دیوار بلند چین مقصد 25 درصد از صادرات غیرنفتی ایران


 دیوار بلند چین مقصد 25 درصد از صادرات غیرنفتی ایران

بر اساس آخرین آمار سازمان توسعه و تجارت، 25 درصد از صادرات غیرنفتی ایران به کشور چین صادر می‌شود.

اتاق خبر 24:

کارشناسان چینی معتقدند ایران با وجود تحریم‌های شدید، همچنان بازاری جذابی برای سرمایه‌گذاران، تجار، شرکت‌ها و فعالان اقتصادی چین است و عمده‌ترین دلایل این جذابیت را باید در امنیت فوق‌العاده، منابع طبیعی سرشار و برخورد خوب ایرانی‌ها جستجو کرد.

موضوع تجارت بین ایران و چین، در طول سالیان اخیر به میزانی عمیق و تقویت شده که امروز هر کالای خارجی موجود در ایران، در اذهان عمومی به تولید‌ کشور چین باز می گردد، صادرات فرش، صنایع دستی، سفال ایرانی و میناکاری از جمله مواردی است که ایران درصدد صادرات هر چه بیشتر آن به کشور چین است.

مجید حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره وضعیت تجارت ایران و چین اظهار کرد: آمار ۱۰ ماهه سال میلادی ۲۰۱۹؛ نشان می‌دهد که مجموع حجم مبادلاتمان با چین کاهش پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود که امسال حدود ۳۰ درصد مجموع مبادلاتمان با چین، کم شود که یکی از دلایل اصلی آن ناتوانی در فروش نفت است. حجم زیادی از مبادلات ما با چین، نفت، میعانات نفتی و گاز و پتروشیمی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد:، اما صادرات غیرنفتی ما به چین، ۱۱ درصد در همین محدوده زمانی (۱۰ ماه سال میلادی ۲۰۱۹) رشد داشته است و اگر نفت را می‌توانستیم مثل سالیان گذشته، به فروش برسانیم. حجم مبادلاتمان بسیار بالاتر می‌رفت. چرا که موضوع نفت موضوع مهمی در کل تجارت خارجی ماست.

حریری با اشاره به اینکه شاکله صادرات غیرنفتی ما به چین، مثل صادرات غیرنفتی ما به همه جای دنیاست، تصریح کرد: ما به عراق و افغانستان کالا‌های مصرفی می‌فروشیم؛ این در حالی است که به بقیه کشورها، عموما پتروشیمی، مواد معدنی، فلزی و غیرفلزی صادر می کنیم. به چین هم همانند سایر کشور‌های دنیا صادرات مواد اولیه و مواد معدنی، پتروشیمی و هم صادرات سنتی مثل زعفران و خشکبار و فرش و صنایع دستی هم صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این پرسش که تحریم پذیری آمریکا در کالای مصرفی به چین تاثیرگذار باشد؟ اظهار کرد: به طور قطع، ما دچار مشکل فشار تحریمی هستیم، اما موضوعی که وجود دارد این است که ما قبل از تحریم‌های سال ۹۰ و ۹۱، در جریان برجام، تصویب و حتی زمان نقض برجام دوست و شریک تجاری مانند چین را از دست ندادیم.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»