اختصاص 25 میلیارد ریال اعتبار به مناطق کم‌برخوردار خراسان شمالی


اختصاص 25 میلیارد ریال اعتبار به مناطق کم‌برخوردار خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- 25 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و هنری مناطق کم‌برخوردار خراسان شمالی اختصاص یافت.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان اعتبار به منظور بالا بردن ارتقای شاخص‌های توسعه، در سه منطقه کم‌برخوردار بجنورد که دفتر تسهیل‌گری در آن ایجاد شده است، هزینه خواهد شد.

محمدتقی آریان افزود: پارسال نیز ۱۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای استان به این امر اختصاص یافته بود.

وی گفت: هم اکنون با مجوز وزارت کشور سه دفتر تسهیل گری در بجنورد شامل یک منطقه با جمعیت ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر در جوادیه، کوی امام هادی (ع) و خیام، یک دفتر با جمعیت ۱۶ هزار و ۱۰۰ نفر در باقرخان، جعفر آباد، محدثیه و منطقه سوم نیز با ۱۷ هزار و ۱۰۰ نفر جمعیت در منطقه نیروگاه، صادقیه و حصار شیرعلی ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: ۲۶ محله کم برخوردار در بجنورد با جمعیت حدود ۷۵ هزار نفر، پنج محله در شیروان با ۱۵ هزار نفر و چهار محله کم برخوردار در اسفراین با جمعیت چهار هزار نفر شناسایی شده است که دفاتر تسهیل گری در محلات با جمعیت بالای ۱۵ هزار نفر، ایجاد می شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی گفت: همچنین برنامه ریزی شده تا سه دفتر تسهیل گری، شامل ۲ دفتر در بجنورد و یک دفتر در شیروان ایجاد شود.

آریان اظهار داشت: ایجاد دفاتر تسهیل گری مناطق کم برخوردار با اولویت میزان شیوع آسیب های اجتماعی، اعتیاد، ضرب و جرح، پایین بودن سطح سواد، نبود امکانات و زیرساخت های رفاهی، بالا بودن بیکاری، نامناسب بودن وضعیت مبلمان منطقه ای و ناسالم بودن وضعیت معابر عمومی تشکیل خواهد شد.

وی مرحله اول اجرای طرح ساماندهی مناطق کم برخوردار را اعتمادسازی و شناخت مردم دانست و گفت: تا در بین اقشار مختلف ساکنان محله اعتمادسازی ایجاد نشود، مشکلات به صورت ریشه ای حل نخواهد شد.

وی گفت: در مرحله دوم طرح برای ایجاد کتابخانه، برپایی کلاس های آموزشی برای دانش آموزان و اقشار مختلف، برگزاری جشن ها در مناسبت های مختلف، پیگیری امور فنی و زیباسازی معابر عمومی و خیابان ها و برگزاری کلاس های فنی و حرفه ای اقدام می شود.

آریان با بیان اینکه برای اجرای طرح ها در مرحله نخست اطلاع رسانی و آگاهی سازی می شود، اظهار داشت: همچنین با طراحی پرسشنامه هایی در زمینه های مختلف، میزان مشارکت اجتماعی سنجیده شده و اقدامات با توجه به کمک و مشارکت مردم خود منطقه انجام می شود.

وی با بیان اینکه بالا رفتن سطح کیفیت زندگی با مشارکت در طرح های اجتماعی رابطه مستقیمی دارد، افزود: در این طرح شمار کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و سطح سواد جمعیت منطقه محاسبه شده و برای برطرف شدن مشکلات منطقه از مشارکت خود مردم بهره گرفته می شود.

وی به شناسایی مکان های ناامن در مناطق کم برخوردار نیز با مشارکت اجتماعی اشاره کرد و گفت: دوره های توانمندسازی، آموزش فنی و حرفه ای با مشارکت دستگاه های مختلف از جمله جهاد دانشگاهی، هلال احمر، اداره کل فنی و حرفه ای و سایر نهادهای مرتبط برگزار می شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی بر شناسایی ظرفیت های موجود در مناطق کم برخوردار تاکید کرد و گفت: با اعتبارات تخصیصی از محل تملک دارایی برای ساخت بوستان در محله، مکان هایی برای آموزش و ورزش و همچنین اجرای برنامه های آموزشی اقدام می شود.

آریان اظهار داشت: در مناطقی که جمعیت آن از ۱۵ هزار نفر کمتر باشد، سرای محله ایجاد خواهد شد که تاکنون در محله ناظرآباد بجنورد این سرا ایجاد شده اما نیاز به تجهیزات دارد.

وی افزود: حتی در شهرک گلستان نیز که جزو مناطق حاشیه نشین نیست، اما ساکنان این منطقه کم برخوردار هستند، طرح هایی در زمینه آموزش و توانمندسازی انجام می شود.

خراسان شمالی ۸۱۱ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

خشکسالی های پی در پی سالیان اخیر، فقر و بیکاری و کمبود زیرساخت های زندگی در روستاها، موجب مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی