زیستگاه «بیان» شاهین‌دژ به منطقه شکار ممنوع ارتقاء یافت


زیستگاه «بیان» شاهین‌دژ به منطقه شکار ممنوع ارتقاء یافت

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شاهین‌دژ گفت: زیستگاه منطقه «بیان» این شهرستان به مدت پنج سال به منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع ارتقاء یافت.

وحید چمنی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به استناد بند «و» ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌ زیست و براساس دستور مراجع قضایی هرگونه شکار و تیراندازی در این زیستگاه تا دی‌ماه ۱۴۰۳ به مدت پنج سال ممنوع خواهد بود.

وی با بیان اینکه این منطقه چندین بار به عنوان منطقه شکار ممنوع تمدید شده است اظهار داشت: در طی سالیان اخیر با حفاظتی که از آن صورت پذیرفته و به دلیل داشتن پتانسیل‌های قوی از جمعیت‌های قوچ و میش می‌تواند به عنوان یک منبع پشتیبان قوی برای سایر زیستگاه‌هایی که در سطح استان و سایر استان‌های مجاور قلمداد شود.

وی اضافه کرد: این منطقه با ۳۵ هزار هکتار در حد فاصله بین شهرهای تکاب و شاهین‌دژ در جنوب آذربایجان‌غربی وقاع شده است که از شرایط طبیعی خوبی برای زندگی حیوانات وحشی نظیر قوچ و میش وحشی و انواع پرندگان برخوردار است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شاهین‌دژ عنوان کرد: زیستگاه بیان در نزدیکی روستای «قوزلوی افشار» در ۲۳ کیلومتری جنوب شرقی شاهین‌دژ واقع شده و کوه بیان با ارتفاعی در حدود ۲ هزار و ۲۳۲ متر از سطح دریا در این منطقه واقع است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه در منطقه شمال غرب فلات ایران واقع شده و دارای آب و هوای کوهستانی و معتدل است، اضافه کرد: به لحاظ محصور بودن در میان کوه‌ها زمستان‌های پربرف و تابستان‌های به نسبت گرم، فصول چهارگانه طبیعت به صورت منطقه و مشخص در چهره آن پدیدار است.

«چمنی»، گفت: پوشش غالب منطقه بیان را پوشش مرتعی دانست و اظهار داشت: گون‌های گیاهی منطقه شامل خوشخوراک و گون‌کتیرا، یونجه وحشی، چاودار، انواع گلابی وحشی، زالزالک، ارجنگ و بلوط، کنگر وحشی، گل کاغذی و گون‌های خوش‌خوراک و گون کتیرا، پسته وحشی (بنه)، بادام وحشی و زالزالک است.

محیط طبیعی شاهین‌دژ شامل رودخانه زرینه‌رود، مسیر سد شهید کاظمی، منطقه بیان، گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منطقه، رودخانه‌های فصلی، مناطق ییلاقی از جمله ییلاق سلیم‌خان، ییلاق محمودخان، آق‌داش و قلوز است.

شاهین دژ با ۹۲ هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان