دستاوردهای اقتصادی ایران در سال 2019


دستاوردهای اقتصادی ایران در سال 2019

یک سال میلادی دیگر از اقتصاد کشور‌ها از جمله ایران گذشت و این روز‌ها کشور‌ها به تماشای دستاورد‌های اقتصادی خود نشسته اند.

اتاق خبر 24:
سال ۲۰۲۰ ساعاتی است که آغاز شده و مسیر یک حرکت نو و جدید در دنیای اقتصاد بین کشور‌ها را باز کرده است.
سالی که گذشت بازارهایش علاوه بر مشکلات متعدد اقتصادی، رونق تولید را هم در برخی موارد به همراه داشت. رشد نقدینگی؛ افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم نیز متاسفانه از وجهت منفی این رشد‌ها بود.
ابتدا به عملکرد بازار طلا در سال ۲۰۱۹ در ایران می‌پردازیم، بازاری بسیاری مهم و البته جذاب و پرنوری که اهمیت قابل توجهی در خانوار‌ها و هم در سبد خرید و فروش دارد.
در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۱۹ قیمت طلا به ۱۵۲۱.۸۵ دلار در هر اونس رسیده که بالاترین رقم در بیش از سه ماه گذشته است و در مسیر ثبت، بهترین عملکرد سالیانه در ۹ سال گذشته قرار دارد.

رشد ۱۲ درصدی نرخ جهانی طلا در سال ۲۰۲۰

رسول شریفی کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار جهانی طلا دستاورد بازار طلا در سال ۲۰۱۹ را پر سود، اما پرنوسان خواند و گفت: اطمینان خرید و فروش طلا و سود بهتر از سودآوری ارز، منجر شد تا تقاضای خرید طلا از عرضه آن بیشتر شود و همین تقاضای بالا نرخ هر اونس طلا را در پایان سال به رقم یک هزار و ۶۰۰ دلار رساند.
او افزود: در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی طلا در ۲۰۱۹، هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۶.۶۹ دلار افزایش ۱۵۲۱.۸۵ دلار فروخته شد که بالاترین رقم از ۲۵ سپتامبر به شمار می‌رود. این درحالی است که طلا ابتدای سال نرخ پایین تری را تجربه کرده بود.
افشین نوابی، تحلیلگر بازار نیز در رابطه با شرایط روانی بازار طلا گفت: در اقتصاد جهانی هنوز بلاتکلیفی‌های بی شماری وجود دارد که در حال ورود به سال ۲۰۲۰ مشاهده می شود، ما نمی‌دانیم که جنگ تجاری امریکا و چین به کجا می‌کشد، تنش‌ها در اطراف موضوع ایران نیز کمک‌کننده نیست.
وی افزود: من فکر می‌کنم که اگر نرخ و عرضه طلا در سال ۲۰۲۰ تقویت شود تمامی سوال‌ها در مورد بلاتکلیفی‌ها جوابی بیابند. چرا که سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند تا به دلار.
سرمایه‌گذاران امسال به علت بلاتکلیفی‌های ژئوپلتیکی از جمله جنگ تجاری آمریکا و چین، تنش‌های خاورمیانه و اعتراضات در هنگ‌کنگ، به طلا بیشتر علاقه داشتند.
طلا همچنین به علت کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی بزرگ در جهان از جمله فدرال رزرو تقویت شد. این بانک ۳ بار در سال ۲۰۱۹ نرخ بهره بانکی آمریکا را کاهش داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی