بیش از دو میلیون هکتار زمین مجهز به سامانه‌های آبیاری نوین


بیش از دو میلیون هکتار زمین مجهز به سامانه‌های آبیاری نوین

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری: دو میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شدند و 130 هزار هکتار نیز در دست اجراست.

بیش از دو میلیون هکتار زمین مجهز به سامانه‌های آبیاری نوینبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عباس زارع مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری صبح امروز اظهار داشت: طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی است و از ۸.۷ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور سه و دو میلیون هکتار به منابع و سد‌های بزرگ و مابقی به منابع کوچک آبی متصل اند.
وی افزود: ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و ۵۰۰ میلیون تومان از بودجه سنواتی برای توسعه آبیاری نوین در نظر گرفته شده است.
مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری مردم محور است و در حال حاضر ۱۱ هزار طرح برای این منظور در دست اجراست.
زارع افزود:، چون در این طرح مردم پای کارند و طرح توسط کشاورزان پیش می‌رود پیمانکاران راحت‌تر جذب می‌شوند و پیشرفت طرح قابل قبول است.
وی ادامه داد: از این طرح به خاطر محدودیت منابع آبی استقبال بسیار خوبی شده است چرا که با اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی تولید محصول ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و از سوی دیگر در استفاده از نهاده‌های کشاورزی نیز ۳۰ درصد صرفه جویی می‌شود در حال حاضر ظرفیت تجهیز اجرای سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین به شرط تامین اعتبار وجود دارد و ۱۴۰۰ مجری و ۴۰۰ مشاور در این عرصه فعالیت می‌کنند.
مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنابر مفاد برنامه ششم سالانه چهارصد هزار هکتار از اراضی باید به سامانه‌های نوین کشاورزی مجهز شود برنامه اقتصاد مقاومتی نیز می‌گوید سالانه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی باید به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شود، اما با اعتبار فعلی سالانه تنها بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین مجهز می‌شود این در حالی است که ظرفیت فنی و اجرایی برای تجهیز ۴۰۰ هزار هکتار به صورت سالانه وجود دارد، ولی منابع برای رسیدن به این رقم کافی نیست.
زارع گفت: قانون می‌گوید ۸۵ درصد کمک بلاعوض از طرف دولت به کشاورزان باید برای تجهیز سامانه‌های نوین انجام شود، اما این کمک‌ها هیچ گاه به ۸۵ درصد نرسیده و بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده است.
وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب در حال حاضر ۲۴ درصد از اراضی کشور مجهز به سامانه‌های نوین برای آبیاری شدند.
مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که آب مصرفی در حوزه کشاورزی از طرف وزارت نیرو بین ۹۰ تا ۹۲ درصد اعلام شده است گفت: چه در میزان و چه در مدیریت مصرف آب آمار دقیقی در کشور وجود ندارد، ولی آمار ما می‌گوید بین ۶۰ تا ۷۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارسلونا قهرمانی را تقدیم رئال مادرید کرد