وحدت حوزه و دانشگاه لازمه حرکت به سوی ظهور است


وحدت حوزه و دانشگاه لازمه حرکت به سوی ظهور است

حجت‌الاسلام متوسل با بیان‌اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان مغز متفکر جامعه لازمه حرکت در مسیر تمدن‌سازی و ظهور است، گفت: اگر دانشگاه جدای از حوزه، مهدویت را دنبال کند می‌تواند به انحرافات مبتلا شود.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، بیست و هفتمین روز از آذرماه به مناسبت سالروز شهادت آیت الله محمد مفتح، در تقویم رسمی کشور روز «وحدت حوزه و دانشگاه» نام گرفته است، وحدتی که برای تحقق، الزامات و بایدهایی دارد و به زمینه های عملی کاربردی نیازمند است.

به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور بررسی فرصت‌سازی های آموزه مهدویت و انتظار برای این وحدت با حجت الاسلام والمسلمین «محمود متوسل»، مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) گفت وگویی ترتیب داده ایم، که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

در گام دوم انقلاب با افق تمدن سازی و آمادگی برای درک خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)، وحدت حوزه و دانشگاه چه ضرورت و راهکارهایی دارد؟

مقام معظم رهبری پنج گام انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را ترسیم کرده اند، طبیعتاً تمدن اسلامی بدون جامعه مهدوی و با مقدمات آن ممکن نخواهد بود و ما تا وقتی به حکومت مهدوی نرسیده ایم آن ایده‌آل تمدنی در جهان محقق نمی شود.

برای رسیدن به تمدن اسلامی که زمان ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است، ما وظیفه ایجاد مقدمات آن را داریم. در این میان حوزه و دانشگاه به عنوان مغز متفکر جامعه در ابعاد علوم دینی، تجربی و انسانی در امروز جامعه وظیفه مقدمه سازی برای روی کار آمدن آن دولت موعود را بر عهده دارند.

آیا آموزه اصیل مهدویت و انتظار ظرفیت و استعداد فرصت سازی برای وحدت حوزه و دانشگاه را دارد؟

بله، مهدویت و انتظار ظرفیت بالایی دارد که نه فقط حوزه و دانشگاه بلکه همه اقشار را حول خود جمع کند. مهدویت که در نگاه شیعی به امامت و ولایت آخرین امام معصوم(ع) توجه دارد، مورداتفاق شیعه و سنی است و می تواند محور وحدت اهل سنت و تشیع باشد، چراکه مامور اجرای عدالت در سطح جهان است.

طبیعتاً در حوزه و دانشگاه نیز این ظرفیت در ابعاد آموزشی، پژوهشی و نیز فرهنگی وجود دارد و می توان آنها را با اتکاء به آموزه مهدویت و انتظار انجام داد.

این مهم چگونه ممکن می شود؟

به منظور آشنایی نسل جوان با مهدویت در ابعاد معرفتی و مودتی و نیز ایجاد ظرفیت تبعیت و ولایت پذیری در آنها، حوزه و دانشگاه باید همکاری و همراهی داشته باشند، چراکه اگر دانشگاه جدای از حوزه، مهدویت را دنبال کند امکان ابتلا به انحراف های فکری در آن وجود دارد چنان که قبل از انقلاب برخی جریان های به ظاهر مهدوی دچار انحراف بودند، اکنون نیز جریان هایی هستند که به دلیل جدایی و زاویه داشتن از حوزه و مرجعیت دچار انحراف هستند، انحرافی که می تواند افزایش یابد.

بیانیه گام دوم انقلاب مشتمل بر محورهای هفت‌گانه نظیر اخلاق و معنویت، اقتصاد و سبک زندگی است، وحدت حوزه و دانشگاه چه کمکی به تحقق این محورها به عنوان بسترهای حرکت به سوی ظهور می کند؟

با توجه به آنکه حوزه و دانشگاه هر دو متولی هدایت جامعه به سوی سعادت یکی از طریق تبیین معارف دینی و دیگری از طریق کسب مهارت های لازم هستند لذا در تامین نیازهای زندگی در حوزه های مختلف اقتصاد، اخلاق و سبک زندگی اگر این دو کنار یکدیگر هم باشند راه را صحیح طی می کنیم، اما اگر جدا و دچار فاصله باشند همواره این خطر وجود دارد که جامعه دچار مشکلات شده و نیاز به اصلاح در اقتصاد، اخلاق و سبک زندگی و ... داشته باشد.

همسویی حوزه و دانشگاه شبیه دو ریلی است که در کنار هم قطار اهداف را به مقصد می رسانند اگرچه روش متدولوژی شان تفاوت داشته باشد.

وقتی صحبت از فعالیت های مهدوی و منتظرانه در دانشگاه می شود نگاه ها بعضا در حد برگزاری مراسم دعای توسل و ندبه و استقرار کانون مهدویت محدود می شود، آیا این سطح و نگاه می تواند در پرتوی فعالیت های مهدوی دانشگاه به درک خورشید عظمی ولایت (ارواحنا فداه) کمک کند؟

کانون های مهدویت و انتظار در دانشگاه ها هسته های اولیه طرح مباحث مهدوی در دانشگاه ها محسوب می شوند اما به تنهایی نتیجه بخش نیستند؛ باید استادان و برنامه ریزان و مسئولان در بخش هایی همچون معاونت فرهنگی دانشجویی و نهاد نمایندگی رهبری در ابعاد مختلف به این موضوع بپردازند تا مهدویت در مسیر صحیح و کاربردی و اثرگذار در فضای علمی دانشگاهی مطرح شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج