روش‌های پاک کردن لکه انواع رنگ از روی لباس


روش‌های پاک کردن لکه انواع رنگ از روی لباس

برای پاک کردن لکه انواع رنگ از روی لباس، باید هرچه سریع‌تر اقدام کرد. با توجه به اینکه رنگ بر پایه آب یا روغن باشد، می‌توانید لک را با روش مناسب پاک کنید.

روش‌های پاک کردن لکه انواع رنگ از روی لباس
ستاره | سرویس خانه‌داری - بازسازی خانه یا درست کردن یک کاردستی، به طرز قابل توجهی خانه و لباس‌ها را به‌هم ریخته و کثیف می‌کند. اگرچه همه ما می‌دانیم که بهترین راه‌حل، پیشگیری است و باید هنگام انجام چنین کارهایی، از لباس کار یا لباس‌های قدیمی استفاده کنیم، همچنان این احتمال وجود دارد که مثلا هنگام رنگ‌آمیزی به طور اتفاقی، لباس یا لوازم خانگی شما رنگی شوند. خوشبختانه، بسیاری از لک‌های رنگ با تمیزکننده‌های خانگی و کمی شستشو از بین می‌روند و ما می‌خواهیم روش‌های پاک کردن لکه انواع رنگ را در این مطلب به شما آموزش دهیم.آنچه در این مطلب می‌خوانید:
پاک کردن لکه رنگ لاتکس و آبرنگ پاک کردن لکه رنگ روغن پاک کردن رنگ از پارچه‌های حساس

پاک کردن لکه رنگ لاتکس

اولین قدم تشخیص رنگ لاتکس است. رنگ لاتکس از متداول‌ترین رنگ‌هایی است که هم در نقاشی ساختمان و هم در صنایع دستی به کار می‌رود و بسیار هم کم‌هزینه است. این رنگ‌ها بر پایه آب بوده و با نام رنگ لاتکس اکریلیک یا اکریلیک نیز شناخته می‌شود. برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید، روی قوطی یا تیوپ رنگ را بخوانید و به دنبال کلمات «لاتکس» یا «لاتکس اکریلیک» بگردید. اگر این کلمات را یافتید، مراحل زیر را برای پاک کردن لک رنگ از روی لباس دنبال کنید:
نکته: اگر بسته‌بندی رنگ را در اختیار ندارید، ببینید آیا فرچه یا قلم‌موی رنگتان با آب تمیز می‌شود یا یک رقیق‌کننده مثل تینر؟ اگر پاسخ آب است، به احتمال زیاد رنگتان لاتکس است و می‌توانید از مراحل زیر برای پاک کردن آن استفاده کنید.
۱. ابتدا باید رنگ اضافی را از روی لباس پاک کنید. هرچه سریع‌تر این کار را بکنید به نفعتان است. هرچه رنگ بیشتر خشک شود، شانس شما برای از بین بردن آن کمتر می‌شود. اگر رنگ از قبل خشک شده و سعی در پاک کردن یک لکه قدیمی دارید، قبل از رفتن به مراحل بعدی، تا حد ممکن رنگ خشک شده را بتراشید.
۲. لکه را با آب گرم آبکشی کنید. رنگ لاتکس ترکیبی از آب و اکریلیک است، بنابراین احتمال بالایی وجود دارد که بتوانید رنگ تازه را با آب تمیز کنید. از پشت پارچه روی آن آب بریزید تا به خوبی به رنگ نفوذ کند. روی رنگ را با دست مالش دهید یا اگر خشک است بخراشید تا تکه‌های رنگ جدا شوند.
۳. یک محلول پاک کننده را روی لکه بمالید. استفاده از یک امولسیفایر به شکسته شدن و پاک شدن لکه رنگ کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید یک پاک کننده در خانه درست کنید؛ برای اینکار صابون دست و مایع ظرفشویی را با هم ترکیب کنید. نسبت این دو باید یک به یک باشد. حال ترکیب را با استفاده از اسفنج روی لکه بکشید و با آب گرم آبکشی نمایید. این کار را تا حد لزوم تکرار کنید.
نکته: اگر با لکه خشک کار می‌کنید، از اسپری مو یا «ایزوپروپیل الکل» استفاده کنید. یکی از این دو را به مدت یک دقیقه روی لکه بمالید و بعد با آب گرم بشویید.
۴. بعد از اتمام مرحله‌ی ۳ و آبکشی کامل ماده شوینده، لباس خود را مانند همیشه بشویید. این کار باقی مانده رنگ را از بین خواهد برد، اما قبل از آن باید مطمئن شوید که تا جای ممکن، با پاک کننده رنگ را از بین برده‌اید.
روش‌های پاک کردن لکه انواع رنگ از روی لباس

پاک کردن لکه رنگ روغن

مانند رنگ لاتکس، ابتدا باید مطمئن شوید که رنگ استفاده شده، بر پایه روغن است یا خیر. اگرچه رنگ روغن در گذشته برای هرکاری بسیار پرکاربرد بود، امروزه بیشتر برای کار‌های دستی استفاده می‌شود. رنگ روغن نسبت به اکریلیک ضخیم‌تر و براق‌تر است و خشک شدن آن بسیار بیشتر طول می‌کشد. همچنان می‌توانید برای اطمینان از روغنی بودن رنگتان به بسته‌بندی محصول مراجعه کنید، یا بررسی کنید آیا فرچه‌هایتان با آب پاک می‌شوند یا خیر؟ رنگ‌های روغنی اغلب با تینر تمیز می‌شوند. بعد از اطمینان از نوع رنگ، مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. تا حد امکان رنگ اضافی را از روی لباس پاک کنید. اگر رنگ هنوز مرطوب باشد، می‌توانید آن را با لبه‌ی یک قاشق یا چاقو پاک کنید و سپس با استفاده از یک پارچه‌ی سفید، به صورت ضربه‌ای، باقی رنگ را بردارید. اگر رنگ خشک شده است، از یک پرس سخت کمک بگیرید و رنگ را بتراشید.
توجه: هرگز از آب استفاده نکنید. این کار تنها پاک کردن لکه را دشوارتر می‌کند.
۲. از یک حلال رنگ روغن کمک بگیرید. برای از بین بردن چنین رنگ‌هایی باید از مواد شیمیایی استفاده کنید که یکی از متداول‌ترین آن‌ها تینر است. معمولا بر روی بسته‌بندی رنگ‌ها، بهترین حلال درج شده‌ است. اگر از رنگ روغن مخصوص نقاشی استفاده کرده‌اید، از فروشگاه‌های هنری، بهترین حلال را خریداری نمایید.
۳. حلال رنگ روغن را روی لکه لباس بریزید. حال لباس را پشت و رو کنید و قسمت لکه دار را روی یک پارچه‌ی جاذب سفید یا حوله کاغذی قرار دهید. سپس با استفاده از یک پارچه دیگر، به صورت ضربه‌ای از پشت به لکه بزنید تا کم‌کم، رنگ از بین برود. پارچه‌ی جاذب را گاه به گاه تعویض کنید تا قدرت جذب آن‌ها کم نشود.
۴. لباس را درون آب گرم، به مدت حداقل یک ساعت بخیسانید و هر از گاهی قسمت لکه دار را با دست مالش دهید تا لکه شل شود و از بین برود. پیش از این کار، مقداری پودر لباسشویی را به خوبی در آب حل کنید.
۵. لباس را از آب خارج کنید و یک بار دیگر لکه را بررسی نمایید. در صورتی که از بین رفته‌بود، لباس را طبق روال عادی بشویید.
روش‌های پاک کردن لکه انواع رنگ از روی لباس

پاک کردن رنگ از پارچه‌های حساس

با بررسی برچسب ضمیمه‌ی لباس، بررسی کنید که آیا پارچه‌ی آن حساس است یا خیر. پارچه‌هایی مثل ابریشم، پشم و مخمل در این دسته قرار می‌گیرند؛ همچنین تمامی البسه‌ای که بر روی برچسب راهنمای آن‌ها قید شده که باید «خشک‌شویی» شوند. در این صورت، مراحل زیر را برای هر دو نوع رنگ لاتکس یا رنگ روغنی دنبال کنید.
۱. رنگ اضافی را با استفاده از یک چاقو یا قاشق بردارید. بهتر است لکه را هرچه زودتر، قبل از خشک شدن، پاک کنید. طبق معمول، هرچه لکه بیشتر بماند، از بین بردن آن دشوارتر است. به خصوص اینکه پارچه‌ی شما حساس است و استفاده از برس برای تراشیدن رنگ، احتمالا به آن آسیب خواهد رساند.
۲. با استفاده از یک اسفنج و یک شوینده‌ی مخصوص خشک‌شویی، به صورت ضربه‌ای لکه را تمیز کنید. این کار را از قسمت‌های خارجی لکه به سمت مرکز انجام دهید تا لک پخش نشود.
۳. با استفاده از یک لکه‌بر خشک (Dry spotter)، همچنان به صورت ضربه‌ای لکه را تمیز کنید. Dry spotter‌ها حاوی یک حلال خشک هستند که روغن و گریس را به خود جذب می‌کنند. برای درست کردن آن می‌توانید روغن نارگیل و حلال خشک را به نسبت ۱ به ۸ با هم ترکیب کنید.
۴. سپس یک پارچه را به Dry spotter آغشته کنید و روی لکه قرار دهید. این کار لکه را به کلی جذب می‌کند. پارچه را مدتی روی لک نگاه دارید تا از بین برود. بعد از مدتی پارچه را عوض کنید تا قدرت جذب‌کنندگی آن تجدید شود.
۵. لباس را با یک شوینده‌ی خشک‌شویی بشویید و بعد از آنکه لکه به کل از بین رفت، لباس را به صورت عادی شستشو دهید و اجازه دهید خشک شود.
روش‌های پاک کردن لکه انواع رنگ از روی لباس

سخن پایانی

امیدواریم که خواندن این مطلب در خلاصی از شر لکه‌ها کاربردی بوده باشد. به طور کلی پاک کردن لکه انواع رنگ، به فاکتور‌های گوناگونی بستگی دارد و ما توصیه می‌کنیم اگر نسبت به نوع رنگ یا پارچه شک دارید، از خشک‌شویی‌ها کمک بگیرید. همچنین خوب است «پاک کردن لکه لاک از روی لباس با ترفندهای ساده» را بیاموزید و اگر توصیه‌ یا تجربه‌ای کاربردی در این زمینه دارید، آن را با همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی