حکایت کمبود معلم در آستارا


حکایت کمبود معلم در آستارا

آستارا - ایرنا - معلمان و مربیان بعضی شهرها در دهه‌های گذشته، از فرزندان تحصیلکرده آستارا بودند، اما اکنون این شهرستان نه تنها نیروی آموزشی مناطق دیگر را تامین نمی‌کند، بلکه با کمبود معلم در مدارس خود مواجه است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان از پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی برخوردار است و بر اساس مستندات موجود، نخستین کتابخانه استان گیلان در سال ۱۳۰۲ با نام قرائت خانه در آستارا تاسیس شده و اکنون نیز به لحاظ فعالیت مراکز متعدد آموزش عالی با حدود هفت هزار دانشجو و طلبه، ۱۵۰ مدرسه دولتی و غیردولتی با بیش از ۱۸ هزار دانش آموز و انجمن ها و کانون های ادبی و شعرا و نویسندگان صاحب اثر، جزو مناطق فرهنگی و عجین با کتاب و اندیشه و قلم شناخته می شود.

پیشینه علم آموزی و تربیت معلم

مدرسه حکیم نظامی آستارا با بیش از یک قرن قدمت، برگی از تاریخ علم اندوزی مردم این دیار است و شخصیت های علمی و سیاسی بسیاری در این آموزشگاه به تحصیل علم مشغول بوده اند.

اکبر اکسیر مبدع سبک شعر فرانوی ایران و ساکن آستارا که از دانش آموختگان مدرسه حکیم نظامی این شهرستان است، روز چهارشنبه اظهار کرد: علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج بنیانگذار شعر نو در ایران بعد از سرودن منظومه افسانه به آستارا مهاجرت و از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۱ در مدرسه حکیم نظامی این شهرستان تدریس کرده و همسرش عالیه جهانگیری نیز به عنوان مدیر مدرسه تربیت بنات آستارا، در رکاب نیما سنگربان علم و فرهنگ بوده است.

حکایت کمبود معلم در آستارا

وی افزود: بسیاری از استادان علم و ادب که در آستارا و اطراف از آوازه برخوردار هستند، در مدرسه حکیم نظامی درس خوانده اند و این آموزشگاه مهم، مرکز تربیت معلمان و مربیان کثیری بوده است.
شهرام پوررستم از شاعران پیشکسوت آستارا نیز گفت: آستارا جزو معدود شهرهای ایران است که جمعیت بیسوادش اندک است و زمانی که در بسیاری از شهرهای ایران، مدارس پسرانه وجود نداشت، در این شهرستان برای دخترها مکتبخانه دایر بوده و مدرسه حکیم نظامی، گواه پیشینه غنی و فرهنگی آن است.

سابقه تدریس معلمان آستارایی در استان های دیگر

فرماندار آستارا که از فرزندان برومند استان ایلام است می گوید: به ایلامی بودن و همچنین خدمت در آستارا افتخار می کنم و قبل از اینکه به عنوان فرماندار این شهرستان معرفی شوم، با شهرت فرهنگی و ادبی بندر آستارا آشنا بودم.

حسن رستم زاد اظهار کرد: این شهرستان از دیرباز به تربیت معلم و تامین مربیان مدارس شهرها و حتی برخی استان ها شهرت دارد و من و برادرم در استان ایلام، در برخی مقاطع تحصیلی معلمان آستارایی داشته ایم.

وی اکنون کمبود معلم در آستارا را برازنده این شهرستان ادب پرور و فرهنگ دوست نمی داند و بارها بر رفع ریشه ای این مشکل و حفظ جایگاه علمی و فرهنگی آستارا تاکید کرده است.

عیسی پاشاپور مسئول خبرگزاری جمهوری اسلامی در دفتر آستارا که زادگاهش گرمی مغان از توابع استان اردبیل است، گفت: اغلب معلمان مدارس نهضت سواد آموزی گرمی مغان در دهه ۷۰، دانش آموختگان آستارایی بودند و کمبود آموزشیار، با جذب آموزشیاران و مربیانی از آستارا تامین می شد و آنها پا به پای معلمان بومی برای تربیت و پرورش آینده سازان تلاش می کردند.

وضعیت فعلی آموزش و پرورش آستارا

مدیر آموزش و پرورش آستارا اعلام کرد: این شهرستان که امروزه به لحاظ موقعیت مرزی، از مبادی مهم صادرات کشور محسوب می شود، روزگاری نه چندان دور، به شهرها و استان های دیگر معلم صادر می کرد و بسیاری از معلمان و مربیان مدارس شهرهای مختلف، فرزندان آستارا بودند.

سجاد موسوی افزود: اینک کمبود معلم در آستارا درد و دغدغه ای برای فرهنگیان این شهرستان شده است و با توجه به گردشگرپذیر بودن شهرستان و تراکم دانش آموزی در مدارس، امسال برای جبران کمبود معلم، از معلمان بازنشسته استفاده کردیم.

وی ادامه داد: برخی مدارس، فاقد معاون است و از معاونان آنها در کلاس های درس استفاده می کنیم و البته دعوت از معلمان بازنشسته برای تدریس، سیاست سازمان آموزش و پرورش برای جبران مقطعی کمبود معلم است.

مدیر آموزش و پروش آستارا گفت: به جز یک مدرسه در شهر و چند مدرسه در روستاها، همه مدارس، تک نوبته هستند اما اگر به لحاظ مهاجر پذیر بودن شهرستان، همچنان با افزایش و تراکم دانش آموزان مواجه باشیم، احتمال دو شیفته شدن برخی مدارس وجود دارد.

تدبیر اداره کل آموزش و پرورش گیلان

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، آستارا را جزو شهرستان های اول استان از نظر مدرسه داری به سبک معاصر معرفی کرد و بر تاریخ علمی و ادبی آن ارزش قائل است.

نادر جهان آرای در خصوص تراکم دانش آموزی در مدارس آستارا و کمبود معلم اظهار کرد: این شهرستان از نظر افزایش شمار دانش آموزان پیش دبستانی در قیاس با ۳۴ منطقه و ناحیه آموزش و پرورش گیلان، رتبه سوم را دارد.

وی افزود: شمار دانش آموزان پیش دبستانی آستارا نسبت به سال گذشته ۳۹۵ نفر افزایش یافته و در مقطع دبستان نیز در مقایسه با سایر شهرستان های استان، رتبه سوم افزایش دانش آموز را داراست.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس استان به تحصیل علم مشغول هستند و ۲۰۰ هزار نفر آنها در مقطع دبستانی هستند و برای تامین معلم و مربی مورد نیاز، در چارچوب قانون از طریق مراکز تربیت معلم و آزمون های استخدام تلاش می کنیم.

امروز کفه های شهرت آستارا گاه به طرف اقتصاد و گاه به سوی فرهنگ سنگینی می کند و اگرچه داشتن سه راه ارتباطی زمینی، دریایی و ریلی با خارج از کشور، این شهرستان را به دروازه صادرات و واردات کالا تبدیل کرده و افق درخشانی برای آینده اقتصادی آن متصور است، اما باید در حوزه علم و فرهنگ نیز توسعه دیرپای خود را همچنان تجربه کند و روز به روز بر فرهیختگان خود بیفزاید و در این راه روشن، به همت و تدبیر مسئولان چشم دوخته است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟