«تخریب» عامل حذف نام شهید از 29 تابلوی معابر پایتخت


«تخریب» عامل حذف نام شهید از 29 تابلوی معابر پایتخت

تهران - ایرنا - گزارش کمیته ویژه بررسی تابلوهای مزین به نام شهدا نشان می دهد «تخریب» عامل حذف نام شهید از 29 تابلوی معابر شهر تهران بوده که این مشکل رفع و تابلوها اصلاح شده است.

تخریب اموال عمومی مانند تابلوها یکی از پدیده هایی است که مدیران شهری در همه شهرها با آن رو به رو هستند؛ این پدیده با عنوان وندالیسم شهری در ادبیات علمی شهرسازی به صورت گسترده مورد بررسی محققان قرار گرفته و از سوی دیگر برخی تخریب تابلوها ممکن است بر اثر عملیات عمرانی و ساخت و سازها حادث شده باشد.

«علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته ویژه بررسی تابلوهای مزین به نام شهدا، در ارائه گزارش عملکرد این کمیته در صحن شورای شهر تهران، «تخریب» را دومین عامل حذف نام شهید از ۲۹ تابلو شهر تهران عنوان کرد.

در حال حاضر گزارش نهایی کمیته ویژه بررسی تابلوهای مزین به نام شهدا به صورت کتاب چاپ و در اختیار رسانه ها و سازمان های مختلف قرار گرفته که در این گزارش مهمترین دلایل حذف و محو نام شهدا از برخی معابر «فرسودگی»؛ «تخریب» و «عدم درج کلمه شهید توسط پیمانکار» عنوان شده است.

نگاهی به آمار این تابلوها نشان می دهد که ۲۹ تابلو در مناطق ۱، ۸، ۱۰، ۱۲،۱۷ و ۲۱ تهران به دلیل تخریب آسیب دیده اند.

- در محدوده منطقه ۱، از تعداد ۵۹۰ معبر مزین به نام شهدا، تعداد ۱۲۳ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده که ۲ مورد به علت تخریب بوده که شناسایی و اصلاح شده است.

- در محدوده منطقه ۸، از تعداد ۸۶۲ معبر که در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند، ۱۴ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده که ۴ مورد حذف دلیل تخریب بوده که شناسایی و اصلاح شده است.

- در محدوده منطقه ۱۰، تعداد ۱۰۴۷ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۵۴ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده که ۴ مورد به علت تخریب بوده که شناسایی و اصلاح شده است.

- در محدوده منطقه ۱۲، تعداد ۷۷۰ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۳۳ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده که ۶ مورد به علت تخریب بوده که شناسایی و اصلاح شده است.

- در محدوده منطقه ۱۷، تعداد ۸۹۹ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا بوده اند که از این تعداد ۳۶ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده که ۳ مورد حذف به علت تخریب بوده که شناسایی و اصلاح شده است.

- در محدوده منطقه ۲۱، تعداد ۱۸۵ معبر در این منطقه مزین به نام شهدا است که این تعداد ۳۵ معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده که ۱۰ مورد حذف به دلیل تخریب بوده که شناسایی و اصلاح شده است.

«علی اعطا» سخنگوی شورای شهر تهران و کمیته ویژه بررسی تابلوهای مزین به نام شهدا تاکید کرده است که این تابلوها پس از شناسایی اصلاح شده اند.
وی در این گزارش،‌ با ارائه پیشنهاداتی بر تدوین ضوابط و دستورالعمل طراحی، ساخت، نصب و نگهداشت تابلوهای دیوارکوب و پایه دار معابر شهر تهران توسط شورای عالی فنی شهرداری و ابلاغ آن به مناطق ٢٢گانه،‌ شناسنامه دار کردن تابلوهای معابر و راه اندازی سامانه نام گذاری معابر شهر تهران، تعریف فرایند دقیق ساخت و نصب تابلوهای معابر،‌ پایش مستمر و دوره ای تابلوهای معابر و انجام اقدامات لازم برای نگهداری و ترمیم آنها تاکید کرده است.

سخنگوی شورای شهر تهران؛ همچنین انتخاب پیمانکاران ذیصلاح و ابلاغ دقیق شرح خدمات آنان، پرهیز جدی از به کارگیری برچسب در تابلوهای معابر، الزام به چاپ کوره ای و با کیفیت اطلاعات مندرج بر روی تابلوهای معابر، استفاده از یک نشانه خاص (مانند نماد گل لاله قرمز) در تابلوهای مزین به نام شهدا و نصب تابلوی تمثال شهدا و خلاصه ای از زندگی نامه آنان در معابر مزین به نام شهدا را به عنوان پیشنهاد مطرح کرده است.

فایل کامل گزارش را اینجا بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)