پنج اپیزود از قمار ترامپ در برابر حشد شعبی


پنج اپیزود از قمار ترامپ در برابر حشد شعبی

در این گزارش با تشریح اهداف واشنگتن از حمله به حشد شعبی استدلال می‌شود که خروج نیروهای آمریکا از عراق کمترین پیامد این بازی خطرناک ترامپ است.

اتاق خبر 24:

حمله آمریکا به حشد شعبی در عراق به خبر مهم رسانه‌ها تبدیل شده است. اما سوال مهم در مورد اهداف حمله آمریکا است. در این مطلب نگاهی به مهمترین اهداف آمریکا به پایگاه‌های حشد شعبی و پیامد‌های آن خواهیم داشت.

۱. حمله به پایگاه حشد الشعبی چگونه صورت گرفت؟

طبق گزارش‌ها در این حمله 30 نفر شهید و نزدیک به 40 نفر نیز مجروح شده‌اند. «ابوعلی خزعلی» فرمانده ارشد و مشهور گردان‌های حزب‌الله عراق از جمله کسانی بود که در این حمله تروریستی به شهادت رسید. تروریست‌های آمریکایی طی بیانیه‌ای رسماً مسئولیت این حمله را پذیرفتند و وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا نیز بر آن صحه گذاشتند و حتی پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور بر ادامه‌یافتن آن تاکید کرد. حمله به مواضع حشد‌ شعبی از سوی آمریکا و البته رژیم صهیونیستی قبلاً بار‌ها اتفاق افتاده است، اما ارتش آمریکا هرگز به نقش خود در این تجاوزات اذعان نکرده و این نخستین‌بار است که رسماً مسئولیت این تجاوز آشکار را پذیرفته است.

۲. اهداف حمله به پایگاه حشد شعبی

حمله آمریکا به پایگاه حشد شعبی باعث شده تا این سوال پیش بیاید که چرا آمریکا به این گروه حمله کرده و برای نخستین بار به صورت رسمی آن را برعهده گرفته است.

۲.۱. طرح جایگزین فتنه خیابانی: از مهرماه ۹۸ فتنه‌ای در عراق به راه افتاده که هدف آن کودتای سیاسی و تجزیه عراق است. آمریکا طراح اصلی این پروژه آشوب بوده و عربستان و امارات تامین مالی این طرح را برعهده دارند. اما با وجود گذشت بیش از دو ماه از آغاز این پروژه، نشانه‌های ناکامی طرح آمریکا در عراق آشکار شده است؛ بنابراین آمریکا به دنبال رونمایی از طرح دیگری است. حمله نظامی به حشد شعبی به عنوان مهمترین مانع در برابر پروژه‌های آمریکا در عراق را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد. در واقع آمریکا به دنبال این است که پس از ناکامی در طرح آشوب خیابانی این بار با هدف قراردادن احزاب حامی امنیت سیاسی عراق به دنبال تحقق اهداف خود باشد.

۲.۲. احیای داعش: پس از شکست گروه تروریستی داعش در عراق، آمریکا همواره به دنبال احیای این گروه با عناوین دیگری بوده است. به همین دلیل حمایت از آشوب‌های خیابانی و تلاش برای پروژه «بی دولتی» در عراق در راستای فراهم کردن زمینه برای قدرت گرفتن تروریست‌ها در عراق تفسیر می‌شود. حمله به حشد شعبی نیز در این راستا، قابل بررسی است. به نظر می‌رسد آمریکا به‌دنبال تزریق حیات به رگ‌های مرده جریان‌های تروریستی مانند داعش و نیز ایجاد فرصت برای جریان‌های وابسته مانند بعثی‌ها باشد، همچنین به نظر می‌رسد آمریکا به این نتیجه رسیده است که استقرار ثبات در عراق و داشتن یک دولت مبتنی بر مردم‌سالاری، تأمین‌کننده منافع آن‌ها نبوده و انتقال عراق به مرحله بی‌ثباتی فراگیر را در دستور کار قرار داده است.

۲.۳. کینه از حشد الشعبی: آمریکا حشد شعبی در عراق را مهمترین مانع در برابر اهدف خود می‌بیند. در واقع پیروزی‌های بسیج مردمی عراق در نبرد با داعش باعث شده تا این گروه نزد مردم عراق از جایگاه بالایی برخوردار شود و در انتخابات پارلمانی گذشته نیز مردم حمایت زیادی از حشد شعبی کردند. از زمان شروع اعتراض‌ها در عراق، تلاش‌ها بر آن بود که این اعتراض‌ها علیه حشد شعبی و گروه‌های وابسته به آن‌ها و در پس آن‌ها ایران نشان داده شود. حتی برخی طرف‌های معروف به وابستگی، حشد شعبی را متهم به تروریست‌بودن کردند و فداکاری‌های این گروه را در مقابله با داعش که تهدیدی برای همه عراقی‌ها بود، فراموش کردند. حشد شعبی در راستای هویت «مقاومتی» خود با هر گونه مداخله آمریکا در منطقه به طور عام و در عراق به طور خاص مخالف است؛ حشد شعبی از طریق پایگاه‌های خود در القائم که نزدیک‌ترین پایگاه به پایگاه عین الاسد آمریکایی‌ها است، بر رفت و آمد نیرو‌های آمریکایی بین عراق و سوریه اشراف دارد و برای نیرو‌های آمریکایی محدودیت ایجاد می‌کند. ضدیت حشد شعبی با اسرائیل نیز عامل دیگری در کینه نسبت به این گروه است. حضور و قدرت گرفتن حشد شعبی در عراق به معنای تقویت جایگاه گروه‌های مقاومت در منطقه است که در تضاد با منافع اسرائیل، مهمترین متحد آمریکا در غرب آسیا، قرار دارد. در همین راستا، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل با استقبال از حمله آمریکا علیه حشد شعبی، آن را یک نقطه عطف توصیف کرد. در واقع کینه‌ای که آمریکا از حشد شعبی داشته باعث شده تا این کشور به این گروه مردمی حمله کند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا