آخرین خبرها از امدادرسانی به سیل زدگان شرق هرمزگان


آخرین خبرها از امدادرسانی به سیل زدگان شرق هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- از زمان سیل‌زدگی(جمعه 20 دی‌ماه) تاکنون موجی از خدمت رسانی از سوی نهادهایی همچون ستاد مدیریت بحران، استانداری، فرمانداری، هلال احمر، منطقه دوم نیروی دریایی ارتش، بسیج و سپاه با هدف یاری رسانی به سیل زدگان در شرق هرمزگان بویژه روستاهای جاسک به راه افتاده بوده واین کمک‌ها همچنان ادامه دارد.

با گذشت چهار روز از بارندگی و سیل تخریب‌گر در هرمزگان بویژه در شرق استان، کار امداد رسانی بوسیله چرخبال و اکیپ‌های امداد ونجات زمینی با فروکش رودخانه‌های طغیان‌گر ومناسب سازی راه‌ها از روز گذشته به این مناطق آغاز شد که امروز دوشنبه این کمک‌ها شدت بیشتری به خود گرفته است.

ابتدا باتوجه به بارندگی‌های گسترده و وقوع سیلاب در منطقه شرق هرمزگان، به ویژه در شهرستان‌های جاسک و بشاگرد و تعدادی از روستاها از جمله در پایین دست سد جگین توسط نیروهای امدادی تخلیه اضطراری شدند و در مکان‌های امنی اسکان یافتند.

سپس از زمان وقوع سیل در استان هرمزگان تاکنون، کارامدادرسانی و توزیع اقلام وکالاهای مورد نیاز با چرخبال و زمینی از جمله چادرهای امدادی، پتو، موکت، آب معدنی، قوطی کنسرو و دیگر اقلام غذایی، پوشاک و موادشوینده دراختیار سیل زدگان قرارگرفته تا رنج آسیب دیدگان در این راستا کاهش یابد.

در همین زمینه همچمنین با فروکش آب رودخانه‌ها وآبنماها، تلاش‌ها برای بازگشایی راه‌های ارتباطی با مرکز شهرهای جاسک و بشاگرد از سوی راهداران آغاز شده اما به علت شدت طغیان رودخانه‌ها بخش زیادی از ابنیه راه‌ها همچون پل و جاده دسترسی به این روستاها تخریب شده و بازسازی و مرمت این مسیرها همچنان ادامه دارد.

بارندگی و سیلاب که در روزهای جمعه و شنبه (۲۰ و ۲۱ دیماه) امسال در استان هرمزگان بی‌سابقه بود و شهرستان قشم با ۲۱۵.۳ میلی‌متر و بندرعباس با ۱۶۴.۹میلی‌متر نسبت به سال قبل و دوره‌های درازمدت رکورد زدند اما باتوجه به اینکه میزان بارندگی در سردشت بشاگرد ۹۷.۹ میلی‌متر و در جاسک ۵۵.۱ میلی‌متر بود، بیشترین خسارت‌های سیل و بارندگی به دلیل طغیان رودخانه‌ها متوجه این مناطق بویژه روستاهای دوردست آن‌ها شد.

تخلیه ۸ روستای سیل‌زده در جاسک

آخرین خبرها از امدادرسانی به سیل زدگان شرق هرمزگان

به دلیل بارش‌های تند روزهای اخیر و طغیان رودخانه‌های جگین و گابریک، هشت روستای شهرستان جاسک در معرض سیل قرار گرفتند که بلافاصله این روستاها با کمک سپاه وارتش ومدیریت بحران استانداری هرمزگان تخلیه اضطراری شدند.

معاون اداره‌کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: این روستاها شامل کَروچ، حاجی آباد، حصار، هَنگستان، سورم گَلم، دیول، لیره‌ای و گنجَک است که ساکنان آن‌ها درمکان امنی اسکان موقت یافته‌اند.

احمد غیبی اظهار داشت: با فروکش کردن آب رودخانه‌ها به تدریج زمینه برای بازگشت خانوارهای روستاهای یاد شده به سکونتگاه‌هایشان فراهم می‌شود.

معاون اداره‌کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهارداشت: نیروهای امدادی و خدماتی در منطقه حضور دارند و درحال خدمات دهی و بازکردن مسیرهای مسدود شده هستند.

غیبی یادآورشد: اکنون محورهای اصلی سیریک به جاسک و جاسک به کنارک و همچنین محور فرعی جاسک به جکدان در شهرستان جاسک و محورهای روستایی پاراف، گدو و گران بزین در شهرستان سیریک مسدود است.

فرماندار جاسک نیز گفت: هزار و ۳۰۰ نفر از اهالی روستاهای حاجی آباد، گرندو، کروچ و لیره با کمک نیروهای امدادی به نقاط امن منتقل شدند.

محمد رادمهر افزود: ۲۰ نفر از اهالی در محاصره سیلاب روستای کروچ نیز که به پشت بام‌ها پناه بردند، با کمک تکاوران و جهادگران نیروی دریایی ارتش نجات یافتند.

وی بیان داشت: نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران و ستاد مدیریت بحران استان سیلزدگان را درمکان‌های امن اسکان دادند.

رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران جاسک اظهارداشت: دربارندگی‌های اخیر سد جگین برای نخستین بار سریز شده و رودخانه گابریگ نیز به شدت طغیان کرده است.

۴۸ روستای بشاگرد درمحاصره سیلاب قرارگرفتند

فرماندار بشاگرد نیز گفت: در بارندگی‌های اخیر ۴۸ روستای بخش گافر وپارامون در محاصره سیلاب قرار گرفتند و راه ارتباطی ۳۰ روستا با مرکز شهرستان قطع شده است.

احمد محمودی افزود: از ۳۰ روستای یادشده در شهرستان بشاگرد ۲۲روستا درحال حاضر با مشکل ارتباطی مواجه هستند که در تلاش هستیم به زودی مشکل آن‌ها برطرف شود.

وی بیان داشت: از این تعداد روستای سیل زده، ۱۸روستا راه و تلفن و برق آن‌ها قطع شد و ۳۰ روستای دیگر نیز راه، برق و تلفن آن‌ها وصل است.

بخشدار بخش گافر و پارامون بشاگرد نیز گفت: در این بخش برای کمک رسانی بهتر به مردم سیل زده نیاز به اعزام بالگرد جهت خدمات رسانی به روستاهای سیل زده است، چرا که رودخانه جگین اجازه تردد تا یک هفته پیش رو به مرکز بخش نمی‌‎دهد.

امید رنجبر اظهار داشت: هرچند سامانه بارشی از منطقه خارج شده، اما به دلیل کاهش دما و سرد شدن هوا، نیازمند وسایل گرمایشی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون برای عبور و مرور و تامین موادغذایی و نفت سفید مورد نیاز مردم منطقه گافر و پارامون، نیازمند بالگرد هستیم.

مدرسه‌های روستایی جاسک یکشنبه تعطیل شد

مدیر روابط عمومی آموزش وپرورش هرمزگان نیز گفت: به علت بارندگی شدید، طغیان رودخانه‌ها و در مشکل رفت و آمد دانش آموزان تمامی مدرسه‌های روستایی شهرستان جاسک در نوبت صبح و بعدازظهر روز یکشنبه ۲۲ دیماه ۹۸ تعطیل اعلام شد.

نعمت روز پیکر افزود: تعطیلی مدرسه ها بر اساس تصمیم ستاد بحران شهرستان جاسک صورت گرفت.

وی بیان داشت: مدرسه های شهری جاسک در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و نیز هنرستان‌ها روز یکشنبه دایر بود.

اسکان موقت ۱۱۰ خانوار درشهرستان جاسک

استاندار هرمزگان نیز گفت: درپی بارندگی و سیلاب چهار روز گذشته، ۱۱۰ خانوار روستاهای سیل زده درشهرستان جاسک اسکان موقت داده شدند.

فریدون همتی افزود: در این بارندگی‌ها در مرحله نخست ۱۲۵ دستگاه چادر، ۲۴۰ تخته پتو، ۲۳۰ تخته موکت، ۳۴۳ کیلوگرم نایلون، ۱۵۲ بسته موادغذایی در بین ساکنان روستاهای کروچ، حاجی آباد، سورگلم، بهمدی، جگین بالا و شهر جاسک و روستاهای اطراف آن توزیع شد.

وی ادامه داد: با توجه به این بارندگی‌های گسترده و وقوع سیلاب، تعدادی از روستاها از جمله در پایین‌دست سد جگین تخلیه شده‌اند.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: باتوجه به آمادگی قبلی برای این بارندگی‌ها، درحال حاضر با استفاده از تمامی امکانات و تجهیزات و تلاش گسترده نیروهای امدادی، کار امدادرسانی و خدمت‌دهی به مردم سیل زده درحال انجام است.

تکاوران نیروی دریایی ارتش به یاری سیل زدگان شرق هرمزگان شتافتند

آخرین خبرها از امدادرسانی به سیل زدگان شرق هرمزگان

تکاوران و تفنگداران تیپ محمد رسول الله(ص) منطقه دوم نیروی دریایی ارتش از روز گذشته به امدادرسانی وکمک به مردم سیل زده و درمحاصره آب شرق جاسک شتافتند.

فرمانده منطقه دوم دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: بدنبال بارش‌های شدید اخیر و جریان سیلاب درچندین روستای شهرستان جاسک هرمزگان، چند فروند از بالگردهای این منطقه نیز برای امدادرسانی به مردم این منطقه اعزام شدند.

امیردریادار دوم کوروش محرافی روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: با طغیان رودخانه گابریک جاسک، چهار روستا در محاصره سیل قرارگرفتند که با اعزام نیروهای تکاور، تفنگدار و بالگردهای منطقه دوم نیروی دریایی ارتش به طور کامل تخلیه شدند.

وی بیان داشت: همچنین مکان‌های امنی را برای مردم ساکن در روستاهای در معرض سیل جاسک تعیین کرده‌ که بتوانیم آن‌ها را به سرعت اسکان دهیم.

استاندار هرمزگان اظهار داشت: بر اثر این سیلاب برخی راه‌ها نیز در این منطقه مسدود شده که به محض کاهش میزان سیل، برای بازگشایی آن‌ها اقدام می‌شود.

۳ فروند چرخبال به مناطق سیل زده درشرق هرمزگان اعزام شد

آخرین خبرها از امدادرسانی به سیل زدگان شرق هرمزگان

۳ فروند چرخبال نیز از بامداد امروز دوشنبه به منظور سرعت بخشی در کمک رسانی به مناطق سیل زده شهرستان جاسک و روستاهای اطراف آن وهممچنین شهرستان بشاگرد اعزام شدند.

رییس ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: ۲ فروند چرخبال از سوی سپاه وارتش به شهرستان جاسک و یک فروند چرخبال از سوی جمعیت هلال احمر به شهرستان بشاگرد اعزام شد.

فریدون همتی دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کار امداد رسانی به سیل زدگان در شرق هرمزگان شدت گرفته وتاکنون کالاها واقلام مورد نیاز ازجمله چادر، پوشاک، پتو، اقلام غذایی، بسته‌های آب معدنی براساس اولویت به مناطق سیل زده ارسال ودرحال توزیع است.

وی بیان داشت: تیم‌های امداد زمینی نیز ازهمان لحظه سیل به شهرستان‌های جاسک و بشاگرد اعزام شدند و به صورت لحظه‌ای نیاز مردم این مناطق را رصد و گزارش‌ها را به صورت لحظه ای ستاد بحران اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سیل خسارت فراونی به زیرساخت‌ها، تاسیسات زیربنایی، راه‌ها وابنیه‌های شهرستان جاسک و بشاگرد وارد کرده است، بیان داشت: خطوط تلفن وهمراه و سایر خطوط ارتباطی در این مناطق مختل شده بود که تاکنون ارتباط تلفنی برخی از روستاها برقرار است و تا ظهرامروز دوشنبه تمامی ارتباطات وصل می‌شود.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: براثر طغیان رودخانه گابریک جاسک، راه‌ ارتباطی روستای گابریک به سمت لیردف وکنارک دچار آبردگی شده وخدمات رسانی را با مشکل مواجه کرده است.

همتی یادآورشد: تمام اکیپ‌های امداد ونجات درحال حاضر فعال هستند و جا دارد از نیروهای پرتلاش سپاه وارتش که امکانات خود را در اختیار ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان قرار داده اند، قدردانی کرد.

وی گفت: سپاه وارتش، استانداری و راهداری درحال بازگشایی مسیرها هستند که تا آخر وقت امروز دوشنبه کار بازگشایی آن به اتمام می‌رسد.

مسیر اصلی میناب به جاسک بازگشایی شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز از بازگشایی مسر اصلی میناب- جاسک که دربارندگی‌های اخیر براثر طغیان رودخانه گروک مسدود شده بود، خبر داد.

رضا مدرس اظهارداشت: آبنمای گروک در ۶۰ کیلومتری شهر جاسک که بر اثر طغیان رودخانه و بارندگی شدید مسدود شده بود، بازگشایی شد.

وی افزود: با بازگشایی این آبنما، مسیر اصلی میناب به جاسک در شرق هرمزگان بازگشایی شد.

مرمت جاده‌های آسیب دیده از سیل آغاز شده است

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای هرمزگان نیز گفت: راهداران این اداره کل به محض فروکش کردن رودخانه‌های طغیان گر و آبنماها، کار مرمت و بازگشایی آب بردگ پل‌ها،جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی استان را آغاز کردند.

یوسف عابدینی افزود: تمامی نیروهای معاونت راهداری هرمزگان بعد از هشدار هواشناسی نسبت به ورود سامانه فعال بارشی به استان بصورت آماده باش شبانه روزی درآمدند.

وی ابراز داشت: در بارندگی روز جمعه وشنبه باانجام گشت‌های راهداری درطول را های مواصلاتی حوزه استحفاظی نسبت به ایمنی جاده ها وهمکاری باکاربران جاده ای اقدام شد.

امدادرسانی سازمان جمعیت هلال احمر به ۱۳۱۳ نفر درهرمزگان

آخرین خبرها از امدادرسانی به سیل زدگان شرق هرمزگان

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز جزییات امدادرسانی به مردم استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان در جریان سیل در ۷۲ ساعت گذشته را تشریح کرد.

مرتضی سلیمی بیان کرد: در این حادثه، ۱۱ شهرستان بشاگرد، بندرلنگه، بندر عباس، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، خمیر، رودان، سیریک، قشم و میناب در استان هرمزگان تحت تاثیر سیل و آب گرفتگی قرار داشتند.

وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به هزار و ۳۱۳ نفر در استان هرمزگان امدادرسانی کرده و به ۹۲ نفر اسکان اضطراری داده است. همچنین از ۱۲۸ واحد مسکونی در این استان آب تخلیه شد. در جریان این امدادرسانی‌ها، ۱۸ دستگاه چادر، ۳۷۰ تخته پتو، ۱۲۲ تخته موکت، هزار و ۱۴۴ کیلوگرم نایلون و ۵۱ بسته غذایی توزیع شده است.

سلیمی گفت: شیب اکثر شهرها و روستاها به سمت دریای عمان و خلیج فارس است و برای افزایش سرعت تخلیه آب، نیازی به تخلیه مناطق از مردم نیست. با توجه به بارندگی های اخیر و اینکه جبهه بارشی تازه از استان‌ها خارج شده، جنوب استان سیستان و بلوچستان، جنوب شرقی استان کرمان، شرق استان هرمزگان بیشترین بارش را داشتند.

۴۰ میلیارد ریال به مناطق سیل زده هرمزگان پیشنهادشد

رییس سازمان مدیریت بحران نیز برای جبران خسارت ناشی از بارندگی و سیلاب مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای سیستان وبلوچستان و مبلغ ۴۰ میلیارد ریال برای هرمزگان پیشنهاد داد تا در اختیار ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران ۲ استان قرار گیرد و با رعایت ضوابط و مقررات و با نظارت این سازمان م هزینه شود.

اسماعیل نجار درباره اقدامات انجام شده به منظور جبران خسارات بارندگی‌های شدید اخیر در بعضی از مناطق کشور، افزود: در استان‌های جنوب‌شرقی و شرق کشور بارندگی‌های زیادی داشته‌ایم و به خصوص در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان بارندگی‌ها به شدتی بوده که خساراتی به ساختمان‌ها و تاسیسات زیربنایی وارد شد.

وی بیان کرد: قبل از شدت بارندگی‌ها اطلاعیه‌های لازم به استان‌ها برای آماده‌باش صادر شده است و در روستای زرآباد سیستان و بلوچستان از شب گذشته درگیر کم کردن آب‌گرفتگی بوده‌ایم.

از نخستین ساعت‌های بامداد جمعه ۲۰ دیماه بارش شدید باران در استان‌های جنوبی همچون هرمزگان آغاز شد که موجب آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌های فصلی، تعطیلی بنادر و مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی استان شد و خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها در زمینه راه، پل، کشاورزی، امور شهری و ابنیه ها وارد کرد.

شهرستان جاسک با ۶۰ هزار نفر جمعیت و ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و شهرستان بشاگرد با ۳۵ هزار نفر جمعیت هر دو در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده‌اند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اقدامات درمانی گروه جهادی" همیاران کوی شیرین" در بندرعباس