وقتی سردمداران پیشرفت دلال اطلاعات می شوند


وقتی سردمداران پیشرفت دلال اطلاعات می شوند

با رسوایی های روزافزون شرکتهای بزرگ فناوری در حوزه شبکه های اجتماعی، دولت ها در سراسر جهان قصد دارند با ابزارهای مختلف و قانونگذاری آنها را وادار به حفظ امنیت و رعایت قوانین آن کشورها کنند.

اتاق خبر 24:

در سال‌های اخیر فعالیت شرکت‌های فناوری و شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش زیر ذره بین بوده است. رویدادهای مختلف از دخالت فیس بوک در رسوایی کمبریج آنالایتیکا و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گرفته تا نقش یوتیوب در انتشار ویدئوی تروریستی قتل عام مسلمانان در مسجدهای نیوزلند مردم را درباره قدرت شبکه‌های اجتماعی نگران کرده است.

وقتی سردمداران پیشرفت دلالان اطلاعات می‌شوند

این شرکت‌های فناوری که زمانی سردمدار پیشرفت به حساب می‌آمدند، اکنون به غول‌های بزرگی تبدیل شده اند که سعی دارند با لابی گری و استفاده از ابزارهای مختلف به هر نحوی به درآمد بیشتر دست یابند. شرکت‌های چند میلیارددلاری صنعت فناوری اکنون ذخایر انبوهی از اطلاعات کاربران را در اختیار دارند. اطلاعاتی که در دنیای امروز به مثابه گنجی است. در کنار آن گستره وسیع نفوذ این شرکت‌ها نیز به آنها اجازه می‌دهد تا بتوانند هر مطلبی را برای جمعیت انبوهی منتشر کنند به همین دلیل اخبار جعلی در این پلتفرم‌ها به سرعت منتشر می‌شود. اما قضیه به همین جا ختم نمی‌شود این شرکتها با قدرت وسیع خود انحصارطلبانی شده اند که اجازه رشد به شرکت‌های کوچک‌تر را نمی‌دهند.

درهمین راستا بسیاری از کشورها تصمیم گرفته اند با قوانین مختلف این شرکت‌های بزرگ را کنترل کنند.

دولت‌ها سعی دارند به هر وسیله از قانونگذاری گرفته تا جریمه و ممنوعیت مطالب مختلف، شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آنها بر اجتماع را کنترل کنند.

فیس بوک ۵ میلیارد دلار جریمه شد

در میانه سال ۲۰۱۹ میلادی فیس بوک با جریمه ای سنگین روبرو شد. تحقیقات نشان داده بود فیسبوک در پرونده کمبریج آنالایتیکا، مقصر است و برای حفظ حریم خصوصی کاربران فعالیتی نکرده است. همین سهل‌انگاری به افشای اطلاعات کاربران منجر شده است. درهمین راستا کمیسیون تجارت فدرال آمریکا جریمه ای کلان برای فیس بوک در نظر گرفت.

کمیسیون تجارت فدرال (FTC) جریمه ای ۵ میلیارد دلاری برای حل و فصل اختلاف با فیسبوک بر سر افشای اطلاعات شخصی کاربران تأیید کرد. این شبکه اجتماعی متهم بود در سال ۲۰۱۱ میلادی تعهد خود در رابطه با محافظت بیشتر از اطلاعات شخصی کاربران را نقض کرده است.

واکنش دولت ایتالیا به نقض حریم شخصی کاربران در فیس بوک

اوایل ۲۰۱۹ میلادی ایتالیا نیز به دلیل نقض قوانین حریم شخصی کاربران ایتالیایی و همچنین رسوایی کمبریج آنالایتیکا، فیس بوک را یک میلیون یورو جریمه کرد.

از آنجا رسوایی کمبریج آنالایتیکا در سال ۲۰۱۵ و قبل از اجرایی شدن قانون GDPR اروپا اتفاق افتاده، ایتالیا مبلغ کلانی را برای جریمه تعیین نکرد با این وجود سخنگوی فیس بوک ادعا کرد طبق شواهد در این رسوایی اطلاعات هیچ یک از کاربران ایتالیایی فاش نشده است.

جریمه ۲ میلیون یورویی فیس بوک در آلمان

قضیه فیس بوک و جریمه‌های کلانش فقط به آمریکا منتهی نشد. دولت آلمان نیز این شبکه اجتماعی را به دلیل نقض قانون مقررات و پخش یک سخنرانی با محتوای نفرت پراکنی به ۲ میلیون یورو جریمه متهم کرده است. وزیر دادگستری آلمان در این باره گفته بود: قتل، توهین و نفرت پراکنی تعریفی از آزادی بیان نیست. چنین نگرش‌های تحریک آمیزی باید مجازات شود.

دردسر فیس بوک در سنگاپور

یکی دیگر از نمونه‌های اخیر این ماجرا مربوط به فیس بوک و دولت سنگاپور است. فیس بوک مدتی به طور اختیاری اخبار جعلی و اطلاعات غلط را در پلتفرم خود با برچسب‌هایی مشخص می‌کرد. اما سنگاپور این شبکه اجتماعی را ملزم به مشخص کردن اخبار جعلی در فیس بوک کرد. قوانین جدید سنگاپور درباره اخبار جعلی در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی منتشر شد و فیس بوک نیز برای ادامه فعالیت در سنگاپور ملزم به رعایت آن شد. این نخستین باری بود که فیس بوک تحت قوانینی خاص دستوراتی برای اصلاح یک پست را اجرا کرد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا