تربیت فرزند برای حرکت به سمت خدا / استاد پناهیان


تربیت فرزند برای حرکت به سمت خدا / استاد پناهیان

این مجموعه شامل مباحثی است که با حضور استاد پناهیان در برنامه تلویزیونی سمت خدا   پخش می شد و شامل مباحث تربیتی، دینی و اخلاقی می باشد. ما عموماً تلقی درستی از مفهوم تربیت نداریم و لازم است در معنای صحیح تربیت دینی تأملی دوباره داشته باشیم. حتی امروزه تعاریف رایج از دین برای برخی تلقی نادرست ایجاد می کند. می توان گفت معانیِ «تربیت» و «دین» به...


این مجموعه شامل مباحثی است که با حضور استاد پناهیان در برنامه تلویزیونی سمت خدا پخش می شد و شامل مباحث تربیتی، دینی و اخلاقی می باشد.

ما عموماً تلقی درستی از مفهوم تربیت نداریم و لازم است در معنای صحیح تربیت دینی تأملی دوباره داشته باشیم. حتی امروزه تعاریف رایج از دین برای برخی تلقی نادرست ایجاد می کند. می توان گفت معانیِ «تربیت» و «دین» به یکدیگر نزدیک می باشند.در تربیت دینی توجه ویژه ای به موضوع «فطرت» می شود. تربیت دینی یعنی کمک به خودشکوفایی انسان. مهم ترین ویژگی تربیت دینی استقلال و آزادی می باشد.

غرور از موانع مهم تربیت پذیری است. تشویق ها و تنبیه های بیش از حد اثر سوء تربیتی دارند. تشویق و تنبیه فوری انسان را رشد نمی دهد و اساساً با فضایل انسانی رابطۀ معکوس دارد.

در جامعه مهدوی همه احساس مسؤولیت تربیتی دارند. امام زمان(عج) با موانع استقلال انسان ها مبارزه می کند. امام زمان(عج) تحمیل کنندگان را از بین می برد. پدر و مادر، مهم ترین الگوی انسان ها هستند و رفتار آنها با یکدیگر بر فرزندان تأثیر به سزایی دارد. باید توجه داشت که در بحث تربیتی «دوصد گفته چون نیم کردار نیست»

اعمال عبادی مانند روزه و دعا آثار تربیتی ویژه ای بر روی انسان دارند. دعا وسیله برای تحکیم نیاز ما به خداست. دعا حسن ظنّ و امید به خدا را در ما زنده می کند. رهایی از تکبر بزرگ ترین اثر سازندۀ دعاست.

فهرست تفصیلی:

جلسه ۱: تأملی در معنا و مفهوم «تربیت دینی»

تعریف «تربیت»

تلقی رایج از تربیت درست نیست

تربیت یعنی چه؟

چرا گاهی تربیت را نمی پذیریم؟

آیا خودشناسی در تربیت مؤثر است؟

تعریف دین

تعاریف رایج از دین برای برخی تلقی نادرست ایجاد می کند

دین یعنی چه؟

دین برنامه خودشکوفایی است

تربیت و دین به هم نزدیکند

معنا و مفهوم تربیت دینی

لزوم توجه به فطرت در تربیت دینی

تربیت دینی یعنی کمک به خودشکوفایی

تشویق و تنبیه در تربیت دینی

اولین قدم در تربیت دینی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کمک نظامی جدید واشنگتن در راه کی‌یف