افزایش رشته‌های میان رشته‌ای دانشگاه علوم و معارف قرآن


افزایش رشته‌های میان رشته‌ای دانشگاه علوم و معارف قرآن

گروه دانشگاه ــ معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از افزایش رشته‌های میان رشته‌ای این دانشگاه در سال تحصیلی آینده خبر داد.

افزایش رشته‌های میان رشته‌ای دانشگاه علوم و معارف قرآنبه گزارش ایکنا، مهدی داوری دولت‌آباد، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به تشریح فعالیت‌های پیش روی این معاونت، در خصوص عمده وظایف و برنامه‌های معاونت آموزشی دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: معاونت آموزشی با توجه به اینکه فرآیند‌های آموزش را در دانشگاه و دانشکده‌ها برنامه‌ریزی، اجرا و رصد و در نهایت نظارت می‌کند و از طرفی مباحث آموزش نیز، مباحثی عینی‌تر و ملموس‌تر نسبت به مباحث دیگر است، و هم اینکه دانشجو و استاد روزانه با آن سر و کار دارد، در واقع یکی از مهمترین معاونت‌های دانشگاه به شمار می‌رود. قرآن کریم و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، مزیت‌ها و ظرفیت‌های خیلی بالایی را برای دانشگاه ایجاد می‌کند و این مسئله طبیعتاً هم برای دانشجو و هم برای استاد و هم برای کارمند، فضای اخلاقی و تربیتی شکل می‌دهد.

وی بیان کرد: مسئله آموزش در همین چارچوب رنگ و بوی معنوی و قرآنی به معنای تربیتی و اخلاقی پیدا می‌کند، خروجی این تعالیم منحصراً برای تحصیلات آکادمیک و این‌گونه مسائل نیست، یک وجه آن است، و بر خود فرد اثرگذار است، در زندگی و ارتباطات و هویت فرد تأثیر می‌گذارد و هویت دینی و شخصیتی فرد را تقویت می‌کند. یعنی دانشجویان ما در محیط بیرون از دانشگاه نیز منشأ اثر قرآنی، تربیتی و اجتماعی مثبت هستند.

داوری با بیان اینکه فرآیند آموزش یک فرآیند کاملاً دقیق است، گفت: وظایفی که برای معاونت آموزش تعیین شده است، اداره و نظارت بر حسن اجرای تمامی سیاست‌ها، مقررات و فرآیند‌های آموزش و تحصیلات تکمیلی مؤسسه است. برنامه‌ریزی امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی با همکاری واحد‌های ذی‌ربط که دانشکده‌ها هستند و نظارت بر حسن اجرای وظایف واحد‌های وابسته و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی هر دانشکده و ارزیابی آن، دومین وظیفه مهم این بخش است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه بیان کرد: مورد سوم پایش و ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان، اعضای هیئت علمی و حتی مدیران آموزشی است که به صورت سالانه و یا هر نیم سال این امر محقق می‌شود. یکی از حوزه‌هایی که در آن برنامه داریم، حوزه گسترش و توسعه رشته‌های جدید میان رشته‌ای در دوره‌های ارشد و دکتری است که بخشی از کار‌های آن انجام شده و دانشگاه به این سمت حرکت خواهد کرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: در نظر داریم اگر بتوانیم رشته‌های جدید را در سال تحصیلی آینده عملیاتی کنیم و در این راستا با وزارت علوم درحال رایزنی و پیگیری هستیم. با توجه به اینکه رسیدن به این هدف نیازمند فراهم‌ کردن مقدماتی است، مکاتباتی با دانشکده‌ها و برخی نهاد‌ها در این زمینه داشته‌ایم. موضوع دیگری که در معاونت آموزش که با جدیت دنبال آن هستیم، بحث تولید و ارتقای کیفیت متون آموزشی است و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان سمت انجام شده، این کیفیت آموزشی در بخش منابع و کتاب‌ها محقق خواهد شد.

داوری با بیان اینکه ۱۱ عنوان کتاب درسی را با همکاری سازمان سمت تصویب کردیم و این کتب به صورت درسنامه است، بیان کرد: سه عنوان از این درسنامه‌ها زیر چاپ است که امیدواریم به زودی نهایی شده و در دسترس قرار بگیرد و هشت عنوان دیگر از این کتاب‌ها نیز در مرحله نهایی اصلاح و ارزیابی قرار دارد که امیدواریم سریع‌تر به چاپ برسد.

وی ادامه داد: برای تصویب ۱۱ عنوان کتاب جدید دانشگاه نیز مکاتبه مجددی با سازمان سمت انجام دادیم که مورد موافقت اولیه قرار گرفته و بعد از تصویب نهایی، دانشگاه با ۲۲ عنوان کتاب درسی و درسنامه‌ای، افق جدیدی را پیش روی خود خواهد داشت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در بخش بعدی سخنان خود به فعالیت آموزشی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۷۰ نفر از اساتید دانشگاه از اعضای هیئت علمی هستند که به صورت مستمر، تدریس و فعالیت آموزشی دارند. پتانسیل دانشگاه در زمینه اساتید و هیئت‌های علمی پتانسیل بالایی به جهت ارتقا و رشد مراتب علمی است، سه نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه، دانشیار هستند و حدود هفت تا ۱۰ نفر از اساتید دیگر نیز در آستانه دانشیاری قرار دارند و مرتبه علمی آنان با همت و تلاش اساتید، در آینده به دانشیاری ارتقا می‌یابد.

داوری گفت: از بین ۱۸ دانشکده فعال در سطح کشور تعداد ۱۳ دانشکده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فعالیت دارند و تعداد پنج دانشکده فعالیت علمی در مقطع کارشناسی را دنبال می‌کنند که در تلاش هستیم با برطرف شدن موانع، فعالیت مقطع کارشناسی ارشد را نیز در این دانشکده‌ها پیگیری کنیم.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال ایجاد تنوع رشته‌ای و ارتقای تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ها به مقاطع بالاتر هستیم، ادامه داد: بنا داریم برای دانشکده علوم قرآنی تهران با توجه به این که اعضای هیئت علمی دانشیار هم در این دانشکده داریم مقطع دکترا را راه‌اندازی کنیم و در این زمینه رایزنی‌هایی را با وزارت علوم خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بیان کرد: دانشکده‌ها هر اندازه در زمینه ارتقای علمی اساتید و دانشجویان خود بتوانند فعالیت بهتری داشته باشند و اساتید آن‌ها از رشد علمی بالاتری در بحث پژوهش، آموزش، ارائه مقالات و کتاب‌ها برخوردار باشند، این دانشکده‌ها در اولویت ارتقای تحصیلات تکمیلی و راه‌اندازی مقطع ارشد و دکتری قرار می‌گیرند.

وی یکی از برنامه‌های معاونت آموزش جهت ارتقای کیفیت علمی دانشکده‌ها را فراخوان جذب هیئت علمی عنوان و اظهار کرد: تعداد ۹۰ متقاضی برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه و تدریس ثبت‌نام کرده‌اند که باید شرایط این افراد در کارگروه مربوطه بررسی و اعلام شود. در حال حاضر برای دانشکده‌های علوم قرانی زابل، زاهدان، بندرعباس و شاهرود جهت جذب هیئت علمی اعلام نیاز کرده ایم و این چهار دانشکده را در دستور کار داریم، که به دو نفر برای زابل، یک نفر برای زاهدان، یک نفر برای بندرعباس و یک نفر برای شاهرود مورد نیاز باشد؛ کار‌های مقدماتی این بحث در حال انجام است و به زودی متقاضیان برای مصاحبه در کارگروه‌های تخصصی دانشگاه دعوت می‌شوند و این امر تحولی برای دانشکده‌ها خواهد بود و به زودی اساتید جدیدی به آن مجموعه‌ها ملحق خواهند شد.

وی به بحث جذب دانشجو در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: امسال طبق آمار اولیه که در مهرماه صورت گرفت حدود ۱۵۹۲ نفر ثبت‌نام داشتیم که از این تعداد ۹۷۶ نفر در مقطع کارشناسی و ۶۱۶ نفر در مقطع ارشد ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دانشگاه‌های دیگر، سطح جذب ما بسیار خوب و مطلوب بوده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه در این دانشگاه، نزدیک به پنج هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند و این نشان می‌دهد که توانایی و ظرفیت در دانشگاه بسیار بالا است و در بخش‌های علمی و پژوهشی و خلاقیت‌ها، خروجی‌های خوبی داریم. با توجه به آمار بالای مقالات علمی پژوهشی و رشد ۶۰۰ درصدی مقالات اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه در سال جاری و کتاب‌هایی که اساتید دانشگاه چاپ کرده‌اند، دانشگاه در سطح مطلوب و خوبی قرار دارد و در همین راستا از سال آینده، اساتید دانشگاه را به ارائه مقالات علمی و پژوهشی بیشتر ترغیب کرده‌ایم تا هم سطح علمی دانشگاه و هم سطح علمی اساتید ارتقا یابد.

داوری با اشاره به بحث شناسایی دانشجویان نخبه علمی، بیان کرد: بخشی از دانشجویان نخبه را در المپیاد دانشجویی علوم قرآن و حدیث و رتبه‌های کسب شده شناسایی و از آنان تقدیر به عمل می‌آوریم و بخشی را هم در ورودی‌های هر دوره دانشکده‌ها شامل نفرات اول تا چهارم هر کلاس شناسایی نموده و از آنان در مناسبت‌های علمی پژوهشی یا فرهنگی اجماعی تقدیر به عمل می‌آید. این سنگ بنای خوبی است که در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گذاشته شده است.

وی بیان کرد: برنامه دیگر در بحث شناسایی دانشجویان نخبه، در فرآیند آموزش صورت می‌گیرد و آن بحث دستیار آموزشی یا دستیار تدریس است، به این شکل که از قابلیت دانشجویان مستعد و نخبه در فرآیند آموزش و کمک به استاد درس کمک بگیریم، یعنی دانشجوی خوش استعداد و نخبه را زیر نظر استاد قرار می‌دهیم تا برخی برنامه‌های آموزشی کلاس را که نیاز نیست استاد خود در کلاس آن را بیان کند، به دانشجو واگذار کند و دانشجوی نخبه این مباحث را به عهده بگیرد و آن‌ها را برای همکلاسی‌های خود تدریس یا مرور کند.

وی با اشاره به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، گفت: یک آماری داریم که بالای ۷۵ درصد دانشجویان ما شاغل و مشغول به کار در مراکز مختلف از جمله آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، ادارات اوقاف و امور خیریه، دانشگاه‌ها، امور مساجد و کانون‌ها و ... هستند. درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه ما از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی نیز بالاتر است، در این عرصه رایزنی‌هایی با وزارت علوم و آموزش و پرورش صورت گرفته تا معلمان و نیرو‌های مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به ویژه در رشته‌های تربیت دبیر و تربیت مربی که نیاز آن برای آموزش و پرورش نیز تعریف شده است، جذب شوند که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اعلام این خبر که در بحث آموزش مجازی دانشگاه، به دنبال تأسیس دانشکده مجازی هستیم، گفت: این کار پیش نیاز‌هایی دارد و طبق مکاتبات و پیگیری‌هایی که با وزارت علوم انجام دادیم، نیاز به تولید محتوا و دروس مجازی در این بخش هست که این کار در حال انجام است و تعداد کمی از دروس باقیمانده که در دست تدوین و نزدیک به نهایی شدن است. البته این کار، زمان‌بر بوده، ولی با جدیت و به سرعت در حال انجام آن هستیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این که ما یک فاز دیگر را در بحث مجازی و تدریس مجازی وارد شده‌ایم، گفت: طبق مجوز وزارت علوم، می‌توانیم ۱۰ درصد دروس خود را به صورت مجازی به دانشجویان ارائه دهیم که از ترم جاری برخی از این دروس ارائه شده است.
وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه بتوانیم سال آینده دانشکده مجازی را راه‌اندازی کنیم، افزود: با جدیت دنبال این هستیم که بتوانیم این موضوع را به یک نتیجه قابل قبول برسانیم.
داوری درباره اعتبار مدارک دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاهی رسمی و دارای هیئت امنا، اساسنامه، هیئت رئیسه و اساتید و هیئت علمی مورد تأیید وزارت علوم است و از مراجع قانونی همانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم دارای مجوز است و اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به دانشگاه ابلاغ شده؛ از همین‌ رو هیچ شک و شبهه‌ای درباره رسمیت دانشگاه و اعتبار مدارک وجود ندارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به نحوه نظارت بر عملکرد اساتید دانشگاه نیز اشاره و اظهار کرد: اساتید دانشگاه اعم از هیئت علمی یا اساتید مدعو، اساتیدی هستند که در دانشگاه به صورت منظم ارزیابی شده و کارشان را دانشجویان می‌بینند و توسط مسئولان دانشگاه مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی با بیان این که بحث نظارت بر عملکرد علمی و آموزشی اساتید نیز وجود دارد، اظهار کرد: در این زمینه چندین مرحله وجود دارد؛ یک مرحله ارزیابی استاد توسط دانشجویان است که در سامانه گلستان مانند سایر دانشگاه‌ها برقرار است، مرحله بعد ارزیابی دانشجویان نخبه از استاد است، مرحله بالاتر از طریق مسئولان دانشکده و دانشگاه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بحث جذب استاد مدعو در دانشکده از طریق شورای آموزشی دانشکده متشکل از رئیس، معاون آموزشی، مدیرگروه و یک یا دو نفر از اساتید هیئت علمی صورت می‌گیرد، گفت: رزومه، سوابق تدریس، سطح علمی و سطح پژوهشی استاد در شورای آموزشی دانشکده بررسی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر این که اساتید ما با دقت انتخاب می‌شوند، گفت: گاهی اگر با موردی روبرو شویم که نیاز باشد استادی را با استاد دیگری جایگزین کنیم، این از طریق مدیرگروه و مسئولان دانشکده و با استفاده از ابزار‌های نظارتی دانشگاه انجام خواهد شد و طبق روال و شیوه مناسب انجام می‌شود.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329