قنادباشی: حمله به بندر فجیره امارات و پالایشگاه‌های نفت عربستان از مهمترین اتفاقات 2019 بود


یک کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است که یکی از مهمترین اتفاقات در سال 2019 حمله به بندر فجیره امارات و پالایشگاه‌های نفت آرامکو عربستان توسط انصارالله یمن بود.

جعفر قنادباشی، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهمترین اتفاق رخ داده در سال ۲۰۱۹ در عرصه بین المللی چه موضوعی بوده است؟ گفت: حملات انجام شده در بندر نفتی فجیره امارات و نیز حملات به پالایشگاه‌های نفت "آرامکو" که گفته می‌شود از سوی گروه انصار الله یمن انجام شد، یکی از مهمترین اتفاقات سال ۲۰۱۹ بود. انصارلله در حال مبارزه با ائتلاف عربی مورد حمایت آمریکا است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، با بیان اینکه آمریکایی ها در این سال‌ها همواره ادعا می کردند، خطوط انتقال انرژی جهان را کنترل می کنند و امنیت این خطوط کاملا در دست آنهاست، خاطرنشان کرد: حمله انصارالله یمن به آرامکو و فجیره ادعاهای آمریکایی‌ها در این زمینه را کاملا زیر سوال برد.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ اتفاقات مهمی در عرصه بین المللی رخ داد که برخی از این اتفاقات برای ایران مهم و حائز اهمیت بود، گفت: در سال ۲۰۱۹ شاهد این بودیم که علیرغم تلاش آمریکایی‌ها "مادورو "رئیس جمهور ونزوئلا همچنان توانست به فعالیت خود در این کشور ادامه دهد .

قنادباشی همچنین سقوط" مورالس" در بولیوی را یکی دیگر از اتفاقات مهم در سال ۲۰۱۹ عنوان کرد و افزود :در این سال شاهد تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه، برگزاری راهپیمایی بازگشت از سوی فلسطینی ها و اعتراضات در الجزایر بودیم و نکته مهم در این اتفاقات ادامه دار بودن اعتراضات بود که این خود امری بی‌سابقه است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، همچنین پاسخ منفی ایران به ترامپ برای انجام مذاکره مستقیم بین تهران و واشنگتن بدون بازگشت آمریکا به برجام، زدن پهپاد آمریکایی توسط ایران و همچنین وقوع اعتراضات در عراق و لبنان را از دیگر اتفاقات مهم در عرصه بین المللی در سال ۲۰۱۹ عنوان کرد "که نمی‌توان اثرات منطقه ای و بین المللی آنها را نادیده گرفت."

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریان...