دکتر محمدرضا میرجلیلی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد رفتیم تا از اصل داستان مطلع شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: قرار است مدیریت نیروی انسانی در بخش‌های خدمات، نوبت‌دهی و نمونه‌گیری واگذار شود.

دکتر میرجلیلی افزود: بخش‌های تخصصی و فنی و اصل آزمایش، زیر نظر دانشگاه انجام می‌شود و بخش خصوصی در آن دخالتی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه واگذاری بخش های یاد شده به بخش خصوصی، هیچ تاثیری بر افزایش نرخ خدمات ندارد یادآور شد: تعرفه های این آزمایشگاه همان است که بوده و هیچ تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی، کارایی لازم برای اداره بخش نیروی انسانی و خدمات را دارد تصریح کرد: با نظارت بخش دولتی، فقط یک سوم بهره وری کار انجام می‌شود اما وقتی بخش خصوصی نظارت کند نظم و انضباط بر مجموعه، حاکم می‌شود .

دکتر میرجلیلی اضافه کرد: نیروهای مشغول در این آزمایشگاه همچنان زیرنظر بخش خصوصی فعالیت کنند و در صورتی که تمایلی نداشتند به آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی دیگر منتقل می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال وجود "رانت بازی" در این واگذاری خواهد بود یا نه اظهار داشت: تمام مراحل قیمت واگذاری، فراخوان و انعقاد قرارداد، کاملا شفاف انجام خواهد شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شورای صدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم در میبد تشکیل شود